Da li ste se ikada zapitali kolika je cena carinske granice i šta sve morate da platite. Razmislite dobro, možda vas i varaju

Srbiju je zahvatila prava kupoholičarska internet epidemija. Jednostavan način online kupovine, tri do četiri puta jeftinije stvari (za pojedine proizvode) i sve češće besplatna isporuke (free shipping) učinili su da se poslednjih godinu dana gotovo utrostručio broj ljudi koji kupuju preko Amazona, Alibabe, Ibeja i ostalih velikih internet prodavnica. Telegraf istražuje koji su najčešćiproblemi s kojima se sreću kupci, koje sve troškove morate da platite i zašto se dešava da pojedina poručena roba male vrednosti, po ulasku u našu zemlju bude zadržavana čak i do 30 dana, pre nego što bude isporučena.

Kao najveću nedoumicu i problem koji stiže na na adresu Carinske uprave, građani navode nedefinisan propis o tome na šta se plaća (ili ne plaća) carina i PDV. Naime, ljudima nije jasno gde je granica za plaćanja carine, odnosno, do koliko novca mogu poručiti neki proizvod preko interneta, iz inostranstva, a da pritom ne plaćaju carinu, a kao granična cifra figurira – 50 evra.

PRVA VAŽNA STVAR: Da li je granica za (ne)plaćanje carine i PDV-a zaista 50 evra?!

Kako kažu u Upravi carine, svi građani koji poručuju pošiljke male vrednosti, nekomercijalne prirode, u ukupnoj vrednosti do 50 evra, oslobođeni su plaćanja carinskih dažbina, ali ne i plaćanja PDV-a.

"Prema važećim propisima i Carinskim zakonom od plaćanja dažbina su oslobođene pošiljke male vrednosti poslate od strane fizičkog lica drugom fizičkom licu, koje nisu komercijalne prirode i za koje nema obaveze plaćanja, u ukupnoj vrednosti do 70 evra (ove pošiljke su oslobođene plaćanja carinskih dažbina i PDV) – naveli su iz carine.

Oni naglašavaju da dosta građana to ne zna, pa se često dešava da burno reaguju zbog iznosa uvoznih dažbina koje treba da plate prilikom carinjenja, kao i da se ponekad se građani bune zbog iznosa naplaćene ”carine”, a da im carinske dažbine uopšte nisu naplaćene, već su platili PDV.

DRUGA VAŽNA STVAR: Carinska osnovica UVEĆAVA se za troškove transporta i poštarine!

Važno je da se naglasi da se, za poštanske pošiljke koje podležu naplati uvoznih dažbina, carinska osnovica UVEĆAVA za troškove transporta i poštarine, što znači da je osnovica BRUTO cifra, a ne iznos koji je pisao “u izlogu”.

TREĆA VAŽNA STVAR: Plaćate i otvaranje pisama i paketa se – NAPLAĆUJE!

Ono što građani takođe treba da znaju je da postoje i neki drugi troškovi poput takse koju naplaćuje pošta za otvaranje pošiljke i koja uprkos zvaničnom nazivu “podnošenje na carinski pregled” nema nikakve veze sa carinom. U slučaju pisama ona iznosi 65,80 dinara, a u slučaju paketa 266,90 dinara.
Ono što je jako bitno je da primena zakona o PDV-u, nalaže da sve pošiljke podležu naplati ovog poreza, bez obzira na vrednost.

ČETVRTA VAŽNA STVAR: Evo kada ne plaćate ni carinu, ni PDV!

Plaćanja PDV oslobođeni su samo oni građani koji iz inostranstva dobiju pošiljku u vrednosti do 70 evra i to od drugog fizičkog lica, bez obaveze plaćanja.
To zapravo znači da carinu i porez na pošiljku koja ne prelazi pomenutu vrednost nećete platiti samo ukoliko vam takvu pošiljku pošalje prijatelj ili rođak iz inostranstva.
"Ukoliko je pošiljka u dolarima, njena vrednost će se prebaciti u evre, pa će se na tu sumu obračunati 20% i tako dobiti iznos PDV-a", objasnili su u carini.

PETA VAŽNA STVAR: Kako je moguće za isti proizvod da neki plate carinu, a neki ne?

Na pitanje kako je moguće da osoba koja je kupila isti proizvod, po istoj cenu, plati drugačiji iznos, odgovor je bio:

"Moguće je, a razlozi mogu biti različiti: jedan od primera je da je proizvod kupljen na nekoj akciji, a da je do trenutka kada roba stigne u zemlju, pomenuta akcija završena, te da je osnovica za carinjenje utvrđena na osnovu redovne cene proizvoda, a u pitanju može biti i greška službenika."

ŠESTA VAŽNA STVAR: Da li postoji interni propis koji dozvoljava “odokativno” procenjivanje vrednosti robe

Na pojedinim forumima pojavila se neproverena informacija da “postoji interni propis u carini, po kojem sami zaposleni odokativno mogu da procenjuju i određuju ko će i koliko platiti carinu ili PDV. Iz Uprave carina su oštro negirali ove spekulacije:

"Ne, tako nešto ne postoji. Carinski službenici po Carinskom zakonu imaju određena diskreciona prava, što znači da u svakom trenutku mogu da dovedu u pitanje iskazanu vrednost robe. Svrha takvih ovlašćenja je da se onemoguće pokušaji zloupotreba sa kojima se carinici gotovo svakodnevno sreću."

Oni su objasnili da je jasno je definisano da građani imaju pravo da uvezu pošiljke male vrednosti sa stvarima za svoje lične potrebe, a nikako robu namenjenu daljoj preprodaji.

"U praksi se, međutim, dešava da ljudi ponekad pokušavaju da izigraju sistem, tako što će na primer često naručivati manje pošiljke i tada postaje očigledno da nemamo posla sa građaninom koji zadovoljava lične potrebe, već sa prevarantom.Ukoliko neko, na primer, iz inostranstva naruči jedan aparat za merenje pritiska, to sigurno neće biti sporno, međutim ukoliko ista osoba tokom mesec dana ima deset identičnih isporuka" to je, priznaćete, sumnjivo.

kompjuter-internet-it-shutterstock.jpg
Shutterstock 

SEDMA VAŽNA STVAR: Evo zašto se na isporuku robe kupljene online u Srbiji čeka toliko dugo

Dešava se da se na pakete čeka duže, jer je u periodu od oktobra do marta priliv pošiljaka zaista veliki, kažu u Upravi carine, i dodaju:

"Pred novogodišnje praznike dnevno je pristizalo i po 2.000 pošiljaka, što objašnjava zašto građani tada duže čekaju isporuku."

Sama procedura je takva da sve pakete otvara poštanski, a ne carinski službenik. Poštanski carinik podnosi na uvid sadržaj paketa kako bi uzeo sve podatke potrebne za carinjenje robe, nakon čega se sadržaj vraća najčešće u istu ambalažu, osim u slučajevima kada je neophodna nova. Sve to mora da uradi tako da ne dođe do vidne povrede omota ili sadržine pošiljke.

Paketi se obavezno obezbeđuju unakrsnim povezivanjem kanapa, na čije krajeve se stavlja poštanska plomba. U slučaju da pošiljka podleže naplati carinskih dažbina na pošiljku se stavlja nalepnica “OCARINJENO”, a ukoliko ne podleže stavlja se nalepnica “OSLOBOĐENO OD PLAĆANJA CARINE”.
Kada je situacija redovna, ekspresne poštanske pošiljke se pregledaju odmah i tom brzinom se prosleđuju carinskim službenicima, preporučene eventualno čekaju jedan dan, dok je za obične pošiljke potrebno najviše tri dana.

OSMA VAŽNA STVAR: Pogledajte i video snimak Vladimira Ocokoljića, šefa Carinske ispostave Pošta Beograd, koji još jednom objašnjava šta se carini, na šta se plaća PDV, a šta je oslobodjeno uvoznih dažbina.

http://www.youtube.com/watch?v=PnckTqtwuBQ#t=160

(Telegraf)