Godina 2022. donela nam je novi film o Betmenu.

Godine 1989. pojavio se "Betmen" s Majklom Kitonom u naslovnoj ulozi, nasuprot nezaboravnom Džeku Nikolsonu kao Džokeru. Ovaj serijal imao je tri nastavka: "Povratak Betmena", "Betmen zauvek" i "Betmen i Robin". Ovi filmovi su značajni jer je režiser prvog, Tim Barton, ne samo postavio odgovarajuću atmosferu za "mračnog viteza" ili "krstaša pod plaštom" nego je na velika vrata uveo podžanr superherojskog filma. Dvadesetak godina kasnije, superheroji postaće najveći izvor zarade na bioskopskim blagajnama. Često nipodaštavani kao puka zabava, upravo su filmovi o Betmenu govorili suprotno - tumačenja ovih dela doticala su se važnih političkih, društvenih, pa i etičkih pitanja.

Ono što je takođe ustanovljeno spomenutim ostvarenjima jeste da nije prestižna bila samo naslovna uloga (koju su kasnije prihvatili Val Kilmer i Džordž Kluni) već su tada najveća glumačka imena bila vrlo zainteresovana za sporedne uloge, ali i za uloge negativaca. Rado su ih prihvatali čak i oni koji uloge zlikovaca izbegavaju, poput Arnolda Švarcenegera. Kao upečatljivi Betmenovi protivnici i saborci, pored Nikolsona i Švarcenegera, nizala su se slavna imena: Kim Bejsinger, Džek Palans, Deni de Vito, Mišel Fajfer, Kristofer Voken, Tomi Li Džons, Džim Keri, Nikol Kidman, Kris O'Donel, Dru Barimor, Uma Turman... Impozantna lista koja će biti proširena u potonjim ostvarenjima. Sve ovo činilo je da su filmovi o Betmenu postali, u nedostatku bolje reči, značajni. Kada se režiser Kristofer Nolan prihvatio filma "Betmen počinje", nastala je vrlo cenjena trilogija koju su upotpunili "Mračni vitez" i "Uspon mračnog viteza".

unnamed.jpg
Foto: Promo

Takođe sa vrhunskim glumcima i velikim budžetom, otišli su korak dalje od stripovske estetike i sada se gledaju kao ozbiljni filmovi, kritični prema američkoj politici, kako unutrašnjoj, tako i spoljnoj, kao i prema koncepciji superheroja - nekome ko se zahvaljujući pukoj sili bori za dobro ili zlo. Čak i kada se ponaša kao zaštitnik ljudi, superheroj je neko koga niko za to nije izabrao niti postoji način da ga ljudi kontrolišu (za razliku od vojske i policije). Neretko se sukobljavajući međusobno, što dovodi do velikih razaranja, superheroji su moderni pandani paganskih bogova.

Negativci iz Nolanovih filmova su lako razumljivi i njihove su motivacije čoveku bliske - Ras el Gul je bliskoistočni terorista mrzitelj nemoralne Amerike, Džoker je harizmatično razulareni buntovnik, dok je Bejn vatreni govornik koji sa svakim pravom poziva na pobunu ugnjetane klase. Naspram njih je Betmen, zapravo Brus Vejn, bogataš bez supermoći koji je to što jeste zahvaljujući naprednoj tehnologiji, borilačkim veštinama i surovosti prema kriminalcima. Brusa Betmena je lako opisati i kao psihopatu i nasilnika.

nikola-popevic02--news1-zorana-jevtic.jpg
Foto: Zorana Jevtić

Novi film o Betmenu nastao je u dominaciji političke korektnosti, gde je glavni junak niko drugi do "beli privilegovani muškarac" i deluje subverzivno kada ga ljubi Žena-Mačka, ovde crna biseksualka. Međutim, film gubi oštricu sa razotkrivanjem glavnog negativca, Zagonetača, pogotovo njegovih sledbenika, zavedenih američkih desničara i teoretičara zavere. Koliko god opet izgledalo subverzivno da se sve zavere ispostave kao stvarne, iživljavanje nad nevinim narodom ipak sugeriše da bi od takvih trebalo držati podalje ne samo oružje nego i internet. Ovaj "Betmen" po izgledu i likovima, mnogo duguje slavnim filmovima van franšize, konkretno "Vrani", "Sedam", "Slagalici strave", pa i "Borilačkom klubu". Iako za svojih impozantnih tri sata nije nimalo dosadan, postoji osećaj da je mnogo toga već viđeno. "Strah je oruđe", kaže u jednom trenutku Betmen. Mada postoji prostor za dublju analizu i ovog filma, najbolji je kada se, za razliku od prethodnika, posmatra prvenstveno kao detektivski triler, neobičan novi izdanak '90-ih godina popularnih filmova o serijskim ubicama.

Bonus video:

01:21
BIVŠI DRŽAVNI SEKRETAR OPTUŽUJE: Uzeli su deo moje knjige za film Toma, nisu me potpisali niti pozvali na premijeru Izvor: Kurir televizija