Otvaranje 17. Beogradskog festivala igre (BFI), koji je ranije bio pomeren zbog pandemije koronavirusa, zakazano je za 11. septembar.

Čast da otvori najbolji evropski festival umetničke igre pripao je intrigantnoj španskoj trupi La Veronal s komadom "Pasionarija" Markosa Moroa, koji govori o putovanju od savremene planete do planete bespomoćnih odraslih ljudi.

U čudnim i neizvesnim vremenima za kulturu, koreograf Markos Moro specijalno za Kurir govori o nastupima i premijeri koju je njegova trupa uspela da realizuje odmah nakon izolacije, kao i o "Pasionariji", koja danas nosi još snažniju poruku.

Posle nekoliko godina, ali i stravičnih bilansa pandemije u Španiji, vaša trupa se vraća u Beograd. O kakvoj produkciji je reč?

- "Pasionarija" je alegorija sadašnjosti u kojoj živimo. Čini se čudnim, dalekim mestom, onom koje pripada budućnosti, ali u stvari je reč o ovom ovde i sada. O distanciranosti među ljudima, o strahu od neizvesne sutrašnjice, o nepostojanju emocija i stanju prekomerne samozaštite koja nas izoluje. To je tužan i višeslojan komad koji nosi estetiku atraktivnih filmskih priča.

Mislite li da je naš svet mesto bespomoćnih ljudi?

- Da, mislim da smo sve ranjiviji i moramo pronaći nove izvore energije da bismo živeli. Oslanjanje na druge, ljubav drugih, sudbina planete, svest o budućnosti koja će doći, ljudski odnosi... sve je u opasnosti. Mi nemamo mogućnost da zaustavimo onu vrstu "napretka" koji nam verovatno i nije potreban.

2101-markos-koreograf1.jpg
promo/Beogradski festival igre 

Zašto publika treba da dođe na festival i otkrije "Pasionariju"?

- Mislim da je "Pasionarija" elokventno delo. To bi mogao biti film, knjiga ili mesto za razmišljanje. Tajanstveno mesto koje zajedno s neverovatnim igračima čini da čula i mozak rade kao voz koji juri punom brzinom kroz noć.

Nastupili ste nedavno na festivalu GREK u Barseloni. Kakva je situacija u Španiji, vidimo da su svi festivali otvoreni, da se nastupalo pod vedrim nebom, ali i u teatrima...

- Jedan od zadataka umetnosti je da se stalno deli, da ponudi pitanja i odgovore, da pruži utočište i omogući preispitivanje naših odluka. Pozorište ne sme da stane. Ono je danas potrebnije nego pre pandemije. To dokazuju publika, brojni organizatori, direktori teatara i umetnici. Svi smo radili kako bismo se vratili na scenu, ali i kako bismo se osećali bezbedno.

Radujemo se dolasku u Beograd. Čestitam BFI na organizaciji našeg dolaska. Iznenađeni smo što će "Pasionarija" biti prvi pozorišni događaj nakon vanrednog stanja u Srbiji. I u tom smislu BFI jeste podvig, baš onakav kakvim ga opisuju kritičari Gardijana, Republike ili Njujork tajmsa. Obećavam da će i španski mediji govoriti uskoro o Beogradskom festivalu igre. Kurir/ B. Karović, foto: Promo