UŠTEDA U KONVOJU: Na auto-putu A52 demonstrirana je vožnja u koloni, pri čemu se ostvaruje velika ušteda u gorivu i ostvaruje daleko veća efikasnost u radu kamiona

„Mercedes“ vozi po budućnosti i nastavlja da transformiše transport u potpunosti! Svetska ekskluziva predstavljena je u realnim uslovima na nemačkom auto-putu A52 prošle nedelje.

Tri kamiona vozila su u koloni srednjom trakom brzinom od 80 km/h. Običan konvoj, ali samo naizgled. Vozači kamiona, naime, nisu držali ruke na volanu, iako je karavan bio matematički precizan i u liniji. Reč je samo o nastavku projekta „Autonomna vožnja“, odnosno „Dajmlerovih“ vozila koja voze bez vozača.

Strategija budućnosti

„Mercedesova“ strategija budućnosti, nazvana „Oblikovanje transporta budućnosti“ (Shaping Future Transportation), stigla je do sledećeg koraka. Više od 400 novinara iz celog sveta, među kojima i redakcija Kurira, prisustvovalo je svetskoj premijeri projekta „Pilot povezivanja na auto-putu“ (Highway Pilot Connect), upriličenoj u Diseldorfu. Smisao nove tehnologije jeste i povezivanje više kamiona u formaciju (kolonu) u cilju uštede goriva, usled smanjenja otpora vazduha. Prosečna ušteda u formaciji sa tri kamiona je oko sedam odsto, s obzirom na to da prvi kamion štedi dva odsto, drugi 11, a treći devet procenata goriva u odnosu na klasičnu potrošnju s obzirom na barijere aerodinamike, kojom su kamioni uslovljeni.
mercedes-demonstrirana-je-voznja-u-koloni.jpg
Mercedes 

Autonomna vožnja

Podsetimo, „Mercedes“ je pre dve godine predstavio kamion „koji sam vozi“. Sada su sva tri kamiona „aktros 1845“ u koloni bila opremljena sistemom za autonomnu vožnju, odnosno radarima, kamerama i antenama putem kojih se prikupljaju informacije. Centralni sistemi u svim vozilima ih obrađuju i omogućuju kamionima samostalnu autonomnu vožnju u koloni.

„Mercedesovom“ pametnom kamionu nije potrebna bilo kakva podrška putne infrastrukture. Vozilo budućnosti prati, putem kamera i radara, uslove u saobraćaju, koristeći samo belu crtu, koja mu je glavni putokaz. U slučaju promene situacije u saobraćaju, na primer ukoliko vozilo ispred koči ili se nego drugo vozilo ubaci između tegljača, kompjuter određuje brzinu, koči i pravi dodatni razmak, dok je redovno odstojanje 15 metara zbog zavetrine. Kamioni u koloni primaju informacije od prvog tegljača. Dok kamion sam vozi, šofer ne može da ustane sa sedišta, već je sve vreme u pripravnosti. U slučaju da je potrebno preticanje, vozač mora da preuzme kontrolu, a podsetimo da sistem zasad radi samo na auto-putu.



„Higway Pilot Connect“ se pokreće pritiskom na dugme. Formaciju nadzire veoma sofisticiran sistem, koji se sastoji od dva radara. Prvi pokriva 70 metara i 130 stepeni, a drugi radar prati 250 metara i ugao od 18 stepeni.

Radari i senzori

Za razmak između kamiona zadužena je stereo-kamera, koja pravi sliku udaljenosti do 100 metara pod uglom od 45 stepeni. Sistem koristi i video-kameru, koja snima teren na 300 metara. Svi podaci šalju se u centralnu jedinicu, koja obrađuje podatke do 10 puta u sekundi. Dve antene paralelno emituju signal prema drugim kamionima, a ukoliko jedna antena prestane da emituje signal, ulogu primarne antene preuzima druga.

Novinari su u Diseldorfu na velikom ekranu pratili vožnju kamiona, koja je snimana iz helikoptera, a onda su tri „aktrosa“ ušla u halu, posle čega se prolomio aplauz za budućnost transporta.