PRVE GUME SU BILE BELE, A EVO KADA SU I ZAŠTO POSTALE CRNE: Bilo ih je i u raznim drugim bojama, ali se to vremenom promenilo!
Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je beli mlečni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili beli, ali se ta boja nije zadržala.
Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorevanja uglja i nafte, je ključan sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih gumenih smeša prirodnom lateksu pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.
Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Jack L. Koenig u u njegovoj knjizi Spektroskopija polimera. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.
Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe:
- Štiti pneumatike od suve truleži
- Poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva
- Brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vek
- Otpušta statički elektricitet. U današnjim vozilima prepunim vrlo osetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje
- Omogućava lakše održavanje pneumatika
Zašto pneumatici nisu dostupni u drugim bojama osim crne?
Nekada su bili, ali ljudi ih jednostavno nisu kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.
Kako prenosi Auto Klub, danas su beli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki beli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.
(Kurir.rs/Auto Klub)
Bonus video:
"S PREDSTAVNICIMA KOMPANIJE ZIĐIN O DALJOJ SARADNJI" Vučić posle sastanka: Posebno smo se osvrnuli na ekonomski značaj projekata i otvaranje novih radnih mesta