(FOTO) NA ZADNJEM SEDIŠTU TITOVOG AUTA: Pogledajte u kakvom se luksuzu vozio Josip Broz!
U Gardi Vojske Srbije na čuvanju se trenutno nalazi šest putničkih automobila, vozila za prevoz i zaštitu lica, crnih i impozantnih svedoka istorije koja se odvijala na njihovim sedištima od velura, a koji su prvenstveno pripadali doživotnom predsedniku nekadašnje SFR Jugoslavije Josipu Brozu Titu.
Od šest automobila pet su "mercedes pulman 600", koji su kupljeni od 1964. do 1978. Prvi je u Jugoslaviju stigao na Osmi sajam tehnike u Beogradu, nakon Sajma u Frankfurtu. Oduševljen kvalitetom izrade i naprednim, sofisticiranim tehničkim rešenjima, karakteristikama kao što su 6.332 kubika, 250 konjiskih snaga, Josip Broz Tito naručio je tada prvi "mercedes 600", kojim će zameniti američke automobile, koji su do tada bili glavni za zvanična pojavljivanja.
U sadašnjoj kolekciji "mercedesa" koji su pripadali Titu, sačuvani su blindirani, kabriolet i tri standardne verzije automobila sa šestoro vrata.
"Mercedes 600' iz 1978. je jedini blindirani model sa šestoro vrata iz tog vremena, fabrički blindiran. Takođe, fabrika 'Mercedes' je rekla da su jedino za tadašnje potrebe predsednika SFR Jugoslavije Josipa Broza Tita, isporučili jedan jedini na svetu sa ovako dugačkim međuosovinskim rastojanjem", rekao je zastavnik voda saobraćajne policije Garde Vojske Srbije, Mirko Radivojević.
Kako je naveo zastavnik Radivojević, čiji je vod zadužen za brigu o ovim automobilima, za blindirani "mercedes" vezana je situacija koja je promenila i način proizvodnje u samoj firmi "Mercedes". Ubrzo nakon što je kupljen, ovaj auto je za potrebe zvanične posete Samitu, transportovan avionom u Finsku, ali su mu prilikom transporta popucala sva stakla. Automobil je poslat na reklamaciju, a do tada jednoslojna stakla zamenjena su višeslojnim.
Šesti automobil koji se čuva u Gardi je "rols-rojs".
U pitanju je "fantom" pete generacije, sa levim volanom, šesti komad iz prve serije napravljenih. Hauba mu se otvara sa strane i otvorena predstavlja produžetak čuvenog simbola kompanije "Rols-rojs". S obzirom na to da je ovaj automobil korišćen i u lovu, sa obe strane mu se nalaze dva velika svetla kojima se upravlja polugama u vozačevoj kabini. Poseduje aluminijumski V8 motor zapremine 6.230 kubnih centimetara sa SU karburatorima i 250 konjskih snaga, a kupljen je 1960. godine. Tri tone težak automobil zaustavlja se uz pomoć četiri doboša, a četvorostepeni automatski hidramatik menjač stigao je iz GM postrojenja.
Postoji mišljenje da je ovaj automobil Josip Broz Tito dobio kao poklon od engleske kraljice Elizabete II, ali to nije istina - on je kupljen, mada se kraljica u njemu vozila kao poslednji Titov visoki gost 1972. godine.
Za čuvanje i održavanje tehničko i osnovno, svih šest automobila, zaduženi su isključivo automehaničari Garde Vojske Srbije.
"Ova vozila nikada nisu bila ni u jednom servisu, ovlašćenom ili bilo kom drugom, u njih su ugrađivani uvek originalni rezervni delovi, koji su iz tog vremena, nabavljeni za ta vozila i tu namenu", kaže zastavnik Radivojević i dodaje da su sva vozila i danas u voznom stanju.
U ovim automobilima, prilikom zvaničnih poseta Josipu Brozu Titu, a kasnije do 2000. godine potonjim predsednicima bivše Jugoslavije, vozili su se mnogi svetski državnici, a poslednji strani zvaničnik koji je sedeo na zadnjem sedištu blindiranog mercedesa bio je predsednik Belorusije Aleksandar Lukašenko.
"Tadašnji predsednik SFRJ Josip Broz Tito se prevozio u ovim vozilima prilikom zvaničnih dočeka stranih predsednika, državnika, kraljeva, suverena, u zavisnosti od nivoa delegacije, dočekivao ih je i ispraćao u tim vozilima, kada bi dolazili u našu zemlju."
Prema informacijama koje poseduje Vojska Srbije, fabrika Mercedes je 1980. godine, s obzirom na tadašnje stanje Josipa Broza Tita, uz uvažavanje njegove privrženosti automobilima ove marke, napravila projekat i plan za posebno namensko vozilo tipa 600 sa šestoro vrata, koje bi poklonili Titu.
"S obzirom na to da tada Titu bila amputirana noga, plan je podrazumevao da može invalidskim kolicima da uđe i izađe preko rampe, koja bi se spuštala bočno, ali taj projekat je ostao samo kao ideja i to vozilo nikada nije proizvedeno, s obzirom na to da je posle nekog vremena predsednik Tito preminuo", ispričao je Radivojević.
(Anadolija)
"DANAS SU POKUŠALI DA SPREČE DA PENZIONERI U SRBIJI DOBIJU POVIŠICU U DECEMBRU" Vučić o opoziciji: Možete misliti kakva bi to katastrofa bila