Osnivač i direktor agencije 404 pred AMG publikom.

Subota je poslednji dan 12. Weekend Media Festivala u Rovinju, najvećeg komunikacijskog festivala u ovom delu Evrope. Ovaj festival, koji je počeo u četvrtak, okupio je oko 5000 učesnika, koji su pažljivo pratili predavanja i panele 150 eminentnih stručnjaka u pet dvorana.

Adria Media Grupa, kao jedna od vodećih medijskih kuća u regionu, izveštava o svim dešavanjima na ovom značajnom festivalu.

Na panelu o 10 godina digitalnog marketinga u Hrvatskoj učesnik je i Nikola Vrdoljak, osnivač i direktor marketinške agencije 404 iz Hrvatske. Govorilo se o tome kako su izgledali počeci digitalnog marketinga i društvenih mreža u Hrvatskoj, pre velikog uticaja Fejsbuka i pojave Instagrama i šta su veterani digitalnog marketinga naučili za 10 godina.

Pitali smo gospodina Vrdoljaka koja je najveća lekcija koju je naučio za ovo vreme koje se bavi digitalnim marketingom.

Prvo što sam naučio je da je marketing uvek marketing. Treba naučiti razumeti publiku kojoj se obraćaš. Digitalni marketing je samo tehnologija obraćanja toj publici, a razumevanje publike ostaje isto. Ono što greše tradicionalne agencije, one veruju da je digital još samo jedan kanal koji dolazi uz TV, radio, print i tako dalje, a ja verujem da je digital promenio sve kanale. Ni print, ni televizija ni radio neće ostati isti, nego će sve postati digitalno. Na kraju ćemo svi biti marketingaši, ali digitalno je ono što će dominirati. Za 10 godina će sve biti digitalno. Kako? Evo, baš danas raspravljamo, kako se menjaju modeli - televizija se gleda na zahtev, ne gledamo je linearno, na primer. Svi mediji će se promeniti, i mi ćemo drugačije promišljati marketing. Ono što je ključno - ljudske potrebe ostaju iste, ljudi žele priznanje, status, toplinu, i to im moramo omogućiti. Okruženje i tehnologija se menjaju.

Mala digresija, 404 je zanimljiv naziv za agenciju. Zašto baš taj naziv?

Verovali smo da marketinški model ne funkcioniše više, da je, kako kažu Amerikanci, "broken". 404 je greška na internetu, kao što znate, a mi smo rekli - idemo mi da se bavimo tom greškom i da probamo da osmislimo nešto novo. Spojili smo nešto što se smatralo hibridnim, i danas je mnogima čudno pa ne znaju da nas definišu, pa nas zovu PR i digital, a mi smo spojili sve ono gde je tehnologija i real time komunikacija, a to je PR i digital, i mislimo da tako treba da izgleda agencija budućnosti.

Jesmo li razočarani u tehnologiju? Koliko ona pravi koristi, a koliko štete, kad je reč o medijima, a i inače?

Prolazili smo kroz razdoblje nekritičkog oduševljenja tehnologijom - svi smo se bavili svime i sve smo prihvatali, a sad prolazimo kroz radzoblje nekritičkog razočaranja tehnologijom - sad ne volimo ništa i svega se plašimo. Sve bismo zabranili, sve bismo regulisali. Mislim da je to jedna klasična krivulja, i sad ćemo ući, uskoro, u jedno malo zrelije razdoblje. Tehnolgija je alat s kojim mi treba da odlučimo kako ćemo upravljati, na koji način želimo da ona bude deo društva, i zato verujem da će uskoro ponovo postati poželjna. Ali sad smo sigurno u periodu razočaranja i straha od tehnologije.

trecidanpanel2430.jpg
Nemanja Nikolić 

Šta je bitnije, tehnologija ili sadržaj, ideja? Kako ih kombinovati i dobiti pravi miks?

I platforma, tehnologija, uvek utiče na sam sadržaj, ali menjaju se vremena kad je šta bitnije, kad gledamo poslovno. Ali na kraju ja ću uvek tipovati na sadržaj.

Kako su se mediji promenili zbog pritiska društvenih mreža, kakav je njihov uticaj na medije?

Trenutno, verujem, taj uticaj je negativan. Zato što celo razdoblje u kojem živimo mnogi zovu "post-truth", post-istina. Mediji su se bavili nekom istinom, kako smo je definisali u to vreme, sada je upitno da li uopšte verujemo u istinu. Kompleksno je pitanje. Na osnovnom nivou, društveni mediji su ubrzali news cycle, tako da jako brzo moramo da izbacujemo vesti i ne stiže se više proveriti o čemu je reč. Novinari skupljaju vesti sa društvenih mreža, i često ih ne proveravaju, tako da su ugrozili način na koji mediji funkcionišu. Ali mislim da za donošenje neke odluke treba još vremena. Sigurno je Facebook najmoćniji medijski alat - ne znam možemo li ga nazvati medij, o tome se još raspravlja - koji je ikad postojao. Ovo je ogromn i velika promena o kojoj će se raspravljati još sto godina.

Šta za vas znači učešće na ovom festivalu? Zašto su ovakvi skupovi bitni?

Ja mislim da je jako bitan, zato što je ključna platforma koja zaokružuje godinu koja je iza nas i postavlja agendu za sledeću godinu. Na žalost, mi svi koji se bavimo medijima dugo nismo imali platofrmu na kojoj se može desiti neka rasprava na neki savremeniji način. Ovde smo ipak spojili sve ono što danas definišemo da je industrija, dok su nekad oni svi bili podeljeni u neke svoje male foldere, što nije realnost. Ovo ovde je realnost današnjeg medijskog sveta.

(AMG)