Gotovo da u Srbiji ne postoji polovni automobil na prodaju, kom nije vraćena kilometraža na cajgeru. Ako ste ikada parazili polovnjaka, teško da ste "našli" neki koji je prešao više od 200.000 kilometara. O tome da ga je vozila žena u mirnom nemačkom gradiću, ili švajcarskom seocetu da ne govorimo.

Prevarama s kilometražama pri prodaji polovnih vozila uskoro bi se trebalo stati na kraj, barem u celoj Evropskoj uniji. Prvi korak za to učinjen je u četvrtak, nakon što je Evropski parlament s velikom većinom izglasao izveštaj o manipulacijama s brojačima kilometara u motornim vozilima kojim se predlažu zakonska i druga rešenja za sprečavanje ove nezakonite prakse kod prodaje automobila, s čime su posebno pogođeni kupci u Srbiji i u regionu.

Procene EU pokazuju da je na nacionalnim razinama zahvaćeno između 5% i 12% vozila, dok ih je u prekograničnoj trgovini zahvaćeno između 30% i 50%. Ekonomska šteta za celu Uniju procenjuje se na između 5,6 i 9,6 milijardi evra, a poverenje u tržište polovnih vozila je najniže među svim tržištima dobara u Uniji - kazala je Biljana Borzan, članica parlamentarnih odbora za zaštitu potrošača.

137221-kavernemanjapancic-ff.jpg
Foto: Nemanja Pančić

Ipak, osim što nose finansijsku štetu kupcima, prevare s brojačem kilometara predstavljaju i ozbiljnu pretnju sigurnosti saobraćaja, ali i narušavaju funkcionisanja tržišta i nameću nepošten i dodatan trošak građanima, osiguranjima, trgovcima vozila i proizvođačima.

Belgija i Holandija su uspostavile baze podataka u kojima se pohranjuju podaci kilometraže s periodičnih tehničkih pregleda, održavanja i drugih pregleda kod mehaničara i gotovo u potpunosti iskornile prevare. Međutim, problem i dalje ostaje u prekograničnoj prodaji. Parlament traži da se slično rešenje preslika na evropsku razinu, jer izolovane nacionalne inicijative ne mogu da spreče prevare povezane u prekograničnoj prodaji.

Parlament, inače, od država članica traži da se prevare povezane s brojačima kilometara tretiraju kao krivično delo.

volvo-s90-6.jpg
Foto: Volvo

Na kraju, od Evropske komisije se traži da ispita mogućnost korišćenja tzv. „blockchain“ tehnologije u budućnosti kao sredstva za sprečavanje prevara s kilometražom. Predlaže se i uvođenje obaveze za proizvođače automobila da poboljšaju kriptografsku zaštitu brojača kilometara te razviju sisteme za prepoznavanje manipulacije.

(Hina)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

BEOGRAĐANI VOLE BMW, A ŠUMADINCI MAZDU: Ovo su najtraženiji polovnjaci u Srbiji