POGLEDAJTE ZAŠTO JURCANJE PO KIŠI NIJE DOBRA IDEJA: Akvaplaning ne želi da doživi nijedan vozač, EVO KAKO DA GA IZBEGNETE (VIDEO)
Najopasnija situacija koja se može dogoditi za upravljačem uzrokovana kišom je akvaplaning. Ta pojava se javlja kada guma nije sposobna dovoljno brzo odvesti vodu s kolovoza.
Najčešći razlozi su velika količina vode, prebrzo kretanje automobila, manja šara na gumama nego što bi trebala biti (ne sme biti manja od 1,6 mm), kao i nedostatak pritiska u gumi.
U tom trenutku guma više nije u kontaktu s asfaltom kako bi trebala da bude, pa automobil počinje kliziti po sloju vode, što dovodi do gubitka kontrole i nereagovanja vozila na naredbe koje mu daje vozač.
Kako to izgleda u praksi i koliko može biti opasno, pokazuje snimak objavljen na Instagramu na kom se vidi kako vozač automobila po jakom pljusku obilazi drugo vozilo, a onda sledi prava drama na putu koja se nažalost završila sa težim posledicama.
Najvažnije je da proklizavanje odmah prepoznate i pravilno reagujete. Znakovi koji vam kažu da je nastupilo proklizavanje prvenstveno su brže okretanje pogonskih točkova i glasniji motor (odnosno brzo povećanje obrtaja motora), lagan i neefikasan upravljač, kao i zanošenje zadnjeg dela vozila, a kod savremenih automobila pale se alarmne lampice sistema stabilnosti.
Morate pokušati ostati mirni i ponašati se na sledeći način: morate držati upravljač čvrsto, tako da automobil prati svoju putanju, jer bi skretanje dovelo do većeg gubitka kontrole. Nemojte naglo kočiti jer se točkovi mogu blokirati. Podignite nogu s papučice gasa postepeno tako da smanjite brzinu - točkovi će uspostaviti kontakt s asfaltom i ponovno ćete steći kontrolu nad automobilom.
Ali pre svega, preventiva je vrlo bitna: najviše možete učiniti ako na mokroj površini pravilno smanjite brzinu vožnje, ako na automobilu imate kvalitetne gume s dovoljno dubokim žlebovima i pažljivo pratite stanje na putu.
Nemojte zaboraviti: ako su gume koje imate na vozilu pohabane, manje efikasno raspršuju vodu i pre se javlja proklizavanje. Razlika u brzini kod koje nastupa proklizavanje između nove i napola istrošene gume iznosi od 7 do 10 kilometara na sat, a kod dubine profila ispod 4 milimetra ta se razlika počinje još brže povećavati.
Ukratko, kad zaključite da se javilo proklizavanje, kao prvo, nemojte paničiti. Ostanite mirni i izbegavajte žestoke pritiske na kočnicu. Polako popuštajte papučicu gasa, obruč upravljača zadržite u položaju pre proklizavanja i pratite ponašanje automobila. Nipošto nemojte izbezumljeno okretati upravljač jer kada prednji točkovi opet uspostave kontakt s asfaltom, ako budu okrenuti prema spolja, snažno će povući auto, a to može prouzrokovati gubitak prianjanja, naročito zadnjeg dela vozila.
(Kurir.rs/ Jutarnji list)
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)