BRITANAC SE ZALJUBIO U STOJADINA: Fil čuva od zaborava Zastavina vozila!
"Ako uporedite automobile koji su se nekada proizvodili u zemljama istočnog bloka, uvek se smatralo da su Zastavina vozila najbolja", objašnjava Fil Dast svoju naklonost prema "jugu", ali i drugim automobilima koji su se nekada proizvodili u Kragujevcu.
Ovaj nastavnik iz Ipstonsa u Engleskoj, koji je veliki zaljubljenik u Zastavina vozila, kaže da su jugo i drugi Zastavini automobili, poput "stojadina", pred izumiranjem u Velikoj Britaniji, i pokušava da ih sačuva od zaborava.
"Kada sam 2010. osnovao klub koji okuplja vlasnike juga i zastave 101, utvrdili smo da se na britanskim putevima nalazi svega 25 ovih automobila", kaže Fil Dast u intervijuu za The Wall Street Journal.
On objašnjava da su Zastavina vozila postala poznata u Britaniji tokom osamdesetih, kada je kragujevačka fabrika izvozila svoje automobile u zemlje zapadne Evrope.
"Bili su to najjeftiniji modeli na britanskom tržištu, ali se upravo zbog njihove male vrednosti vlasnici nisu mnogo trudili oko održavanja, pa su automobili brzo propadali. Jugo je izašao na loš glas pogotovo nakon nesreće koja se dogodila 1989. u SAD, kada je zbog jakog vetra jedna žena sletela automobilom u jezero sa mosta u Mičigenu, ali mu je sudbina konačno zapečaćena početkom devedesetih, sa raspadom bivše Jugoslavije", pričao je Dast.
"Automobili su ubrzo počeli da nestaju sa američkih i britanskih ulica, a prodavci su bili prinuđeni da preostale neprodate primerke rastavljaju, kako bi obezbedili delove za servisiranje i redovno održavanje, jer je obustavljena isporuka rezervnih delova", objašnjava Dast.
On dodaje da je njegova fascinacija jugom i zastavom počela slučajno kada je hteo da kupi sinu automobil preko eBay-a. Tada je nabavio prvi jugo, a sad ih ima već četiri.
Među njima je i model koji je u Britaniji poznat kao "jugo 311", a mi ga znamo kao "zastavu 101". To je ujedno i najnoviji primerak u njegovoj kolekciji. Žuti "stojadin" nalazio se 28 godina zaboravljen u jednoj garaži, kada ga je Dast otkrio.
"Otkupio sam ga za 150 funti od jedne žene, zatim sam ga oprao i odvezao na servis gde su mu zamenili kočnice, i automobil je sada spreman za svoju prvu vožnju posle 28 godina", ponosno pokazuje svog "keca" Fil Dast.
Moto njegovog kluba ljubutelja Zastavinih vozila glasi: neko mora da povede računa o ovim automobilima, ili će u suprotnom oni zauvek nestati.
(B92)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore