Zvuči kao kliše, ali postoje filmovi koji zbog svoje teme ili poruke nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Snimljen još 1993. godine, "Pad" (Falling Down) Džoela Šumahera s Majklom Daglasom u glavnoj ulozi odličan je primer, pošto kod gledalaca izaziva oprečne reakcije ne samo na osnovu ideološkog i/ili političkog opredeljenja već i usled teškoće da neku kompleksnu temu sagledaju dalje od sopstvenog okvira.

profimedia0378604897.jpg
IFA Film / United Archives / Profimedia 

Reč je o filmskoj Roršahovoj mrlji koja će kod zaslepljenih, slabo obrazovanih i uljuljkanih u zabludu o svojoj nepogrešivosti izazivati ili neutemeljeno oduševljenje, ili odbojnost.

Filmska kritika i literatura imaju svoj udeo u pogrešnom razumevanju ovog filma - ocenjen kao akcioni triler, krimi-film ili drama, zapostavljen je ključni žanr kome je najbliži, a to je crna komedija. Vidljivo je to, scenario, replike, Daglasova vrhunska glumačka igra, urnebesni su; međutim, veliki broj načetih problematičnih tema ne samo američkog nego većine savremenih društava, poput života u velegradu, kulturnog i ekonomskog raslojavanja, nebrige prema čoveku, rasnih tenzija i nerealnih očekivanja od sebe i sveta, izazivaju niz neprijatnih reakcija jer svako se nekada našao u situaciji da poželi da pukne/pš- i krene da milom ili silom isteruje svoju pravdu.

profimedia0379619825.jpg
United Archives/Impress / United Archives / Profimedia 

"Pad" dodatno komplikuje stvar poigravanjem sa stereotipima i posprdnim stavom prema svima njima, od filmskog klišea policajca na poslednjem radnom danu, pa do stvarnih društvenih i etničkih manjina. Di-fens (eng. "odbrana"), kako Daglasovog lika naziva odjavna špica (a prema tablici s njegovog oronulog automobila), otpušten iz neke vojne agencije, sada opsednut zabludom o bivšoj supruzi i ćerki, kreće u "avanturu malog čoveka u ratu sa savremenim svetom".

Di-fens sve vreme ekstremno reaguje na situacije s kojima se svi mi na ovaj ili onaj način suočavamo, ali smo naučili da oćutimo i prihvatimo ih kao deo svakodnevice, a što ne znači da su suštinski u redu. Čak i ako se neko u stvarnosti pobuni, često bude shvaćen kao džangrizav; s druge strane, ovaj filmski lik posle nervnog sloma, tokom svog pada, kao odgovor bira sve ozbiljnije nasilje.

profimedia0093907261.jpg
Regency Enterprises / Entertainment Pictures / Profimedia 

Naizgled naivan u nebrizi za sopstvenu bezbednost, očajan u činjenici da više nema šta da izgubi, izgubljen u svetu kome više nikome nije potreban, isterivanje pravde u stilu Radovana Trećeg ("da pobijem go**a i gotova stvar") ima istovremeno tužan, privlačan i komičan efekat.

Vrhunske su scene ispravljanja previsokih cena u prodavnici i potonje plaćanje; sukoba u restoranu brze hrane gde zbog kašnjenja od tri minuta ne može dobiti doručak i pitanje gostima zaplašenih oružjem "da li neko vidi razliku između ovog bednog spljeskanog hamburgera koji sam dobio i ove lepote na slici", na šta se jedini javi mali crni dečak; očigledno besmislenog raskopavanja ulica, što izaziva saobraćajni kolaps, na šta mu dečak koji se slučajno tu zatekao pomaže da aktivira ručni raketni bacač, a što zna "jer je to gledao na televiziji".

profimedia0698468098.jpg
Alcor Films / Canal+ / Regency E / Christophel Collection / Profimedia 

Bio bi potreban još jedan tekst ove dužine da bi se nabrojao niz sjajnih komičnih i tragičnih detalja iz svakodnevnog gradskog života. "Pad" je jedan od filmova koji su zanimljivi i za više gledanja jer se pri svakom može zapaziti ponešto novo i prepoznati neko lično iskustvo.

Zanimljiva je činjenica da je jedan od, po mom mišljenju, najboljih scenarija svih vremena uradio izvesni Ebi Ro Smit, sporedni glumac i čovek koji ima još samo jedan dugometražni film po svom tekstu, vrlo slabu komediju "Kola 54, gde ste?" Više nije imao prilike da radi.

nikola-popevic-foto-zorana-jevtic-4.jpg
Zorana Jevtić 

"Pad" je sniman na mestu gde su se 1992. odigrali čuveni neredi u Los Anđelesu i po delu kritičara je tek odraz godina u kojima je nastao. Međutim, po mnogo čemu je aktuelan i dan-danas, što ne govori mnogo toga dobrog o stanju u našem društvu. Ne bude li želje da se stvari korenito promene, nije teško zamisliti ni neke manje zabavne Di-fense.

Bonus video:

03:12
KULTNI I KONTROVERZNI AMERIČKI FILM INSPIRISAN JE DOMAĆIM OSTVARENJEM ŽIKE PAVLOVIĆA! Đorđević: Sam reditelj je to priznao! Izvor: Kurir teleivizija