U Srbiji se generalno voze stariji automobili zbog kojih vlasnici često strepe kako će proći tehnički pregled ove godine. Ali bez obzira koliko je auto star, ukoliko je u fabričkom stanju i zadovoljava osnovne uslove za vožnju, neće biti problema.

U poslednjih nekoliko godina dolazi do velikih izmena propisa za tehničke preglede, to se uglavnom odnosi na dozvoljene granice, ali suština ostaje uvek ista. Vozilo mora biti u fabričkom stanju kako bi i dalje moglo da se nalazi na putevima.

Ako vam registracija vozila uskoro ističe ili planirate kupovinu novog automobila, pažljivo pročitajte ovih 8 činjenica koje će vam olakšati proces.

Zašto postoji tehnički pregled?

Pre same pripreme treba znati suštinu tehničkog pregleda, da bi imali pravac u kom trebate razmišljati. Tehnički pregled postoji kako bi svako vozilo bilo provereno i ustanovljeno da je u fabričkom stanju. Šta to znači?

Automobil ne sme imati na sebi delove koje proizvođač nije propisao. Znači nema takozvanog budženja i dodavanja delova sa mercedesa na punta, jer tako nećete proći tehnički. Najčešći primeri ovog tipa su: dodavanje delova na eksterijeru vozila, postavljanje nepropisanog osvetljenja, takozvano čipovanje motora, ali i uklanjanje delova kao što su filteri za izduvne gasove.

Osim što moraju biti fabrički, neophodno je da su svi delovi u dobrom stanju i da sve funkcioniše. Kada kažemo sve, mislimo bukvalno sve. Ne možete doći sa dobrim gumama i kočnicama, a da vam ne radi podizač stakla ili sijalica na tablicama.

Šta je to SVE što mora funkcionisati na vozilu?

Mi smo nekako lajički podelili spisak potencijalnih kvarova na dve celine, one koje možete sami popraviti i zameniti, kao i one za koje vam je uglavnom potreban majstor. Prvi deo liste sada je značajniji nego ikada, jer se sve više pažnje posvećuje tim funkcijama na automobilu.

Kada govorimo o stvarima koje sami možete rešiti, proverite sledeće: • kompletnu signalizaciju (sijalice na tablicama, stop svetla, migavci, kratka i duga svetla, itd); • zaštitnu plastiku na sijalicama signalizacije (pogotovu na bočnim delovima); • ispravnost brava i zaključavanje; • ispravnost brisača i perača (prskalica) stakla; • ispravnost svih pojaseva; • ispravnost zvučne sirene; • stanje guma (dubina šare, rezervni točak); • obavezna dodatna oprema (prva pomoć, prsluk, sajla, trougao).

Ono što ne možete sami uraditi, potražite pomoć majstora na vreme: • kočioni sistem; • sistem za upravljanje (volan); • sistem za prenos snage (menjač); • sistem izduvnih gasova (prisustvo katalizatora, DPF filtera); • rashladni sistem; • fizički izgled limarije; • saniranje korozije donjih delova vozila.

Bez ovih dodataka ne krećite na tehnički

Pored svih gore navedenih funkcionalnosti koje moraju biti ispravne, ne smete zaboraviti još jedan segment provere na tehničkom pregledu. A to je dodatna oprema u gepeku. Ovo nije važno samo za tehnički, već je potebno da ga posedujete uvek u vozilu kada ste u saobraćaju.

Svaki vozač zna koja sve oprema spada pod obaveznom, ali je veliko pitanje da li svi imaju kompletirano. Za one koji nisu sigurni šta je sve obavezno, ovo je spisak dodatne opreme: • paket prve pomoći, • svetloodbojni prsluk, • sigurnosni trougao, • uže/sajla ili poluga za vuču, • rezervni točak ili alat za popravku guma, • dizalica i alat za zamenu točka (ako imate rezervni), • rezervne sijalice, • aparat za gašenje požara (nije obavezno).

Imajte na umu da vam u svakom trenutku kada vas zaustavi policija može tražiti na proveru svu opremu, ako je ne posedujete sledi kazna. Zato je najbolje da na vreme pripremite i taj novac potrošite kako biste dopunili ono što vam fali.

Šta se dešava ako ne prođete pregled iz prvog?

Kao što možete primetiti, spisak delova i uređaja koji se pregledaju tokom tehničkog je dugačak. Često se desi da vozačima promakne nešto ili misle da će to tako proći, pa dobiju spisak koji moraju popraviti.

Ako se i vama desi da ne prođete pregled i prvog, ništa strašno, znate šta trebate popraviti i pravac kod majstora. Važno je da znate da imate rok od 3 dana da sve to sanirate, ako ne želite dodatne troškove. Ako dođete nakon 4 ili više dana, moraćete ponovo da uplatite taksu za tehnički pregled.

Cela ova situacija oduzima dosta vremena, a nije ni prijatna. Zato je najbolje da se vašeg mezimca dobro pregledate pre dolaska.

Koliko ranije može da se uradi tehnički pregled?

Zbog svih tih potencijalnih kvarova i popravnih pregleda ako ne razmišljate na vreme, registracija može isteći. Zato postoji zakonski rok od 30 dana koliko važi tehnički pregled, kako bi za kompletan proces registracije imali dovoljno vremena.

Naš je savet da na telefonu postavite alarm koji će vas podsetiti mesec dana pre isteka registracije. Tada krenite sa rešavanjem postojećih kvarova i zakažite tehnički pregled što pre.

Na taj način sprečavate mogućnost isteka registracije, jer će tada ceo proces biti dosta teži. Svakako, kada god da odradite tehnički pregled i produžite registraciju ona će se računati godinu dana od datuma koji stoji na registracionoj nalepnici.

Koliko traje tehnički pregled?

Danas je proces tehničkog pregleda identičan u svim centrima, jer je propisan način na koji se on izvršava. Tako da je svejedno gde ćete uraditi, svi moraju pratiti ista pravila. Ne postoji način da vam progledaju kroz prste, jer se ceo pregled snima.

Tokom svakog tehničkog proveravaju se isti delovi i funkcije, za svaki segment postoji predviđeno vreme koliko mora trajati. Tako da ukupan tehnički pregled automobila ne sme biti kraći od 30 minuta.

Dok vi popijete kafu, pregled će biti gotov. A za koji centar ćete se odlučiti zavisi od slobodnih termina, blizine ali i drugih usluga koje nude. Zato birajte centre koji vam mogu završiti kompletnu registraciju bez odlaska u MUP.

Potrebna dokumenta za tehnički pregled

Za tehnički pregled potrebno je da dostavite ličnu kartu, saobraćajnu dozvolu, potvrdu ukoliko vaše vozilo ide na autogas i ovlašćenje ako vozilo nije na vaše ime. Takođe, morate imati atest za svu dodatnu opremu na vozilu koja nije fabrička.

Podaci iz saobraćajne dozvole moraju se poklapati sa podacima na samom vozilu. Najčešći problemi se javljaju ukoliko je došlo do zamene motora ili se promeni broj sedišta.

Kompletna registracija na jednom mestu

Danas je olakšavajuća okolnost što su veći centri tehničkog pregleda dobili ovlašćenja i mogućnost da razne usluge obave umesto MUP-a. To vam daje mogućnost da kompletnu registraciju završite za 2-3 sata, a nekad je bilo potrebno i po 2-3 dana.

Savremeni centri za tehnički pregled i registraciju pružaju sve usluge na jednom mestu: • tehnički pregled, • popunjavanje i uplata svih taksi, • uplata obaveznog osiguranja, • izdavanje registracione nalepnice i tablica, • izdavanje saobraćajne dozvole.

Nadamo se da smo vam pomogli bar malo sa ovim tekstom.

(Kurir.rs)