Multimedijalni umetnik Džon Bonafede podneo je tužbu protiv njujorške MoMA-e 14 godina nakon što učestvovao u performansu Marine Abramović u sklopu izložbe "The Artist is Present" u tom muzeju.

Tvrdi da su ga u više navrata neki od posetilaca dok su prolazili između njega, koji je stajao nepomično punih 75 minuta skroz go, i njegove takođe gole partnerke, dodirivali na nezgodnim mestima. Dvoje golih performera bilo je na udaljenosti od oko pola metra.

Bonafede tvrdi da je MoMA propustila da kaže posetiocima da gledaju, ali ne i da diraju gole izvođače uključene u izložbu slavne umetnice 2010. godine.

U tužbi podnesenoj u ponedeljak sudu u Njujorku, Bonafede tvrdi da ga je pet starijih muškaraca napastvovalo sedam puta dok je nastupao u radu pod nazivom "Imponderabilia". Optužio je MoMA-u da nije "preduzela razumne korektivne mere" izdavanjem usmenih ili pismenih upozorenja da se ne diraju izvođači.

U tužbi se navodi da je muzej imao samo protokol za postupanje sa posetiocima nakon napada i da je uprava muzeja znala da je pipkanje problem.

Bonafede je susrete opisao kao "jezivo slične", pri čemu se svaki muškarac okreće prema njemu, spušta ruku, a zatim "miluje ili pipa" njegove genitalije, "zadržavajući se na trenutak pre nego što krene u sledeću prostoriju u galeriji".

Nije prijavio prvi napad, kako dalje tvrdi, ali je nakon toga alarmirao osiguranje muzeja, koje je udaljilo sporne ljude s izložbe. U tužbi stoji i da je jedan od muškaraca bio korporativni član MoMA-e čije je članstvo opozvano nakon incidenta.

Iz tužbe proizlazi i da je bio zabrinut da će izgubiti posao nakon što je njegov kolega izvođač otpušten na dan otvaranja izložbe jer nije ostao nepomičan.

Sada traži neodređenu odštetu na suđenju pred porotom za "godine emocionalne boli" i štetu nanesenu njegovom "mentalnom zdravlju, izgledu tela i karijeri".

marina-abramovic-zorana-jevtic.jpg
Zorana Jevtić 

U intervjuu iz 2015. godine o tom performansu Bonafede je rekao:

- Rad s Marinom Abramović za veliku retrospektivu Muzeja moderne umetnosti 2010. godine definitivno me inspirisao na neki način. Uglavnom u tome kako se nositi sa javnom golotinjom u svom nastupu, narušavanjem ličnog prostora i grupnim pregovorima za pošten tretman umetnika performansa iz institucija, navodi Jutarnji list.

(Kurir.rs/Blic žena/T.B.)

Bonus video:

03:11
Vesić otvorio Zavičajni muzej u Žarkovu Izvor: Kurir televizija