Euro NCAP već dugi niz godina preuzima odgovornost za testiranje novih automobila. Kroz detaljne ispitne procedure, koje uključuju i programirane sudare pod različitim uglovima i brzinama, utvrđuje se rezultat. Tu su i posebne lutke sa senzorima, koje simuliraju ljudska tela, procena sigurnosti pešaka i biciklista u sudaru s vozilom, ocenjivanje sistema aktivne sigurnosti...

Sada su, međutim, pravila dodatno pooštrena, a evo šta je novo.

Listovi za spašavanje u slučaju nesreća, koji su pre bili potrebni na četiri jezika, sada se moraju dostaviti na svim evropskim jezicima. Oni, naime, objašnjavaju vatrogascima gde je najprikladnije seći vozila u slučaju sudara i izvlačenja povređenih ili tela nastradalih.

screenshot-4.jpg
Printscreen YouTube Euro NCAP 

Dodatni kriterijum za oštećenje mozga takođe je dodat testu čeonog sudara, a prošireno je i ocenjivanje tehnologije nakon sudara.

Sada se radi procena otpornosti vozila nakon sletanja u vodu (reka, jezero, more...), pa se meri koliko dugo kritične funkcije ostaju operativne (npr. električno otvaranje prozora).

Što se tiče zaštite dece, sada je uključena procena prepoznavanja prisutnosti deteta (CPD) - tehnologije koja može detektovati kada je dete ostavljeno samo u zaključanom automobilu.

screenshot-2.jpg
Printscreen YouTube Euro NCAP 

Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju sada uključuje i testove na delovima vozila u koje bi biciklista mogao udariti glavom, a realnije se procenjuje i zaštita butne kosti i potkolenice. Osim toga, razmatraju se i mere protiv tzv. dooringa, gde se vrata automobila otvaraju na putu bicikliste koji potom udara u njih.

Novi scenariji uključeni su u procenu načina na koji sistemi automatski reaguju na pešake i bicikliste. Predstavljena je i reakcija AEB (autonomno kočenje u nuždi) sistema automobila na motocikliste.

Takođe, nadzor umora vozača razmatra se mnogo detaljnije nego pre, kao i kako reaguju informacijski sistemi ograničenja brzine u složenim uslovima.

Konačno, stroža pravila znače da automobili ne mogu dobiti pet zvezdica ako ne pružaju zaštitu svim kritičnim delovima karoserije u svim testovima sudara.

Podsetimo, automobili završavaju s ocenama koje idu u rasponu od jedne do pet zvezdica, kao i pojedinačnim ocenama datim u procentima, za zaštitu odraslih (na prednjem sedištu), dece (na zadnoj klupi), ranjivih učesnika u saobraćaju, odnosno sistemima aktivne bezbednosti.

I za kraj, prema najnovijim Euro NCAP testovima, električna limuzina Nio ET5 (na snimku i fotografijama) i SUV Nio EL7 prvi su dobili pet zvezdica. Kinezi mogu biti veoma zadovoljni ovakvim rezultatom, a sa nestrpljenjem se očekuju testovi evrospkih vozila.

(Kurir.rs/ Revija HAK)