• Drugi globalni GR proizvod i homologacijski model za buduće WRC aktivnosti
• Novi 1,6-litarski trocilindrični turbo motor isporučuje 261 DIN KS/192 kW
• Jedinstvena, aerodinamična i laka konstrukcija karoserije; Odnos snaga-težina je samo 4,9 kg/KS

Novi "GR jaris" (GR Yaris) je rasni sportski automobil, nastao iz Toyotinog šampionskog iskustva u Svetskom reli šampionatu. Iskovan od uspeha, u žaru takmičenja, donosi auto-sport tehnologiju i dizajn direktno u svet drumskih automobila, veran Tojota gazoo Racing etosu", u cilju proizvodnje još boljih automobila koji su izuzetno korisni i zabavni za vožnju.

Pozicioniran na vrhu najnovije game Yarisa, GR Yaris je jedinstven model koji sadrži najbolje od dizajna i inženjerskih veština TOYOTA GAZOO Racing i Tommi Mäkinen Racing, Toyotinog partnera u WRC. Pored ponude zvaničnog homologacijskog modela za razvoj sledećeg Yaris WRC automobila, takođe poseduje sve osobine potrebne vlasnicima koji žele da se uspešno takmiče u lokalnim reli šampionatima. Planiran za tržište u drugoj polovini 2020, slediće GR Supru kao Toyotin drugi globalni GR model.

2020-yarisgr001.jpg
Tojota 

Predstavljajući GR Yaris na 2020 Tokyo Auto Salonu, predsednik GAZOO Racinga, Shigeki Tomoyama izjavio je: „Jedan od vidova posvećenosti TOYOTA GAZOO Racinga je da koristi auto-sport da unapredi svoje znanje i osoblje, s ciljem da na tržište lansira sportske automobile svetske klase. Dok je nova GR Supra sportski automobil, razvijen kroz trke na pistama, GR Yaris je razvijen našim učešćem u relijima – nešto što su naši fanovi dugo čekali“.

Svaki aspekt ovog automobila ima fokus na performanse: potpuno nova platforma i motor, novi sistem oslanjanja, laka konstrukcija, aerodinamičan dizajn i novi GR-FOUR sistem stalnog pogona na sva četiri točka. Velike snage i male težine, poseduje sve karakteristike potrebne za uspeh na takmičenjima i uzbudljive performanse kao najnoviji proizvod za vožnju po putevima.


Novi GR Yaris je Toyotin prvi originalni sportski automobil s pogonom na sva četiri točka i Toyotin prvi homologacijski model za Svetski reli šampionat od okončanja proizvodnje modela Celica GT-FOUR 1999.
Kroz dve generacije i tri modela, Celica GT-FOUR bila je učesnik Toyotinih najuspešnijih WRC kampanja, tokom zlatnog doba u reli takmičenju, kada je kompaniji donela 30 pobeda u reliju, četiri šampionske titule vozačima i jednu proizvođaču. Po uzoru na svog slavnog prethodnika i njegovu tehnologiju pogona na sva četiri točka, GR Yaris poseduje GR-FOUR logo na zadnjim vratima.

2020-yarisgr004.jpg
Tojota 

Kao homologacijski model, GR Yaris će doprineti razvoju novog takmičarskog automobila za WRC kampanju TOYOTA GAZOO Racing World Rally tima. Od povratka u šampionat 2017, Toyota je pobedila i u konkurenciji proizvođača 2018. i u konkurenciji vozača 2019, s Ottom Tänakom.

Prioriteti za razvoj

Tim dizajnera i inženjera u Tommi Mäkinen Racingu, specijalizovanih za WRC, fokusiran je na usavršavanje aerodinamike, raspodelu mase i smanjenje težine novog automobila – tri kvaliteta koja su najvažnija za dostizanje najboljih performansi i vrhunskog ponašanja u vožnji.

Spuštena linija krova unapredila je sposobnost ovog automobila da se probija kroz vazduh, dok su pozicioniranje novog 1.6 turbo motora unazad, prema sredini automobila, i smeštanje akumulatora u područje prtljažnika doprineli boljem balansu šasije u cilju poboljšanog upravljanja, stabilnosti i reakcije vozila.

Karoserija s troja vrata napravljena je od lakih materijala, uključujući i polimer od karbonskih vlakana i aluminijum, za impresivan odnos snage i mase, dok nova platforma donosi širi zadnji deo i novi sistem zadnjeg oslanjanja s dvostrukom viljuškom. Tim je takođe ugradio ojačanja ispod bočnih nosača, da maksimalno iskoristi potencijal performansi sistema oslanjanja.
Da bi bili sigurni da planovi funkcionišu u praksi, GR Yaris su testirali profesionalni vozači trkačkih i reli automobila, tokom razvojnog programa.

Jedinstven dizajn

Iako se novi GR Yaris nalazi na vrhu najnovije palete Yarisa, poseduje jedinstven dizajn, uz karoseriju s troja vrata i krov spušten 91 mm, tako da kreira siluetu kupea. Vrata bez okvira takođe doprinose izgledu kupea. Spreda, dizajn rešetaka i spojler izražavaju autentičan GR status automobila, dok nazad, veliki razmak između točkova i mišićavi blatobrani omogućavaju instalaciju 18-inčnih alu naplataka.

Potpuno novi 1.6-litarski turbo motor

Motor GR Yarisa je potpuno nova trocilindrična jedinica s turbo punjenjem, koja je ojačana auto-sport tehnologijama da bi se maksimalizovale performanse, uključujući „multi-oil jet“ hlađenje klipa, izduvne ventile velikog prečnika i dodatno mašinski obrađen usisni otvor. Iz zapremine od 1618 cm3 proizvodi maksimalnih 261 DIN KS/192 kW i 360 Nm obrtnog momenta.
Kompaktan i lak, DOHC 12-ventilski turbo motor uparen je sa šestostepenim manuelnim menjačem, projektovanim za velike obrtne momente.

Odnos snage i težine

Postići dobar odnos snage i mase bio je ključni zadatak koji je pomogao da se ispune kriterijumi za vrhunske performanse GR Yarisa. Karoserija je konstruisana uglavnom od lakih materijala, uključujući novi polimer od karbonskih vlakana za krov koji može da se oblikuje pod pritiskom. Aluminijum je korišćen za haubu i vrata. Kao rezultat, GR Yaris ima snagu C-segmentnog sportskog „hečbeka“ a masu vozila B-segmenta (1280 kg). Njegov odnos snage i mase od samo 4,9 kg po DIN KS doprinosi ubrzanju 0-100 km/h za manje od 5,5 sekundi i elektronski ograničenoj maksimalnoj brzini od 230 km/h!

2020-yarisgr003-1.jpg
Tojota 

GR-FOUR: Novi sistem pogona na sva četiri točka
Performanse GR Yarisa ojačane su novim GR-FOUR sistemom pogona na sva četiri točka, razvijenim da optimizuje snagu u vožnji na svakom točku, istovremeno jednostavnim i laganim.
Raspodelom obrtnog momenta između prednje i zadnje osovine upravlja visoko-osetljiva spojnica. Kao opciju u vidu paketa Circuit-Pack (detaljnije u daljem tekstu) dva Torsen diferencijala s ograničenim proklizavanjem kontrolišu raspodelu između točkova na levoj i desnoj strani, da bi omogućili prirodnu i direktnu kontrolu automobila.

Ovaj genijalni sistem koristi blago različite prenosne odnose za prednju i zadnju osovinu i omogućava potencijalni opseg balansa obrtnog momenta napred/nazad u proporcijama od 100:0 (pun prednji pogon) do 0:100 (pun zadnji pogon). Ova fleksibilnost predstavlja značajnu prednost u odnosu na AWD „na zahtev“ koji koriste dvostruko kvačilo ili stalne sisteme pogona na sva četiri točka s centralnim diferencijalom. GR FOUR sistem je takođe značajno lakši.

Vozač može da podešava performanse prilikom vožnje pogonom na sva četiri točka prema svom izboru ili situaciji prilikom vožnje, koristeći prekidač za izbor 4WD moda. U Normal modu osnovna raspodela obrtnog momenta na prednju/zadnju osovinu je 60:40; u Sport modu balans se prenosi na zadnju osovinu, uz odnos raspodele 30:70, da bi postigli kvalitet koji je zabavan za vožnju na neasfaltiranim putevima i trkačkim stazama; a u Track modu osnovna vrednost je 50:50 za brzu, takmičarsku vožnju po trkačkim pistama ili na specijalnim ispitima. U svakom modu balans obrtnog momenta automatski će se podešavati reakcijom na zahteve od strane vozača, ponašanje vozila i uslove na putu ili trkačkoj stazi.

Namenska platforma i suspenzija


GR Yaris poseduje novu, specijalno kreiranu platformu koja kombinuje prednji kraj Toyotine GA-B platforme – koja će imati svoj debi u potpuno novom modelu Yarisa 2020 – sa zadnjim krajem GA-C platforme. Ovo omogućava novi dizajn sistema oslanjanja i instalaciju GR-FOUR all-wheel drive sistema, i takođe doprinosi odličnoj stabilnosti i upravljanju vozilom.
Dok standardni novi Yaris koristi zadnje torzione grede, GR Yaris ima dvostruku viljušku, sa svakim elementom optimizovanim za visoke performanse. MacPherson sistem oslanjanja koristi se napred.

Kočni sistem


Kočni sistem sadrži velike prednje diskove, prečnika 356 mm, sa žlebovima i četvoroklipnim čeljustima, projektovanim da se nose s rigoroznim zahtevima vožnje po trkačkim stazama za velike brzine i posebnim deonicama uz kapacitet za velike temperature.

Circuit Pack

Korisnici mogu da unaprede svoj GR Yaris opcionalnim paketom Circuit Pack. On podrazumeva Torsen diferencijal s povećanim unutrašnjim otporom i na prednjoj i na zadnjoj osovini, sistem oslanjanja dorađen za trkačke piste i 18-inčne kovane aluminijumske naplatke s pneumaticima Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.

Novi GR proizvodni pogon u Motomačiju

Da bi doprinela ispunjenju ciljeva za vrhunske performanse GR Yarisa, Toyota je izgradila novi proizvodni pogon u svojoj fabrici u Motomačiju, s linijom namenjenom za proizvodnju GR sportskih automobila. Umesto tradicionalnog sistema traka, linije za proizvodnju karoserija i dodatne linije sačinjavaju mnoštvo različitih prostorija, povezanih automatski navođenim vozilima.

Proizvodnja svakog vozila zahteva veliki broj ručnih procesa, za koje Toyota unajmljuje specijalni tim sastavljen od veoma iskusnih radnika. Fabrički dizajn i talenti radne snage omogućavaju sastavljanje visoko-krutih karoserija vozila, uz vrhunsku preciznost, do nivoa koji su teški za dostizanje kod standardnih proizvodnih linija.

Uz svoje nove proizvodne metode, GR postrojenje može da dostigne proizvodnju više tipova ili maloserijsku proizvodnju, uz beskompromisnu produktivnost.

(Kurir.rs / Toyota)