Ovaj auto bio je simbol lepih vremena: Čuveni "Fića" imao je glavnu ulogu i u filmu, mogao je da ga priušti svako, a evo koliko je koštao
„Fića“ je razvijen na bazi „fijata 600 D", sa motorima od 600 i 750 kubika. „Fića“ je odigrao presudnu ulogu u razvoju automobilske industrije u tadašnjoj Jugoslaviji. Bio je obožavan zbog svoje ekonomičnosti, pa ga je mogao priuštiti i prosečan građanin.
Čuveni „Fića", ili zvanično Zastava 750, počeo je da se proizvodi 18. oktobra pre 69 godina u Kragujevcu u fabrici „Crvena zastava" po licenci italijanskog „Fijata“. Poslednji primerak ovog malog, putničkog automobila proizveden je posle 30 godina, novembra 1985. U tom periodu proizvedeno je 923.487 primeraka vozila koje je nezvanično proglašeno za „nacionalnu klasu“.
Poslednji proizvedeni automobil bio je model „Z-750 LE“ koji se čuva u Muzeju „Zastava“. Ukupno je u svetu proizvedeno 4.921.626 vozila, od toga u fabrici u Fijatu 2.695.197, u Zastavi 923.487, u Seatu (Španija) 814.926, Sevelu (Argentina) 304.016, u Nemačkoj (Fijat Nekter) 172.000 i u Čileu (Fijat) 12.000 primeraka.
„Fića“ je razvijen na bazi „fijata 600 D", sa motorima od 600 i 750 kubika. „Fića“ je odigrao presudnu ulogu u razvoju automobilske industrije u tadašnjoj Jugoslaviji. Bio je obožavan zbog svoje ekonomičnosti, pa ga je mogao priuštiti i prosečan građanin. Pored građanstva, „Fiću“ su koristile i državne službe – policija, pošte, domovi zdravlja i drugi.
Pre više decenija je za „Fiću“ je trebalo izdvojiti ondašnjih 450.000 dinara (otprilike 50 prosečnih plata), dok je poslednja serija iz 1985. godine koštala 476.000 dinara (oko 15 plata u tadašnjoj SFRJ). Nov „Fića" bi danas koštao oko 6.500 evra.
Prvi primerak imao je svega 23 konjske snage, a poslednji, proizveden 1985. godine imao je 27 konjskih snaga i dan danas se čuva u muzeju „Zastava“. Prodaja je bila dobra i kada su se pojavili dosta bolji automobili, a „Fića“ je doživeo svetsku popularnost.
„Fića“ i „Jugo" bili su simboli vremena u kom je gotovo svako mogao da sebi priušti automobil onda kada automobila na ulicama nije bilo mnogo i kada je zemlja tek počela da se razvija. Zemlja je vodila računa o običnom, radnom čoveku, tako što mu je pružila mogućnost da sebi i svojoj porodici kupi ekonomičan automobil po pristupačnoj ceni. A na pitanje da li je i danas tako, odgovor znate i sami.
„Fića" je i centar kultnog filma „Nacionalna klasa" sa Draganom Nikolićem u glavnoj ulozi snimljenom 1978. godine.
(Kurir.rs/M.F.)
Bonus video:
"SRBIJU I NJEN RAZVOJ NE SMEMO DA ZAUSTAVIMO" Oglasio se Vučić i poslao snažnu poruku: "Daću sve od sebe u naredne dve godine..." (VIDEO)