Uz pomoć termogravitacionog polja dobija se ovaj oscilator, koji u celosti opisuje gradu i funkciju Sunčevog sistema. Na osnovu toga sam napravio klipnoradijalni trocilindrični motor, koji za razliku od kolenastog vratila motora sa unutračnjim sagorevanjem koristi obe komponente sile

UŽICE - Razrešenje velike kosmičke tajne i nova tehnološka i industrijska revolucija mogle bi krenuti iz zapadne Srbije, tačnije iz Užica gde živi penzioner Vujo Gordić koji je došao do tehničkog rešenja koje bi moglo značajno da utiče na automobilsku industriju i smanjenje goriva.

Naša zemlja ne može se pohvaliti visokim nivoom razvijenosti, ali oštroumnost i dovitljivost ovdašnjih ljudi učinili su da se u Zavodu za intelektualnu svojinu godišnje podnese oko 600 prijava, od kojih trećina postanu patenti.

Penzioner Vujo Gordić, mašinski inženjer i doktor tehničkih nauka, otac prvih užičkih trojki, tvrdi da je pronikao u samu suštinu funkcionisanja Sunčevog sistema i celokupne materije, što mu je, kaže, pomoglo da osmisli nesvakidšnji koncept za koji smatra da će iz korena promeniti automobilsku industriju.

„U nauci će zasigurno ostati upamćeno da sam prvi uveo pojam termogravitacionog polja, pomoću koga se daje tačan opis rada i funkcije Sunčevog sistema, a time i samih atoma“, tvrdi on.

Vujo je penziju zaradio i dočekao u industriji, Valjaonici bakra u Sevojnu, sarajevskom „Pretisu“, „Prvom partizanu“ iz Užica, ali i prosveti, jer je svoja znanja i životna iskustva prenosio generacijama studenata na Višoj tehničkoj školi u Užicu i Mašinskom fakultetu u Kraljevu.

Kao vrhunski obrazovanom stručnjaku nuđena su mu rukovodća mesta u preduzećima, ali ovaj Užičanin nije želeo funkcije. Više od fotelja zanimale su ga konstruktorske table za kojima je radio po sopstvenom zahtevu.

„Bio sam zaljubljenik u proizvodnju, želeo sam da stvaram i osmišljavam nove stvari. Sa mesta konstruktora mnogo se brže i dalje napreduje u nauci, nego na primer sa direktorske pozicije, odakle je to gotovo nemoguće“, objašnjava Gordić, i dodaje da je odbijao dobro plaćene poslove i odlazio na one sa duplo manjim primanjima.

Nisam išao za parama, nego sam tražio rad koji me zadovoljava i ispunjava“, pojasnio je on.Krajem prošle godine, Vujo Gordić je registrovao patent mehaničkog oscilatora, koji bi mogao da ustalasa automobilsku industriju, i da utiče na mnoge druge oblasti. Patent se odnosi na klipnoradijalni trocilindrični motor, koji treba da zameni široko zastupljeno kolenasto vratilo.

„To u stvari predstavlja termodinamički oscilator, a taj pojam sam uveo tokom izrade doktorata. Uz pomoć termogravitacionog polja, koje je analogno elektromagnetnom, i diferencijalne jednačine proistekle iz trećeg Keplerovog zakona dobija se ovaj oscilator, koji u celosti opisuje gradu i funkciju Sunčevog sistema. Na osnovu toga sam napravio mehanički model, klipnoradijalni trocilindrični motor, koji za razliku od kolenastog vratila motora sa unutračnjim sagorevanjem koristi obe komponente sile“, naveo je on.

saobracaj-saobracajac-guzva-saobracajna-guzva.jpg
Fonet 

Kako objašnjava, kolenasto vratilo u motoru prevodi silu pravolinijskog kretanja sa klipnjače u obrtno kretanje, čime se ona razlaže na radijalnu i tangencijalnu komponentu. Pri tome se u kretanju vratila koristi samo ova druga, dok njegov patent upotrebljava obe komponente, i to po principu kretanja planete Mars oko Sunca.

„Ako bi se to primenilo kod automobila, odnosno kada bi se kolenastom vratilu klipnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem dodalo leteće koleno količina potrebnog goriva bi se bukvalno prepolovila. Dakle, potrošnja bi se znatno umanjila, a snaga bi ostala ista“, ističe on.

Posledice toga bile bi značajne, naročito u svetlu sveopšte potrebe za smanjenjem emisije štetnih gasova nastalih sagorevanjem naftnih derivata u atmosferu, što menja klimu na globalnom nivou i ugrožava opstanak života na našoj planeti.

„Očekujem da će moj izum biti primenjen u bliskoj budućnosti, koju na žalost mislim da neću dočekati. I ne samo u automobilskoj industriji, već i u mnogim slučajevima gde se koristi kolenasto vratilo“, navodi Vujo.

On ističe da je investicija ozbiljna pa zainteresovanih još uvek nema zbog visoke cene, i kao primer navodi nedavni poduhvat Italijana koji su primenom jedne inovacije smanjili potrošnju goriva za 25 odsto, a to ih je stajalo 3,5 miliona evra. Kako kaže, ovaj patent je njegov životni san i nada se da će on pokrenuti industriju i čovečanstvo u dobrom smeru.