I NAŠI PRECI UMELI SU DA UŽIVAJU U BAHANALIJAMA: Reditelj objasnio seks i golotinju u NEČISTOJ KRVI i običaje koji su doneli TURCI
Ni u trećoj deceniji 21. veka teme seksa i golotinje, čak i na filmu u funkciji lika, čini se nisu dostigle nivo opšteprihvaćenog. To kao da je slučaj i sa serijom "Nečista krvć", koja obiluje intimnim scenama u kojima se mahom ženski likovi prikazuju nagi, kao od majke rođeni. Društvene mreže gore, ima onih koji "Nečistu krv" nazivaju domaćim "Seksom i gradom" po cenu uzvraćenih komentara da su preskočili školsku lektiru.
I sama dela Bore Stankovića, koja je čuveni Voja Nanović maestralno spojio u jedan scenario, obiluju scenama koje svedoče o načinu na koji se tada tretirao onaj najintimniji segment života.
Kako god, slobodne scene pojedinim glumicama donele su i brojne pohvale za odlično odrađene poslove, pre svega Anđeli Jovanović i Katarini Radivojević. Ali iza svega toga, iza intrigantne scene i glumačke bravure krije se nešto drugo. Odličan tekst pretočen u serijsko delo bacio je svetlo i na brojne običaje koji su u našim krajevima tokom 19. veka upražnjavani među Srbima, Albancima, Turcima... Sve što smo do sada naveli dokaz je da su neki od njih, poput "ripčenja", i danas posle više decenija ostali šokantni i moralno neprihvatljivi.
Naime, na kraju druge epizode, posle scene Tašaninog stradanja koje duboko potresa sve okupljene, gazda Trifun šalje žene iz porodice kući, a okupljenim muškarcima - među kojima su i njegovi sinovi, predlaže da ostatak noći provedu u ripčenju. Jasno je da se radi o nekoj vrsti raskalašne zabave za gazde u kojoj učestvuju sluškinje i seoske žene, često i bez mogućnosti da odbiju poziv.
Reditelj Milutin Petrović pojašnjava da o ovom kontroverznom običaju saznajemo najviše iz scenarija Vojislava Nanovića, jer etnolozi o njemu nemaju precizne informacije.
- Radi se o tome da bi se, na vrhuncu raznih okupljanja, krenulo u "pecanje ribićka", očigledno neku vrstu "masnih fota" ili onoga što se danas zove "bunga bunga žurke". Dva štapa su povezivana dugačkom trakom koja je upetljana oko centralnog drvenog stuba. Muškarci uzmu "muške" štapove, žene "ženske" i onda se, uz muziku i ples, raspliću sve dok se ne otkrije ko je s kim par. Pretpostavljamo uz dosta prethodnog konzumiranja alkohola, a možda i drugih supstanci koje menjaju stanje svesti i ponašanje - to je bio razlog da se igrom i muzikom raspojasani parovi povuku negde u mrak i rade šta im se radi - kaže Petrović i objašnjava zašto se o "ripčenju" danas toliko malo zna.
- Očigledno je to običaj koji Voja Nanović nije izmislio. To nije bilo nešto o čemu se bez stida priča u javnosti, dakle ne spada u ono što danas nazivaju porodičnim vrednostima. Lascivna i javnom moralu nedopustiva događanja teško ostavljaju pisane tragove, naročito u radovima naučnika. Sem toga, ljudi vole da misle da su im preci bili bezgrešni. Ogromnu konzumaciju pornografskih sadržaja u današnjem društvu ne volimo da smatramo večnom ljudskom prirodom, već nekom devijacijom savremenog sistema vrednosti - zaključuje reditelj.
Kurir.rs Jasmina Antonijević Milošević
Bonus video:
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore