Sve što vidite u vašem automobilu nije tamo slučajno već ima svoju svrhu, od lako uočljivijih komponenti do onih na koje nikad ne obraćamo pažnju. Tako, bez obzira na vrstu sedišta u vašem autu postoji karakteristika sigurnosnog pojasa koja je zajednička mnogim automobilima.

Jeste li ikad primetili da pojasevi putnika u vašem automobilu imaju "omču" od tkanine blizu kopče? Ova neobična sitnica ovde je zapravo zbog vaše sigurnosti, a ponekad i praktičnosti.

Iako nije definisana zakonskim standardom pa se ne nalazi u baš svim automobilima (kod nekih modela svi pojasevi imaju samo malo dugme koje sprečava klizanje kopče), kod većine je "omča" specifična karakteristika pojasa.

shutterstock-212039965.jpg
Shutterstock 
foto: Shutterstock

Reč je o takozvanoj "petlji za upravljanje energijom" čija je funkcija da kod intenzivnog sudara odvajanjem šavova i automatskim produžavanjem za nekoliko centimetara ublaži intenzitet pritezanja tela putnika i tako dovodi do raspršavanja energije sudara i smanjuje mogućnost unutrašnjih povreda.

To je najveći, ali ne i jedni razlog zašto postoji "omča" na pojasu. Drugi je više praktične prirode, a taj je da kopča pojasa kod otkopčavanja putnika svaki put udari u središnji stub automobila, ili kad nema putnika da otpušten iritantno ne "zvecka" na lošijim putevima u kontaktu sa središnjim bočnim stubom. Na koncu, "omča" drži kopču na prikladnoj visini za vezivanje (poput dugmeta na pojasu vozačevog sedišta).

A, to je prvi razlog i zašto "omče" nema na vozačevom pojasu, jer se pretpostavlja da bi vozač uvek trebao da bude vezan tokom vožnje pa nema ni "zveckanja".

shutterstock-31212103.jpg
Shutterstock 
foto: Shutterstock

Drugi je važniji zašto je izostao: konstruktori za vozački pojas nisu predvideli da se u intenzivnom sudaru „produži“ za nekoliko centimetara razdvajanjem šavova i ublažavanjem intenziteta zatezanja karoserije, takođe iz razloga sigurnosti.

Naime, ispred vozača se, za razliku od svih putnika, nalaze volan, pedale i kokpit konzola sa instrumentima, pa otpuštanje pojasa može rezultirati udarom glave o volan bez obzira na vazdušni jastuk, a svaki milimetar je važan. . Dodatnih nekoliko centimetara olabavljenja vozačevog sigurnosnog pojasa dovelo bi do većeg rizika od povreda.

Važno je razmisliti o položaju svake osobe u automobilu. Zato decu držimo na zadnjem sedištu do visine od najmanje 155 cm, jer vazdušni jastuci suvozača mogu da ih povrede u slučaju nezgode.

Međutim, ranije je bilo kontroverzi oko ovog bezbednosnog elementa sve dok "stvar" nije dostigla nivo razvoja na kome je danas.

profimedia0303189113.jpg
Profimedia 
foto: Profimedia

Naime, pored toga što je u SAD 1997. i 2002. godine od strane GM-a bilo opoziva nekih modela zbog problema sa „omčom“, u Američkom institutu za bezbednost na putevima (IIHS), iz širokog spektra objavljenih izveštaja iz saobraćajnih nezgoda, zaključili su da je u brojnim sudarima došlo do teških povreda upravo zbog labavosti „petlje za upravljanje energijom”, piše Jutarnji.

Štaviše, izveštaj američke Nacionalne administracije za bezbednost saobraćaja na autoputevima iz 1988. godine zaključio je da je olabavljenost pojasa bila uključena u mnogo ozbiljnijih sudara.

Zbog toga su najveći proizvođači (Folksvagen, Mercedes i Tojota...) labavost nadoknadili patentom za uvlačenje pojaseva sa zatezačima dizajniranim da obezbede udobno prianjanje pojasa bez rizika od labavosti i sistemom koji maksimalno zateže pojas u slučaju sudara.

shutterstock-197735198.jpg
Shutterstock 
foto: Shutterstock

Ovo je u potpunoj suprotnosti sa idejom funkcionisanja „petlje“ kada se zatezači sigurnosnih pojaseva uvlače i prethodno zategnu pojas tokom prvih nekoliko milisekundi sudara da bi kompenzovali labavost ili povlačenje.

Kao rezultat brojnih studija i izveštaja, neki su proizvođači uklonili sastave sigurnosnih pojaseva s "omčom" za upravljanje energijom, ali mnogi automobili na putevima danas imaju tu karakteristiku na pojasu, kao i zatezače sigurnosnog pojasa koji zapravo "rade" jedan protiv drugog u sudaru što je i najbolje rešenje.

(Kurir.rs/J.M.)

Bonus video:

Kurir televizija "AKO PRIMETITE OVO NA AUTOMOBILU, NE ČAČKAJTE NIŠTA" Ekspert: Kola su izložena ogromnim vrućinama, odozgo bije 40, odozdo PLUS 50