Valja sve predvideti i ne čekati poslednji dan, jer se tada obično nešto zaboravi. Uradite sve kao kada ga pripremate za tehnički pregled

Sve veći broj naših građana kreće na odmor automobilom pa je gotovo uobičajena slika da se drumom kreću vozila koja nose kompletnu porodicu a sve češće za volanom je žena. Auto je ispunjen "do poslednjeg" mesta, drumovi takođe, zato je neophodno pripremiti auto i putnike, kako bi putovanje bilo bezbedno, a dugi sati vožnje zanimljivi i bez neprijatnih iznenađenja.

Razlog je jasan­ počela je sezona godišnjih odmora i, velika seoba vozača. Drumovi su krcati automobilima, a upravo takva gužva stvara i mnogo novih nevolja samim vozačima. Svi žure da što pre stignu tamo gde su naumili.

Da li će svi bezbrižno stići, da li će svi imati očekivani mir, zavisi od mnogih okolnosti. Pre svega, zavisi od toga koliko su spremno krenuli na put. Dakle, bezdobre pripreme nema ni dobrog putovanja ­ a sigurno ni pravog odmora.

Pre svega, pripremite automobil.

Po nekom nepisanom pravilu automobil se uporodici smatra neprikosnovenim carstvom muževa: redak je slučaj da neka žena ima većih prava kada je u pitanju auto. Muževi obično kažu da je "jedini" posao žene priprema garderobe, rekviziti, deca, hrana itd.

Kad se desi da žena u tome silnom pripremanju nešto zaboravi, nastaje galama i pravo bombardovanje s prigovorima od muževa. A ako auto stane ili nešto drugo zataji, žena u to ne može da se meša. Tada su krivi majstori, fabrika i ko zna ko još.

To što muškarac nije mislio na sve kada je pripremao auto za putovanje ili što ga uopšte nije pripremio, to se nikoga ne tiče. A što je najgore, opet za sve nevolje koje nastanu oko automobila najviše ispašta upravo žena.

Treba umiriti decu, odobrovoljiti muža, pomoći mu da pronađe alat itd, itd. Bilo kako bilo, i u takvoj situaciji žena mnogo pomaže, ali tamo gde žena vodi brigu oko automobila muževi za sve i ne haju.

Najčešće se dešava da muževi ­vozači sa velikim oduševljenjem pričaju o svojim vozačkim veštinama, dok oni koji ne znaju da voze na sve to gledaju nekako potcenjivački, ili dok žena vozi sve vreme "popuju", pokazujući svoj neotkriveni "talenat".

Automobil treba da pripremite bar nedelju dana pre putovanja.

Valja sve predvideti i ne čekati poslednji dan, jer se tada obično nešto zaboravi. Uradite sve kao kada ga pripremate za tehnički pregled. Neispravan automobil ne možete registrovati, a to znači ni voziti. Auto mora biti ispravan da biste ga mogli voziti, naročito na tako dugačak put. Zato ako ste vozač, sedite i odvezite vaš automobil na tehnički pregled.

Na tom kontrolnom tehničkom pregledu proveriće vam kočnice na automobilu. Ako se na valjcima koji služe zaispitivanje kočnica, kad pritisnete nožnu kočnicu ili povučete ručnu, točkovi na automobilu i dalje okreću, to jenajbolji znak da nešto nije u redu.

Popravku ne odlažite ni za trenutak, jer bez dobrih kočnica nema bezbedne vožnje. I ne mislite, ako imate nov automobil, da sve mora biti i ispravno.

Na ovom pregledu treba da se utvrdi i u kakvom je stanju upravljački mehanizam, spone i kompletan donji postroj. Ako nešto od ovog nije u redu ne biste smeli sedati za upravljač. Ne zaboravite da je veoma važna i kontrola izduvnih gasova. Prevelika koncentracija ugljen monoksida u izduvnim gasovima može da bude veoma opasna, posebno ako sedugo zadržavate u koloni i kada vam motor radi u mestu. To je naročito opasno u tunelima.

Iako izgleda bezazleno, kontrola svih signalnih uređaja je neophodna. Sigurno vam nije prijatno kada vozite iza nekog a on se zaustavlja tako naglo da vi to niste mogli primetiti. Niste primetili samo zato što su mu neispravna stop svetla. To isto važi i za pokazivače pravca. Da bi podmazivanje motora bilo uspešno u koritu motora mora biti dovoljno ulja. Svaki automobil ima šipku za kontrolu ulja koja ulazi u korito motora na kojoj su označeni podeoci koji pokazuju koja je to minimalna i maksimalna dozvoljena količina ulja u motoru.

Kada kontrolišete ulje automobil mora biti na ravnom i jedno vreme da miruje, kako bi se ulje sleglo. Najpre izvucite šipku, obrišite je nekom krpom, uvucite je na njeno mesto a onda je opet izvucite. Najčešće je ulje već potamnelo od eksploatacije pa se na označenim podeocima na šipki lako može očitati koliko ulja ima u koritu motora. Ako je kojim slučajem na donjoj ivici obeleženog podeoka, ne oklevajte već ga odmah dospite. Zato koristite isto ulje koje inače koristite. U izuzetnim slučajevima može da se dosipa i drugo ulje ali odgovarajućeg kvaliteta. Ako morate dosuti ulje drugog proizvođača tu će vam trebati savet stručnjaka ili samog proizvođača ulja.

Što se tiče akumulatora morate prokontrolisati tečnost u njemu. Tečnost mora da prekrije ćelije koje su veoma vidljive, kad skinete čepove na akumulatoru. Ako ćelije nisu prekrivene, dospite destilisane vode, samo ne previše, jer će vam izlaziti van akumulatora, a to je već kiselina koja može da nagriza i postolja motora. Proverite i pritisak u gumama. To obavezno uradite pre nego što krenete na put, dok se nisu zagrejale. Kad su gume vruće pritisak je veći pa vas to, može zavarati. Na benzinskim pumpama manometar za merenje pritiska nije uvek ispravan, pa je dobro da to uradite u nekoj vulkanizerskoj radnji ili da imate mali ručni manometar kojim ćete sami meriti pritisak u gumama.

Za one koji imaju vodeno hlađenje neka obavezno prokontrolišu nivo tečnosti u hladnjaku. Tečnost mora da prekrije saće koje je vidljivo kada skinete čep sa njega. Kod zatvorenog sistema kontrola je jednostavnija, jer se na oznakama koje su ucrtane ne rezervoaru za tečnost, jasno vidi koliko je ima. Dobro je da znate da se ova tečnost obilno menja posle dve godine ili posle 60.000 pređenih kilometara sa automobilom.

Verujemo da biste sami mogli očistiti ili zameniti i filter za vazduh. Smešten je iznad karburatora i jednostavno se vadi kada skinete poklopac kutije u koju je smešten. Mora da bude čist. Ako je prašnjav najlakše ćete ga očistiti izduvavanjem pumpom za vazduh.

Obično se menja na svakih 10.000 pređenih kilometara, a ako vozite prašnjavim putevima i ranije. Proverite i sistem za pranje vetrobrana. Rezervoar sa vodom mora uvek biti pun. Ubeđeni smo da sve ovo sami možete da proverite i mnogo toga da uradite. Zato ne očekujte da vas muškarci ubede da su to sitnice, jer bez ispravnih "sitnica" neće vam prijati odmor. Kontrola može biti vaš posao ali sve što više od toga treba uraditi, najbolje je da prepustite stručnjaku.

Žena vlasnik auta

Kao član AMSJ imate pravo i na besplatno podešavanje svetla i besplatno testiranje motora. Možete izvaditi kreditno pismo za inostranstvo, imate kupone za pomoć mehaničara u inostranstvu i još niz usluga koje sami klubovi ili društva daju svojim članovima. I ostale naše republike i pokrajine imaju svoje saveze, a usluge su približno iste, tako da im možete pokloniti svoje poverenje. Mnogim vozačima se događa da često ne nose sva potrebna dokumenta, tako da pojedinci "u drugom odelu ili drugoj tašni" zaborave čak i vozačku dozvolu. Ta ležernost uglavnom nema posledica ukoliko nije u pitanju saobraćajni prekršaj ali u svom gradu ili selu.

Ako krećete van granica naše zemlje sva dokumenta moraju biti ispravna i obavezno uz vas. Kada je auto i sve što ide uz njega spremno, ostaje vam da pribavite sva potrebna dokumenta za putovanje. Koja su vam dokumenta potrebna zavisi od toga kuda idete. Ako putujete u inostranstvo obavezno izvadite zelenu kartu ¬ međunarodnu polisu osiguranja. Izdaje se na osnovu polise obaveznog osiguranja automobila i važi isto koliko i ta polisa. Da biste je dobili pored polise treba vam i saobraćajna dozvola.

Obavezna je za sve zapadnoevropske i vanevropske zemlje. Za slučaj nezgode dobro će vam doći i u istočnoevropskim zemljama. U Grčku, Tursku, Španiju, Portugaliju i Zapadnu Nemačku ne možete bez međunarodne vozačke dozvole. Za ovaj dokument potrebna vam je vozačka dozvola, pasoš, i dve fotografije. Važi godinu dana od dana izdavanja. YU oznaka na automobilu potrebna je za sve zemlje. Ne zaboravite je, jer bez ove sitnice možete imati neprijatnosti na granici.

Članovi AMSJ mogu da izvade kreditno pismo za inostranstvo. To su čekovi u vrednosti od 500 švajcarskih franaka, kojima se za slučaj neke nezgode u inostranstvu, mogu platiti troškovi popravke ili šlepovanja automobila. Utrošena sredstva se, po povratku u zemlju vraćaju u dinarima. Važi za zapadnoevropske zemlje, uključujući i Grčku i Tursku. Sva dokumenta uredno pripremite i držite ih na jednom mestu, uvek pri ruci.

Žene su obično pedantnije od muškaraca pa je ovo dobra prilika da to i dokažu. Kad sve ovo pripremite ostalo je da isplanirate maršrutu za putovanje. Muškarci se najčešće prave junačine dokazujući kako iz "jednog cuga" mogu da stignu recimo iz Beograda u Split ili Solun. Ne činite to. Dobro isplanirana maršruta učiniće vam putovanje mnogo prijatnijim. Ako ne pravite prekide, poslednjih sto kilometara ćete voziti potpuno iscrpljeni. I sami znate da su vozači u takvom stanju često krivi za nesreću.

To je naročito opasno ako vas u takvom stanju zatekne noć. Zbog manje gustine saobraćaja, vozač nesvesno pritiska pedalu gasa i stiče lažno osećanje sigurnosti. Zato odmarajte se što češće, a noć koristite za odmor u snu. Za vreme putovanja ne preterujte s hranom. Obroci ne smeju biti obilni i teški, a za piće koristite što više limunade i hladnih napitaka. Malo kafe će vam dobro doći kao osveženje. Pušenje za vreme vožnje svedite na minimum.

Pored toga što vas cigareta pomalo opija, a nepušačima u kolima smeta, može se desiti da vam slučajno padne žar od cigarete, da se trgnete a tako slučajno pomerite i upravljač i - tragedija je neizbežna. Svaki odmor neka bude aktivan odmor. Prošetajte i razgibajte se malo. Ako putujete s decom dobro je da se za vreme odmora malo poigrate s njima. Kad je reč o deci da kažemo i to da je putovanje s njima mnogo lakše ako im se isplanira neka zabava za vreme vožnje.

Što se tiče prtljaga, obuzdajte se malo. Znamo da obično mislite na sve i da se tada nosi i što treba i što ne treba. Praktična osoba nije ona što celu kuću vuče na odmor, već ona koja ponese samo najneophodnije stvari i shvata da je to samo odmor od petnaestak dana.

Kao vozač, morate misliti i na automobil, nemojte od svoga ljubimca na četiri točka napraviti kamion. Podsećamo vas da se i auto može opteretiti samo do određene granice, pogotovu (a obično je tako) ako u njemu putuju 3-4 osobe. Moramo da vam skrenemo pažnju i na to da je opterećen auto nestabilan. Ako neko zadovoljno trlja ruke govoreći kako zbog opterećenja auto dobro leži na drumu, znajte da se grdno vara, a da i ne govorimo koliko su u tom slučaju kočnice manje efikasne i koliko je duži zaustavni put. Kad krenete ne žurite previše. Doduše i prespora vožnja može da bude isto tako opasna kao i prebrza.

Kolone su postale pravilo na putevima. Zato, pazite na odstojanje. Mala nepažnja može da pokvari ceo odmor. Saobraćajni stručnjaci u nekim zemljama tvrde da treba držati rastojanje od "pola kilometraže". To znači da pri brzini od 60 kilometara na sat treba da ste udaljeni od vozila ispred sebe oko 30 metara. Budući da je ovo vožnja u koloni, to odstojanje može da bude i na "četvrtinu kilometraže". Održavajte tempo. Spora vožnja izaziva vozače iza vas da vas pretiču a to može biti veoma opasno, kako za drugog tako i za vas.

Ne uzbuđujte se kada vas pretiče neka "muškarčina" možda i sa slabijim automobilom. Pretičite samo kad ste sigurni da to možete bezbedno izvesti. Ako vozite iza kamiona sa prikolicom ne trudite se da ga po svaku cenu prođete. Iako se kreće sporo, njegova dužina zahteva duže zadržavanje na levoj strani kolovoza, pa ako ste slabo procenili brzinu vozila iz suprotnog smera, jedna naizgled, naivna situacija može da se pretvori u tragediju. Zato ne pretičite napamet.

Najopasniji su oni koji pretiču celu kolonu. Ako se takav nađe pored vas i u susret mu dolazi drugi automobil, ne terajte inat. Pomerite se što više udesno, usporite i omogućite mu da se vrati u kolonu. Pomozite mu makar zbog onog što mu dolazi u susret. Mnogi vozači voze uz samu središnju liniju i ne sluteći koliko to opasnosti nosi sa sobom. Najčešće to objašnjavaju strahom od sletanja s puta u slučaju eksplozije gume na automobilu.

Slažemo se da je opreznost dobra osobina, ali šta će se desiti ako iz istog razloga pređe na levu stranu? Da nisu možda baš to oni koji "iz neobjašnjenih razloga prelaze na levu stranu"? Zato vozite sredinom vaše saobraćajne trake kako biste imali dovoljno prostora, s leve i desne strane, za eventualno blago menjanje pravca.

Ove godine su kolovozi jako oštećeni, izbočine, ulegnuća ili udarne rupe na kolovozu su čest razlog za gubljenje kontrole nad upravljačem. Nije redak slučaj da naletite na rasut šljunak, ulje i slično. U takvim situacijama kočenje je najopasnije. "Prepreke" prođite bez kočenja i sa što manjim pomeranjem upravljača. Što se tiče vožnje na otvorenom putu, verujemo da nećete imati problema. Ali, kada se nađete u nepoznatom gradu, otvorite četvore oči. Dobro gledajte na saobraćajne znake i ne prihvatajte bez razmišljanja prolaz kad vam neko to kavaljerski nudi tamo gde nemate prednost.

Ne obraćajte pažnju na "muzikalne džentlemene" koji vam za svaku sitnicu svirkaju. Umeti sačuvati hladnokrvnost, znači biti dobar i siguran vozač.

Ostaje da vam kažemo da prilagodite vožnju uslovima saobraćaja, da poštujete saobraćajne propise i da nijednog trenutka ne zaboravite da ste na odmoru. Znači - polako ali sigurno.

yugopapir.jpg
Printscree Yugopapir 

(Yugopapir)