AKVAPLANING, POJAVA OD KOJE STRAHUJU SVI VOZAČI: Evo šta uraditi ako je put prekriven vodom, a vozilo počne da PROKLIZAVA
Obilne padavine mogu predstavljati veliki problem tokom vožnje jer se često dešava da voda potpuno prekrije kolovoz. To stvara idealne uslove za pojavu akvaplaninga, jedne od najopasnijih situacija koje se mogu dogoditi za upravljačem automobila.
Treba imati na umu da je vožnja još opasnija kada samo pada kiša jer na mokrim putevima vozilo gubi prianjanje, što negativno utiče i na trakciju, ubrzavanje i kočenje. U slučaju kočenja automobilu treba više metara nego inače da se zaustavi. To često znači da se vozači ne mogu zaustaviti na vreme, što neretko rezultira saobraćajnom nesrećom. Stručnjaci navode da je rizik od nesreće čak do 70 posto veći kada pada kiša!
Ipak, najopasnija situacija koja se može dogoditi za upravljačem uzrokovana kišom je akvaplaning. Ta pojava se javlja kada guma nije sposobna dovoljno brzo odvesti vodu s kolovoza. Najčešći razlozi su velika količina vode, prebrzo kretanje automobila, manja šara na gumama nego što bi trebala biti (ne sme biti manja od 1,6 mm), kao i nedostatak pritiska u gumi.
U tom trenutku guma više nije u kontaktu s asfaltom kako bi trebala da bude, pa automobil počinje kliziti po sloju vode, što dovodi do gubitka kontrole i nereagovanja vozila na naredbe koje mu daje vozač.
Najvažnije je da proklizavanje odmah prepoznate i pravilno reagujete. Znakovi koji vam kažu da je nastupilo proklizavanje prvenstveno su brže okretanje pogonskih točkova i glasniji motor (odnosno brzo povećanje obrtaja motora), lagan i neefikasan upravljač, kao i zanošenje zadnjeg dela vozila, a kod savremenih automobila pale se alarmne lampice sistema stabilnosti.
Morate pokušati ostati mirni i ponašati se na sledeći način: morate držati upravljač čvrsto, tako da automobil prati svoju putanju, jer bi skretanje dovelo do većeg gubitka kontrole. Nemojte naglo kočiti jer se točkovi mogu blokirati. Podignite nogu s papučice gasa postepeno tako da smanjite brzinu - točkovi će uspostaviti kontakt s asfaltom i ponovno ćete steći kontrolu nad automobilom.
Ali pre svega, preventiva je vrlo bitna: najviše možete učiniti ako na mokroj površini pravilno smanjite brzinu vožnje, ako na automobilu imate kvalitetne gume s dovoljno dubokim žlebovima i pažljivo pratite stanje na putu.
Nemojte zaboraviti: ako su gume koje imate na vozilu pohabane, manje efikasno raspršuju vodu i pre se javlja proklizavanje. Razlika u brzini kod koje nastupa proklizavanje između nove i napola istrošene gume iznosi od 7 do 10 kilometara na sat, a kod dubine profila ispod 4 milimetra ta se razlika počinje još brže povećavati.
Ukratko, kad zaključite da se javilo proklizavanje, kao prvo, nemojte paničiti. Ostanite mirni i izbegavajte žestoke pritiske na kočnicu. Polako popuštajte papučicu gasa, obruč upravljača zadržite u položaju pre proklizavanja i pratite ponašanje automobila. Nipošto nemojte izbezumljeno okretati upravljač jer kada prednji točkovi opet uspostave kontakt s asfaltom, ako budu okrenuti prema spolja, snažno će povući auto, a to može prouzrokovati gubitak prianjanja, naročito zadnjeg dela vozila.
(Kurir.rs/ Jutarnji list)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore