Kontra Da bismo vladali mašinama moramo da znamo kompletan proizvodni proces, kaže vođa projekta

„Tojota“ preduzima protivmere u eri automatizacije!
U delu najstarije fabrike „Tojote“ ljudi su preuzeli primat od robota. Bučne mašine zamenio je majstorski rad. To je vizija budućnosti Micurija Kavaija, kompanijskog veterana sa stažom dužim od pola veka, koga je postavio predsednik Akio Tojoda da promoviše majstorski rad u fabrikama.

- Kad sam bio početnik, iskusne majstore zvali su bogovima (Kami-sama), i oni su mogli da izrade šta god požele - kaže Kavai.

Tojoda (57) kaže da obuka za izradu delova automobila „od nule“ pruža mladim radnicima znanje. U otprilike 100 manuelnih radionica, uvedenih prošle godine u sve „Tojotine“ fabrike u Japanu, to znanje može se primeniti za reprogramiranje mašina, radi smanjenja otpada i poboljšanja procesa proizvodnje.

Područje koje Kavai direktno nadgleda jeste kovnica u fabrici „Honša“, gde radnici čekićem i rukama oblikuju metal i tako prave kolenasta vratila, umesto da ih izrađuje automatizovana mašina. Iskustvo radnika dovelo je do inovacija kojima je smanjen nivo otpada i skraćena proizvodna linija za 96 procenata u odnosu na period od pre tri godine!

„Tojota“ je u fabrici eliminisala oko 10 odsto otpada tokom izrade kolenastih vratila.

Ručni rad doveo je do poboljšanja procesa proizvodnje osovina i smanjenja troškova izrade delova šasije. Iako Kavai ne vidi dan kad će se njegov poslodavac rešiti robota - 760 mašina obavlja 96 odsto proizvodnih procesa u fabrici „Motomaši“ u Japanu - uveo je različite programe ručnog rada u svaku od „Tojotinih“ fabrika u Japanu.