Ledena kiša najavljena je za predstojeće dane. Većinu vozača ovakva situacija na asfaltu zatekne, i to bez lanaca i ostale zimske opreme.

A da li zapravo postoji bilo kakav spas kada sa gumama naiđete na ledenu podlogu? Svi su, makar jednom iskusili kada automobil nema kontrolu po zaleđenoj podlozi. A da li postoji realna šansa da upravljate kada je trenje nepostojeće?

Kada ledena kiša pokrije kolovoz i stvori led, kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, nastaju uslovi kada su od slabe pomoći i zimske gume, a ni pogon na sva četiri točka.

Naime, kada se na putu nalazi led, postoji izuzetno malo ili najčešće ne postoji nikakvo trenje i otpor koji bi pneumatike usmeravao tamo gde želite. Pošto su, dakle, tehnički uslovi nešto na šta se ne možete osloniti, jedini način da vožnja u uslovima ledene kiše bude iole bezbedna jeste – ljudski faktor.

"Ako ste već na putu, osnovni saveti su da vozite sporo i budite oprezni, poštujući svu signalizaciju uz pravljenje velikog odstojanja od vozila koje se nalazi ispred vas", kratko kažu saobraćajci.

Tajna u kočenju motorom

Ako ste ipak na zaleđenom putu, korišćenje kočnica predstavlja najveći izazov. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje.

"Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom – preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu", rekla je za RTS Bončićeva.

shutterstock-1886937556.jpg
Shutterstock 

Sve operacije koje vozač mora da obavlja na suvom kolovozu postaju neuporedivo teže na snegu. Najneugodnije iznenađenje vozač doživljava prilikom naglog kočenja na ledu, poledici i snegu, a razlog je slabo prianjanje pneumatika na kolovoz. Koeficijent prianjanja između točka i asfalta može varirati od 0 do 1. Kada je put pokriven snegom, on nije veći od 0,5, a na zaleđenom kolovozu koeficijent prianjanja se kreće između 0,1 i 0,01, odnosno – veoma je mali.

Da biste se zaustavili na takvom kolovozu ili bar usporili brzinu kretanja vozila, nužno je da zadržite bilo kakav koeficijent prianjanja, odnosno – treba izbeći da on pređe u koeficijent klizanja. Osnovno pravilo koje morati poštovati jeste da nikada ne smete snažno pritiskati pedalu kočnice, jer ćete u tom slučaju izgubiti minimalnu količinu trenja između pneumatika i kolovoza vozilo će nastaviti da se kreće po inerciji. Da biste izbegli eventualno izletanje sa puta ili udaranje u prepreku, usvojte tehniku doziranog kočenja – nežno i kratko pritiskajte i puštajte papučicu kočnice, trudeći se da je što manje koristite.

Naravno, to nije sve. Pokušajte da pulsiranjem točkova balansirate sa težištem vozila. To će, koliko-toliko prebaciti masu na prednje toćkove, pa postoji šansa da se vozilo lakše zaustavi. Takkođe, možete okretati upravljač levo i desno kako bi, u ekstremnom slučaju izazvali okretanje vozila i na taj način ga zaustavili.

(Kurir.rs)