Razumem medicinski deo kriznog štaba, ali oni treba da razumeju da ustanove kulture ne smeju da budu kolateralna šteta skijanja i žurki, pogotovo što ni u jednoj galeriji, muzeju, pozorištu, bioskopu, biblioteci ili na festivalu nije zabeleženo nepoštovanje mera koje su propisali.

Ovako za Kurir govori Ivan Karl, sekretar za kulturu Grada Beograda. Razgovor sa filmskim kritičarem i nekadašnjim selektorom Festa počeli baš pričom o sudbini ove važne kulturne manifestacije.

- Fest 2021. je festival kontinuiteta i entuzijazma, na kome će akcenat biti na gledanju filmova na velikom platnu i animiranju javnosti da je bioskop prva i prava adresa za doživljaj pokretnih slika. Slogan je "Povratak u budućnost", ali komotno je mogao da bude identičan kao 1990. godine, "Povratak u bioskop", jer to ovaj Fest zapravo i jeste. Po završetku festivala ostaće korpus novih naslova koji će činiti okosnicu redovnog repertoara tokom proleća i leta. Naredna tri-četiri meseca su presudna da svi zajednički delujemo da bioskopska mreža u Srbiji opstane, jer je vlasnike i zaposlene u našim bioskopima korona brutalno pogodila, a naknadne nejasnoće kod relaksacija mera ih dodatno iscrple. Na moju molbu, gospođa Maja Gojković, ministarka kulture, primila je na razgovor predstavnike distributera i prikazivača i taj sastanak je, kako čujem, dobro prošao.

fest2.jpg
Foto: Grad Beograd

S obzirom na stanje s brojem zaraženih i koronu, kao i najave kriznog štaba da će sve morati da stane na nedelju ili dve, kako i kada ćete održati Fest, čiji je redovni termin prošao?

- Plan je da Fest pozicioniramo u manji broj dvorana nego inače, ali sa većim kapacitetom sedišta, odnosno 500 i više mesta. To su Sava centar, nekadašnji Dom sindikata, tj. Kombank dvorana, Dom omladine i nova Imaks sala u TC Galerija u Beogradu na vodi. Gde ima uslova, projekcije će startovati i u devet časova ujutro, a svuda će poslednja terminska linija biti 19 časova. Što se datuma održavanja tiče, izvesno je još jedno pomeranje za kraj aprila ili maj, ubrzo ćemo prelomiti. Bitno je da festival prođe sigurno i komforno za publiku, sve goste koje budemo mogli da dovedemo i organizatore.

Koji filmovi su vaši favoriti iz selekcije?

- Program koji je sastavio Jugoslav Pantelić je možda i najbolji u njegovom selektorskom mandatu, a mene posebno raduje retrospektivna linija Festovih 50 sa remasterizovanim klasicima koji su igrani na prethodnim festivalima, od "Odiseje u svemiru 2001", "Limenog doboša", zaključno sa novom verzijom "Kuma 3".

2001-ana-paunkovic.jpg
Foto: Ana Paunković

Tokom leta planirate Belef. Kakve će promene doživeti festival? Proteklih godina je na njemu nastupao čak i Baka Brase.

- Takvih eksperimenata više neće biti, jer svoje trideseto izdanje Belef dočekuje sa redefinisanom koncepcijom i novim prezimenom Beogradska letnja scena i postaje dominantno teatarska manifestacija kao svojevrsni nastavak redovne pozorišne sezone gradskih pozorišta, ali sa premijernim izvođenjima predstava. Imenovan je novi agilni odbor i umetnički tim, čije je pojačanje u funkciji selektora Tihomir Stanić. Slogan je primeren za takvu priliku i glasi "Novi početak".

damir-04-damir-dervisagic.jpg
Foto: Damir Dervišagić

Šta će biti s Oktobarskim salonom?

- Oktobarski salon je prošle godine otkazan zbog korone i pošto je bijenalna manifestacija, nije moguće tzv. duplo izdanje, koje ćemo primeniti na Kratki metar, Sofest, Bitef i Nagrade Grada Beograda, već ćemo ove godine u oktobru održati 58, a naredne 2022. i 59. izdanje, kako bi se 2024. godine vratili u redovni razmak od dve godine. Predviđena lokacija za ovu godinu je Muzej 25. maj, a željena lokacija, ako okolnosti dozvole, za 2022. je zgrada nekadašnje ložionice kod Beograda na vodi.

kosti-epizoda-09-foto-2.jpg
Foto: Bosonoga produkcija

Kako vam deluju nove domaće TV serije?

- Snimaju svi, radi se više nego ikada i svedočimo renesansi televizijske igrane produkcije, što je dobro, jer je čitav esnaf ispred i iza kamera uposlen i postaje veoma teško sastaviti ekipu. U tom kvantitetu ima svačega, proseka, promašaja, uspeha, fabričkog rada tamo gde se juri dnevni tempo emitovanja, ali i kvaliteta koji pomera standarde ili osvaja žanrove koji do sada nisu bili izbor i domet ovdašnjih televizija. Izdvojio bih scenario "Državnog službenika", atmosferu "Kosti", režiju "Tajkuna", pitku životnu priču "Mama i tata se igraju rata", jednostavnost "Tajne vinove loze", besprekorne dijaloge i postavku "Junaka našeg doba".

Kurir, Ljubomir Radanov