Balet "Banović Strahinja", inspirisan jednom od najlepših epskih narodnih pesama, na muziku Ivana Ilića, u koreografiji Igora Kirova, biće premijerno izveden 13. juna (19:30) na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, saopštili su iz ove ustanove kulture.

ana-pavlovic01-news1-damir-dervisagic.jpg
Damir Dervišagić 

Umetnička direktorka Baleta Ana Pavlović naglašava da će predstojeća premijera, ujedno označiti i finale proslave obeležavanja značajnog jubileja - sto godina postojanja baleta u Srbiji.

Ovim delom želimo da ukažemo na značaj naše nacionalne istorije i negovanja kulturnog nasleđa, zahvaljujući univerzalnoj priči koja ni protokom vremena ne gubi na aktuelnosti. Postavka je urađena ekskluzivno za Balet Narodnog pozorišta i u tom smislu predstavlja originalnu umetničku kreaciju. Želimo da podsetimo publiku na pesmu Banović Strahinja, čuveno delo naše epske književnosti koje je tokom istorije bilo inspiracija i mnogim drugim umetnicima i donelo niz tumačenja u okviru različitih umetničkih izraza", navodi Ana Pavlović.

sif61698.jpg
Narodno pozorište Beograd 

Banović Strahinja nije bio samo epski junak, poznat po snazi i junaštvu, već i ličnost koja je predstavljala oličenje pravde, poštenja i plemenitosti, dok ga njegova spremnost da pruži oproštaj čini jedinstvenim likom srpske epike.

Pored izuzetne literarne lepote, pesma se svojom tematikom uzdiže u vanvremenski prikaz kontrasta između tradicionalnih vrednosti, strogih društvenih normi i intimnog ljudskog osećanja.

"Izazov prevođenja poezije u plesnu formu omogućio je da se reči i ritam transformišu u izraz tela, otkrivajući nove dimenzije emocija i značenja izraženih u pesmi. Proces je bio uzbudljiv, ali i zahtevan. Trebalo je prikazati čitavu paletu emocija - ozlojeđenost, tugu, ljubomoru, ljutnju, ali i snagu, istrajnost, i na kraju, oproštaj. Koreografski izraz je pre svega savremen - u pitanju je moderna tehnika pokreta utemeljena na klasičnoj estetici. To je omogućilo intenzivan prikaz naboja emocija i energije - naravno, u skladu sa dramaturškim tokom priče. Mislim da je ovakav stilski pristup značajan, jer ansamblu pruža priliku da zablista u novom svetlu i prikaže drugačiji kvalitet umetničkog izraza", ističe Igor Kirov.

sif60649.jpg
Narodno pozorište Beograd 

Od početka sam hteo da muzika ima uplive etno elemenata, ali nisam koristio citate postojećih tradicionalnih melodija, već sam pisao teme u duhu tradicije. Pored toga, želeo sam da pružim i jednu bogatu simfonijsku partituru koja može da se izvodi i bez plesnog elementa, a da i dalje dočarava turbulentne događaje ove epske sage. Takođe, vodio sam računa i da muzika korespondira sa vremenom u kome nastaje, tako da se u njoj mogu pronaći i odjeci savremenog. U partituri se kriju elementi iskonske i plemenske muzike, srpske tradicionalne muzike, tonalne i atonalne simfonijske i filmske muzike, kao i po neki upliv savremenijih žanrova XXI veka", kaže Ivan Ilić.

sif60297.jpg
Narodno pozorište Beograd 

Pesma je, podsetimo, privukla pažnju i evropske kulturne javnosti, posebno slavnog Getea, upravo zbog raspleta kada Strahinja prašta svojoj ženi, umesto da je, kako su tadašnji običaji nalagali, surovo kazni.

Ipak, čini se da je i danas, posle toliko vremena, ostalo otvoreno pitanje - da li je Banović Strahinja oprostio ili joj je samo poklonio život, s obzirom na to da se život može pokloniti i bez oproštaja greha.

"Ideja praštanja je ukorenjena u hrišćanskoj filozofiji, te sam ga u tom smislu doživeo kao heroja koji je podeljen između ovozemaljskog i onozemaljskog - sa jedne strane, on je ratnik i ubica, a sa druge, neko ko očigledno poseduje jake moralne vrednosti i snagu potrebnu da oprosti. Verujem da je, ipak, oprostio. To je ono što ga čini junakom, jer je veći od sopstvene ljubomore i sujete i uradio je ono što većina ljudi ne bi. Uprkos tome što, naravno, u baletu neće biti teksta, brižljivo smo se starali da glavne događaje, motive i odnose iz pesme očuvamo i scenski uprizorimo tako da budu jasni i nekome ko nije čitao pesmu. Lepota jezika i stiha biće sublimirana u lepoti muzike i pokreta" navodi dramaturg Đorđe Kosić.

dan-narodnog-pozorista-22112022-0060.jpg
ATA images 

Naslovnu ulogu na premijeri igraće Lev Semenov, Anđeliju Sofija Matjušenskaja, Vlaha-Aliju Igor Pastor, Derviša Branko Sarić, Strahinjinu majku Ivana Savić Jaćić, a Jug Bogdana Jovan Veselinović. Ista podela nastupiće i 15. juna, a tada će ulogu Jug Bogdana tumačiti Jovica Begojev. Na izvođenju 18. juna predstaviće se nova solistička podela koju čine: Metju Solovjof, Teodora Spasić, Nikola Bjanko, Miloš Kecman, Olga Olćan i Jovan Veselinović.

sif60556.jpg
Narodno pozorište Beograd 

Kostime je osmislila Katarina Grčić Nikolić, scenografiju potpisuju Geroslav Zarić i Vladislava Kanington, dizajner svetla je Milčo Aleksandrov, a asistent koreografa Mojca Majcen.

U predstavi učestvuje Orkestar Narodnog pozorišta u Beogradu pod dirigentskom upravom Nine Fuštar.