Regija Alzas na granici Francuske i Nemačke živopisna je i prebogata istorijom. Podatak da je od Pruskog do Drugog svetskog rata pet puta menjala državu doprinela je tom bogatstvu. Samo ime Alzas ima dva tumačenja - Al-saz ili Elsaz na nemačkom znači "strana država", dok bi se kao Ell-sass tumačilo kao "zemlja na reci Il".

muzej-automobila-miluz-02.jpg
Jelena Katarina Mitrović 

Iako se nalazi u Francuskoj, cela regija apsolutno odaje utisak Nemačke, jer su građevine zidane u stilu "pan de bois", sa upadljivim drvenim elemntima.

U centralnom delu regije nalazi se gradić Miluz, koji su tokom 20. veka nazivali "francuski Mančester" zbog izuzetno razvijene industrije.

Ljubitelj brenda Bugari Fric Šlumpf bio je vlasnik fabrike tekstila u Miluzu, a šezdesetih godina prošlog veka intenzivno je tragao za retkim modelima automobila i izdvajao pozamašne sume da bi ih kupio. Njegova strast počela je kupovinom prvog "bugatija" 1928. koji je vozio samo vikendom i na nekoliko trka.

stockphotomulhousefranceaugustcollectionschlumpfthecitdelautomobilehousestheworld2351232959.jpg
Shutterstock 

Braća Šlumpf su 1965. prikazala su prvi put svoju kolekciju od tridesetak vozila javnosti i tako se rodila ideja za pravljenjem muzeja.

Fric i Hans su renovirala stari pogon vunovlačare, a muzej je otvoren 1976. pod nazivom "Šlumpf muzej". Posle njihove smrti 1989, odnosno 1992. godine, država je otkupila celu kolekciju automobila, a današnji izgled dobio je 2006. godine kad je nazvan "Grad automobila" (Cité de l’Automobile).

Ceo kompleks se prostire na četiri hektara, sama zgrada ima približno 25.000 kvadrata i u njoj je u stalnoj postavci više od 400 najređih i najvrednijih automobila na svetu. Naravno, stotinak od njih su Bugatijevi modeli, od kojih je sve i počelo.

Muzej je ubrzo po otvaranju proglašen najvećim na svetu, a u prilog dragocenosti eksponata govori podatak da je 30 automobila ostalo u potpuno izvornom stanju.

Od samog ulaza u objekat jasno je šta krije stari hangar. Zanimljiva instalacija sa automobilima i pticama koje "izlaze" iz zida od stakla i čelika, koji je dizajnirao Žan-Fransoa Milu, krije neprocenjivo bogatstvo za ljubitelje automobila, ali i one koji to nisu bili pre stupanja u ovaj prostor. Ulaz od stakla i čelika dizajnirao je Žan-Fransoa Milu.

profimedia0679361677.jpg
Thomas Muncke / DPA / Profimedia 

Prvi susret sa unutrašnjošću je mračan i hladan, dok vam se ne ukaže nepregledno prostranstvo prepuno vozila, osvetljeno sa 800 replika uličnih svetiljki.

Muzej je podeljen u nekoliko odvojenih sekcija. Prvu grupu čine najstariji modeli, pod nazivom "Preteče i pioniri" gde su vozila proizvedena od 1895. do 1918. Slede "Klasični automobili" iz period 1918-1938. i "Moderni automobili" od 1945. do danas. "Remek-delo" je deo u kojem su najređi i najskuplji modeli, njih 80. Tu dominira unikatni "bugati rojal", kao i Napoleonov kupe, koji je pripadao Etoru Bugatiju lično. Možete pogledati i poseban deo posvećen dečjim automobilima, delovima, motorima, maskotama koje si krasile vrhove vozila...

Između eksponata ima mnoštvo ekrana na kojima se prikazuju dokumentarci o određenim epohama drumskog saobraćaja, ali, nažalost, sve to možete da gledate isključivo ako znate francuski.

stockphotomulhousefrancejunemercedesslthecitdelautomobileorschlumpfcollection2020543856.jpg
Shutterstock 

Poslastica je sekcija sa trkačkim mašinama, gde se mogu naći izuzetno vredni bolidi poput "mercedesa W125" (1937.), "maseratija 250F" (1957.) i "lotusa 33" (1965.). Sve je to poređano kao na improvizovanoj trkačkoj stazi, a na zidovima su fotografije publike, sa zvučnika se čuje žamor i turiranje, pa na momenat možete da imate utisak kao da ste na startu trke.

Prosečno zadržavanje u ovom nesvakidašnjem muzeju je tri sata, a posebno stravstveni ljubitelji četvorotočkaša neretko ostaju i celo radno vreme.

Ulaznica košta 18 evra, a za celu porodicu sa dvoje dece je 50 evra. Muzej je zatvoren samo jedan dan godišnje, i to 25. decembra.

Samo za one s dubokim džepom: Provozajte "bugati" za 450 evra

Na maloj improvizovanoj stazi dugoj 700 metara, koja se nalazi u kompleksu Muzeja, možete da vozite neke od najbržih i najeksluzivnijih automobila ikada proizvedenih. U ponudi je "bugati vejron grand sport", za čiju vožnju treba da izdvojite 450 evra, a za 100 do 200 evra možete da sednete u "lamborgini aventador" ili "ferari 458".

stockphotomulhousefranceonaugustsilverferraricoupetypetrfromproducedfromto1714363384.jpg
Shutterstock 

Nešto jeftinije zadovoljstvo je vožnja oldtajmera, kao što je "kadilak" iz 1941, "bentli" iz 1957, ili "korveta" iz 1978. Za to zadovoljstvo treba da izdvojite oko 80 evra. Organizator obezbeđuje brifing, a na vama je samo da imate vozačku dozvolu i da platite.

muzej-automobila-miluz-03.jpg
Jelena Katarina Mitrović 

Neki od pomenutih modela možete iznajmiti za venčanja ili fotografisanje, a cena tog najma kreće se od 250 do 2000 evra, u zavisnosti koliko ste udaljeni od Miluza.

Kurir.rs Jelena-Katarina Mitrović