SJAJNA IZLOŽBA U MUZEJU PRIMENJENE UMETNOSTI: Ključ i krvava zavesa MAJSKOG PREVRATA
Predmeti vezani za smrt poslednjih Obrenovića, kao i fotografije i plan Starog konaka, koji je Petar Karađorđević srušio posle ubistva, pomažu da rekonstruišemo taj 29. maj 1903.
Ključ tajne prostorije u kojoj su pronađeni i ubijeni poslednji Obrenovići i krvava zavesa u koju su tela kralja Aleksandra i kraljice Drage potom umotana pa bačena s prozora Starog konaka vredno su svedočanstvo o kraju dinastije prikazano na izložbi „Stari konak: zaboravljeni beogradski dvor“ u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu.
Tog 29. maja 1903. (11. juna po novom kalendaru) oficiri zaverenici ugasili su lozu Obrenovića, a godinu dana kasnije Petar Karađorđević sravnio je sa zemljom Stari konak, neposredno pre svog krunisanja, da ga ne bi podsećao na to kako je došao na presto.
Konak je bio na mestu današnjeg parka između Predsedništva Srbije (koje je 1912. podigao Petar Karađorđević kao svoj dvor) i Skupštine grada Beograda (koja je nikla za vreme Obrenovića kao deo dvorskog kompleksa). Vredne slike, koje šira javnost dosad nije videla, pokazuju silne predmete i pokućstvo pokradene i prodate posle prevrata, ali i plan Starog konaka, koji nam je s tim istim fotografijama poslužio da napravimo rekonstrukciju ubistva Obrenovića.
- Ovom izložbom želeli smo da ukažemo na problem zaboravljene kulturne baštine, da pokažemo dvor čije postojanje nije odgovaralo onima na vlasti u datom trenutku. Osim ključa i zavese iz Majskog prevrat, tu je i deo salona kralja Aleksandra Obrenovića, koji je posle ubistva kupio tadašnji iguman manastira Vraćevšnica Mihailo Urošević.
Izložili smo i slike konaka neposredno posle ubistva, gde se vide razbacane stvari, ali i fotografije predmeta koji su razgrabljeni ili prodavani na licitacijama. Na nekima od njih vidi se da su stvari na kaldrmi, dakle iznete i slikane za prodaju - rekla je za Kurir Jelena Perać, koja je s Vladimirom Tomićem i Dejanom Vukelićem autorka izložbe, otvorene do 25. septembra.
Natalija naslednica
Peraveća je navela i da su fotografije značajno svedočanstvo o tome koje su retke stvari bile u dvoru, kao i gde su se neke od njih nalazile.
- Lajtmotiv izložbe je raskošni Arapski salon kralja Milana, koji je srpski suveren doneo s putovanja po Bliskom istoku i koji je parirao evropskim dvorovima, ostavljajući posetioce bez daha - kazala je Peraćeva.
Kako su stvari iz dvora prodavane i na aukcijama u čuvenom londonskom Kristiju i bečkom Doroteumu, tako je i deo ovog salona završio u Slovačkoj. Kuriozitet je da je nešto od te imovine, koja je inače traljavo popisana, osim brojnih boca vina, u koje se popisivač odlično razumeo, pripalo kraljici Nataliji, kao jedinoj zakonitoj naslednici kralja Aleksandra. Mučki su joj ubili sina, ali i dali slike, vaze, satove... po zakonu.
Kurir.rs/Jelena S. Spasić Foto: Kurir
"VIDE DA SRBIJA NAPREDUJE BRŽE OD NJIH" Predsednik Vučić o napadima iz Zagreba: "Srećan sam što mi nemamo tu vrstu frustracije i kompleksa kako oni imaju prema"