Osamdesete su bile vreme kada je MTV vladao malim ekranima i svetom ne samo tinejdžera već i svih ljubitelja muzike. Tada su i pesme doživljavale svoje uzbudljive ekranizavicije, a muzički spotovi postali deo popularne kulture

U susret ovogodišnjim dodelama MTV nagrada za najbolje spotove godine (MTV VMA), časopis "Rolling Stone" vraća nas u vreme najboljim muzičkih video spotova

Osamdesete su bile vreme kada je MTV vladao malim ekranima i svetom ne samo tinejdžera već i svih ljubitelja muzike. Tada su i pesme doživljavale svoje uzbudljive ekranizavicije, a muzički spotovi postali deo popularne kulture.

Mini-budžet

Tokom ranih osamdesetih mnogi muzičari smatrali su da je pomama za video-spotovima kratkotrajna, pa nisu ulagali značajna sredstva u ekranizacije svojih pesama. Spotovi su snimani za jedan dan, uglavnom na jednoj lokaciji, sa veoma malom ekipom okupljenom oko izvođača.

Primeri: "Goodbye to You" (Scandal), "Workin' for a Livin'" (Huey Lewis ft. News), "Ain't Even Done with the Night" (John Cougar), "I Missed Again" (Phil Collins), "Jump (for My Love)" (Pointer Sisters), "Start Me Up" (Rolling Stones)...
http://www.youtube.com/watch?v=SGyOaCXr8Lw

Maksi-budžet

Za razliku od navedenih primera, pojedine zvezde odmah su shvatile moć spotova, a stvar prestiža postala je video koji je košta milion dolara. Duran Duran je snimao spotove u tada egzotičnoj Šri Lanki (Hungry Like The Wolf), Madona je "trošila novac" na atmosferu kultnih filmova iz dvadesetih godina (Express Yourself), dok je Piter Gabrijel istraživao sve mogućnosti stop-motion animacije (Sledgehammer). Ipak, iznad svih njih uzdigao se Majkl Džekson sa nezaboravnim horor spotom, kratkim filmom za hit "Thriller".

Primeri: "Hungry Like The Wolf" (Duran Duran), "Express Yourself" (Madonna), "Sledgehammer" (Peter Gabriel)...
http://www.youtube.com/watch?v=IxNBaoWrbzs

Moda

Osamdesete su godine kada nije divljala samo muzika, već i boje. Tako su spotovi bili pravi poligon za šarene odevne kombinacije, ali i druge trendove. Bolje nego neke reklame, spotovi su imali moć da prodaju brojne modne detalje. New Edition je tako u zvezde vinuo šarene trenerke, Olivija Njutn-Džon je promovisala grejače za noge, Bananarama je radila na promovisanju laka za kosu a Sindi Loper je još tada nosila neverovatno velike minđuše.

Primeri: "Cool It Now" (New Edition), "Physical" (Olivia Newton-John), "Cruel Summer" (Bananarama), "She Bop" (Cyndi Lauper)...
http://www.youtube.com/watch?v=vWz9VN40nCA

Politika

Dok su neki marili za modne, drugi su pratili političke trendove. Ili bolje rečeno, prouzrokovali su nove. Genesis je ostavio sve bez teskta spotom sa bizarnim lutkama Ronalda Regana, Mihaila Gorbačova... R.E.M. je još tada poručiovao da stiže kraj sveta koji je do tada bio poznat. Nije prošlo dugo i srušen je Berlinski zid, i komunizam je pao odmah potom.

Primeri: "Land of Confusion" (Genesis), "It's The End Of The World As We Know It" (R.E.M.)...
http://www.youtube.com/watch?v=1pkVLqSaahk

Žestoke devojke

Iako je rokenrol bio dominantno muška kultura, početkom osamdesetih počele su da se pojavljuju i žestoke rokenrol devojke. Džoan Džet je uzvikivala da voli rokenrol, Pet Benatar je od ljubavi napravila bojno polje, a Vendi O. Vilijams je pričala o kojekakvim prokletstvima.

Primeri: "I Love Rock 'n' Roll" (Joan Jett), "Love is a Battlefield" (Pat Benatar), "The Damned" (Wendy O. Williams)...
http://www.youtube.com/watch?v=xL5spALs-eA

Devojke, devojke, devojke

Dok su se Džoan Džet i koleginice žestile, muški bendovi angažovali su lepotice kako bi krasile njihove spotove. Motley Crue se odlučio za izazovni striptiz, ZZ Top je izabrao dugonoge modele, dok je Dejvid Li Rot uživao u plažnim izdanjima lepotica. Nepisano pravilo moglo bi da glasi: Što duže kose imaju članovi benda, to je više devojaka u spotu.

Primeri: "Girls Girls Girls" (Mötley Crüe), "Legs" (ZZ Top), "California Girls" (David Lee Roth)...
http://www.youtube.com/watch?v=5nZniMYCZp4

Bezbedni seks

Sa rastom broja obolelih od side, rastao je i broj muzičara koji su promovisali seks sa zaštitom, i druge metode preventive. Dženet Džekson je u prikladnom spotu pevala o tome kako bi bilo pametno "da sačekamo još malo", dok je Džermejn Stjuart tvrdio da "ne moramo da skinemo odeću". Međutim, najveća "HIV himna" postala je pesma koja uopšte ne govori o tom virusu. Obrada pesme "That's What Friends Are For" nije se skidala sa malih ekrana, a spot je od emitovanja prikupio širom sveta tri miliona dolara koji su otišli u humanitarne svrhe.

Primeri: "Let's Wait a While" (Janet Jackson), "We Don't Have to Take Our Clothes Off" (Jermaine Stewart), "That's What Friends Are For" (Dionne Warwick and Friends)...
http://www.youtube.com/watch?v=HWZisnZ-RGE

Hitovi za plažu, spotovi sa plaže

Vrela leta osamdesetih bila su još vrelija uz spotove snimljene na pesku. Elton Džon i Madona, nekada dobri drugari, danas zaraćene strane, imali su svoje pažnje vredne trenutke pod suncem, dok je Duran Duran izabrao ni manje ni više nego nadaleko poznate plaže Rio de Žaneira.

Primeri: "If This Is It" (Huey Lewis and the News), "Rio" (Duran Duran), "I'm Still Standing" (Elton John), "Cherish" (Madonna)...
http://www.youtube.com/watch?v=TxKB6MLQwlI

Crno-bela rapsodija

Postojao je veoma jednostavan način da vaš sasvim običan spot snimljen tokom osamdesetih ukrasite umetničkom aurom – snimite ga u crno-beloj verziji. Tako su i A-ha i Brajan Adams uneli malo umetničkog u svoje spotove. To su dobro znali članovi sastava Police koji su svoju opsesivno-ljubavnu himnu upravo ekranizovali u crnoj i beloj. Jednostavno, efektno, dovoljno za MTV VMA nagradu za spot godine.

Primeri: "Every Breath You Take" (Police), "Boys of Summer" (Don Henley), "Summer of '69" (Bryan Adams), "Take On Me" (A-ha)...
http://www.youtube.com/watch?v=OMOGaugKpzs

Veliki filmski hitovi

Ako imate dobru pesmi, imate i dobar film, najbolje što možete da uradite jeste da snimite spot za pesmu sa scenama iz tog filma. Plesna himna iz filma Flešdens to odlično pokazuje, Prince je takođe savladao tu lekciju više puta, kao i mnogi drugi muzičari...

Primeri: "Danger Zone" / "Footloose" (Kenny Loggins), "Against All Odds (Take a Look at Me Now)" (Phil Collins), "Let's Go Crazy" (Prince), "Maniac" (Michael Sembello), "Old Time Rock and Roll" (Bob Seger)
http://www.youtube.com/watch?v=8NjbGr2nk2c

Koji je vaš omiljeni muzički spot iz osamdesetih godina prošlog veka?