Serija "Crna svadba" zagolicala je maštu mnogih svojim neobičnim ritualima zasnovanim na takozvanoj vlaškoj magiji, mistikom, dozom horora, ali i istinitim događajem iz 2007, kada je Nikola Radosavljević u Jabukovcu ubio devetoro svojih komšija.

Aleksandar Repedžić, kustos-etnolog Muzeja Ponišavlja u Pirotu, i sam pripadnik vlaške zajednice, ističe za "Novosti" da u vlaškim obredima nema ničeg ni bizarnog ni senzacionalističkog, već da se tu radi o nerazumevanju vlaške kulture iz ugla srpskih etnologa.

Inače, crna magija nikada nije naučno dokazana, ali u narodu je mnogo više onih koji veruju u nevidljivu silu, nego ostatak drugih.

dscf2610.jpg
Firefly Production 

Upravo on je, kao jedan od retkih, navodno je prisustvovao običaju koji je izazvao najveću pažnju javnosti i po kojem je serija i dobila ime "Crna svadba".

Nunta njagra, kako se crna svadba naziva na vlaškom, praktikovala se u okolini Zvižda i Homolja poslednji put 2003, a Redžepić je ovom običaju prisustvovao u Rašancu kod Petrovca na Mlavi, godinu dana kasnije.

- Baka je sanjala da se njen pokojni unuk na onom svetu oženio, ali da je potrebno da i na ovom svetu bude oženjen. Tu obavezu je prihvatila njegova drugarica, koja godinu dana nije smela da ima dečka, morala je da bude verna kao da joj je "muž" i dalje živ - ističe Repedžić.

Sam običaj crne svadbe podrazumevao je navodno namenjivanje devojke, u ovom slučaju drugarice rano nastradalog momka, ali je njen raskid imao niz simboličnih obrednih elemenata. Nosio se barjak, "svatovi" su išli u povorci do groba "mladoženje":

- Nema tu pravog čina venčanja. Na dan raskida crne svadbe priređuje se daća, odnosno pomana. Okite se "svatovi", kola i ide se na groblje, lomi se barjak i ostavlja na grobu pokojnika. Treba razumeti tugu porodice koja je u tom trenutku ostala bez jedinog naslednika, još i usvojenog, koja ostaje bez poroda i bez ikog svog - objašnjava Repedžić.

- To treba posmatrati kao deo narodne religije i kulturnog nasleđa jednog naroda. Uostalom, crna svadba i venčavanje sa pokojnikom pominje se i u Maškonovoj "Istoriji Rima" i taj običaj bio je rasprostranjen širom Rimskog carstva i kao takav opstao do dana današnjeg.

collage6.jpg
Printscreen, Firefly Production, Shutterstock/Anastasia_Zavrazhnova, Firefly Promo 

Kurir.rs/Novosti/M.M.

Bonus video:

11:04
ŠTA JE CRNA SVADBA: Razbijanje mitova o vlaškoj magiji Izvor: Kurir televizija