Ni to mu nije bilo dovoljno, nego im je objasnio da će to na 48 rata mesečno da ih košta po 100 evra, što znači da bi usisivač od 2.949 evra na kraju trebalo da ih izađe 4.800

BEOGRAD/POŽAREVAC - Nije bilo dovoljno što im je, posle dva sata ubeđivanja u njihovom stanu, prodao usisivač od 2.949 evra koliko stoji u ugovoru, već im je trgovac podelivši taj iznos na 48 rata "izračunao" da mesečno treba da plate po - sto evra!

Dakle, ukupno 4.800 evra za već ionako preskup proizvod.

Dvoje Požarevljana - oboje stari oko 80 godina - sutradan ujutru su pozvali svoju kćerku koja ne živi sa njima i rekli joj da su se prevarili, da ipak ne žele da kupe usisivač jer je preskup.

"Ovo je bezobrazna pljačka starih ljudi. Tri hiljade evra za usisivač, na rate skoro 5.000 evra! Pa ko to kupuje?! Srećom da su mi odmah rekli, pa smo reagovali na vreme i poslali izjavu da majka odustaje od ugovora. Svakako planiram da podnesem i krivičnu prijavu protiv odgovornih", kaže kćerka penzionerke Z. iz Požarevca, preneo je pisanje N1 s početka jula NOPS - Nacionalna organizacija potrošača Srbije.

isplata-penzija-foto-shutterstock-1080172382-shutterstock-2105889203.jpg
Shutterstock 

U beogradskoj firmi koja se bavi prodajom pomenutih usisivača kažu da je tačno da usisivač košta 2.949 evra, a da je navođenje rate u visini od 100 evra - nenamerna greška.

Ćerka dvoje vremešnih penzionera ispričala je sledeće:

- Akviziter trgovinske kuće u stan kod mojih roditelja došao je, navode, po preporuci. Predveče, oko sedam časova. I to nekoliko dana pred uplatu penzije. Majka ima gotovo 80, a otac 85 godina. Oboje su gluvi i nose aparate za sluh, navodi kćerka penzionera Z. i M. iz Požarevca, koja živi u drugom gradu.

Trgovac je, dodaje, bio mlad i pričljiv.

„Lako je zadobio njihovo poverenje. Kažu mi da je pričao o sebi, pokazao im kako radi usisivač. Kako nisu imali pare za učešće, uzeli su kao robnu garanciju stari usisivač, a kada dođe 10. jul on će doći po pare u iznosu od 11.800 dinara. Dakle, oni jesu dozvolili da on dođe u njihov stan, saslušali su ga. Bio je umiljat, dodvorljiv, pričao im o svom životu i psihološki gradio poverenje“, navodi ona.

Trgovac je, navodi sagovornica, prema rečima njene majke usmeno naveo da mesečna rata za usisivač – ukupno ih je 48 – iznosi 65 evra.

E, TU SU SE ZAJ****LI! Srbin ispričao kako je doakao promoterki koja je došla u selo pa na prevaru uvalila babi masažer za 100.000

„To bi u zbiru bilo 3.120 evra, što je približno iznosu koji je naveden kao cena. Međutim, u ugovoru stoji da svaka rata iznosi 100 evra, što znači da usisivač košta čak 4.800 evra“, ogorčena je kćerka penzionera.

Pomenutoj kompaniji sajt je uputio pitanja da li je na ovaj proizvod naplaćena kamata od 62,7 odsto i da li za sve proizvode koje prodaju na rate uvećavaju cenu za ovoliki procenat.

„Ukupna cena aparata te marke iznosi 2.949 evra, te se ne obračunava kamata na datu cenu, što je apsolutno netačna konstatacija“, navela je firma u pisanom odgovoru N1.

Na opasku da "postoji uvid u ugovor u kojem se eksplicitno navodi da se 48 rata naplaćuje u iznosu od po 100 evra", u toj firmi odgovaraju:

„U pitanju je nenamerna greška. Učešće je trebalo da se isplati u visini 100 evra, a rata svakako nije tolika. Klijent je dužan da isplati 2.949 evra. Ugovor je svakako raskinut jer se klijent javio u zakonskom roku“, ističu u firmi.

Iako u firmi potvrđuju da je ugovor sa ovim potrošačem raskinut – sam potrošač nema tu informaciju.

„Dobila sam mejl iz privrednog društva u kojem se potvrđuje da je naša reklamacija zaprimljena, te se navodi da će firma u zakonskom roku od osam dana povodom nje izjasniti. Pri tome, nije podneta nikakva reklamacija, već izjava o odustajanju od ugovora, što znači raskid ugovora“, navodi ćerka penzionerke Z.

Ona dodaje da je pre ovog obaveštenja trgovac otišao kod njenih roditelja, vratio im stari usisivač koji je uzeo kao zalog, a odneo novi.

Odneo je, dodaje, i njihov primerak ugovora.

Šta piše u ugovoru

Po ovom konkretnom ugovoru stoji da potrošač može da odustane od kupovine usisivača u roku od tri dana. Međutim, Mladen Alfirović, pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da kod ugovora na daljinu potrošač ima rok od 14 dana da se predomisli.

„Ovo je ugovor na daljinu, jer je zaključen na prezentaciji, van poslovnih prostorija trgovca“, objašnjava Alfirović. Obaveza trgovca je, kaže, da potrošaču uruči obrazac za odustanak.

„Izgled tog obrasca je propisalo ministarstvo i on je usvojen kao podzakonski akt uz Zakon o zaštiti potrošača. Ta izjava o odustanku mora biti data na posebnom obrascu i nju trgovac potrošaču mora da da zasebno, ili može da se nalazi na poleđini ugovora, nikako ne u nekom uglu“, ističe Alfirović.

Ukoliko ovaj obrazac nije dat, rok za odustanak od ugovora je, dodaje – godinu dana.

„Rok za povraćaj novca je takođe 14 dana – u ovom slučaju bi u tom roku trebalo da im se vrati taj stari usisivač koji im je uzet jer nisu imali novac za akontaciju, navodi Alfirović dodajući da, nažalost, ne postoji zakonska odredba koja štiti starije potrošače.

U firmi navode da je rok za odustanak od tri dana u skladu sa odredbama Zakona o obligacionim odnosima Republike Srbije.

Ćerka Z. N. iz Požarevca, međutim, tvrdi da među dokumentacijom nije bilo obrasca za odustanak od ugovora i da su ga, uz pomoć pravnika, ona i majka sročile na - praznom papiru.

Kurir.rs/N1/NOPS