Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je beli mlečni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili beli, ali se ta boja nije zadržala.

Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorevanja uglja i nafte, je ključan sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih gumenih smeša prirodnom lateksu pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.

gume0214593528.jpg
Marvin McAbee / Alamy / Alamy / Profimedia 

Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Jack L. Koenig u u njegovoj knjizi Spektroskopija polimera. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.

Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe:

  • Štiti pneumatike od suve truleži
  • Poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva
  • Brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vek
  • Otpušta statički elektricitet. U današnjim vozilima prepunim vrlo osetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje
  • Omogućava lakše održavanje pneumatika

Zašto pneumatici nisu dostupni u drugim bojama osim crne?

Nekada su bili, ali ljudi ih jednostavno nisu kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.

gume0319227227.jpg
Zoonar GmbH / Alamy / Alamy / Profimedia 

Kako prenosi Auto Klub, danas su beli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki beli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.

(Kurir.rs/Auto Klub)

Bonus video:

00:37
Policija je na auto-putu Miloš Veliki, u automobilu pronašla oko kilogram kokaina  Izvor: MUP Srbija