BITEF OTIŠAO KORAK DALJE: Posle kontraverznog Olimpa od 24 sata, gledaćemo SMRT!
Svet bez ljudi, svet bez "pravih" ljudi, svet uoči apokalipse, fenomen smrti - teme su ovogodišnjeg 52. Bitefa, koji će se održati do 13. do 22. septembra.
Kako je umetnički direktor Ivan Medenica rekao, i ove godine festival će se baviti aktuelnim problemima u svetu i umetnosti.
"Svet bez pravih ljudi dovodi pre ili kasnije do kataklizme opštih razmera, posle koje nema ničeg: samo smrt, odnosno "svet bez ljudi". Ta vizija odnosi se na opasne tendencije koje odlikuju današnju Evropu i svet. Reč je o desnom populizmu, ksenofobiji, netoleranciji, neliberalnoj demokratiji, rasizmu, nacizmu...", kaže Medenica i dodaje da se upravo na takav intimni i bolni krik opomene svodi predstava koja se igra u Prologu Bitefa - "Odilo. Zatamnjenje. Oratorijum". Dragana Živadinova iz Slovenije govori o "povampirenju nacizma" i slovenačkom nacističkom zločincu Odilu Globočniku.
Na programu će biti 10 predstava - iz Slovenije, Hrvatske, Belgije, Nemačke, Francuske, Estonije, Izraela i Švajcarske, dok Srbiju predstavlja komad "Bolivud" Maje Pelević.
Selektor i umetnički direktor najavljuje dolazak dve predstave, kako ga je nazvao, doajena političkog teatra u Evropi: "Naš dragi gost Oliver Frljić na Bitefu se predstavlja sa komadom "Šest lica traže pisca" Luiđija Pirandela u izvođenju Satiričkog kazališta "Kerempuh" iz Zagreba i predstavom "Gorki, alternativa za Nemačku" koju će pred beogradskom publikom igrati glumci Teatra "Maksim Gorki" iz Berlina. Obe predstave se bave fenomenom ekstremne desnice u Hrvatskoj i Nemačkoj.
Za njega nema dileme da je predstava "No 43 prljavština" jedna od najzanimljivijih komada ovogodišnjeg Bitefa.
"Prvi put nam u goste dolaze glumci tetra NO99 iz estonskog grada Talina. predstavu su režirali Ene Lis Semper i Tit Ojaso. Plesači se dva sata valjaju u blatu. Publika će biti zaštićena visoklim staklenim zidom, a u prvom redu će dobiti najlon", kazao je Medenica.
Ono što je ove godine novitet u dramskoj formi, posle prošlogodišnje predstave "Olimp" koja traje 24 sata, jesu predstave u bukvalnom smisli "bez ljudi". Komad "Večna Rusija" dolazi iz Nemačke i predstavlja pozorišnu instalaciju koja će od Narodnog pozorišta napraviti pravi lavirint u kom će učestvovati publika umesto glumaca, a koja kritikuje današnje stanje u Rusiji. Tu su i komadi "Paam" u režiji Nadava Barnea u izvođenju njegove trupe iz Tel Aviva i švajcarski komad "Zaostavština, Komadi bez ljudi" koji će prikazati snimke ljudi koji su opisivali način na koji žele da umru i kako žele da ih se sećaju najbliži.
Ipak, najviše pažnje izazvala je svakako predstava koja zatvara festival, a to je komad "Rekvijem za L." iz Belgije. Kuriozitet je to što će akteri uz Mocartov "Rekvijem" i afričke obredne pesme održati opelo ženi koja je za potrebe ove predstave dozvolila da je slikaju i snimaju u poodmaklom stadijumu bolesti, sve do smrti.
"U ovom komadu nema ničeg morbidnog. Ona je za mene upravo omaž životu. Ona je bela gospođa na samrti, a ansambl je sastavljen skoro samo od Afrikanaca, tako da "Rekvijem za L." poprima, pored toga što je multikulturalni pogrebni obred, i društvenu, političku konotaciju. On postaje "crno opelo za beli svet". Opelo nad svetom tlačitelja, čije urušavanje tematizuje većina predstava Bitefa, izvodi ansambl sastavljen od vekovima tlačenih etničkih grupa. Možda je ovo njihovo vreme, a meni ne bi smetalo da nas zameni gorila s bistrim očima s našeg plakata, koji upravo to i pokazuje - naše gubljenje ljudskosti i naše nestajanje", završio je Medenica, koji, kako kaže, vidi svetlu tačku upravo u umetnosti i vrednovanju vremena koje nam je ostalo.
Kurir. rs / Mona Cukić / Foto: Bitef promo
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)