ZAŠTO JE DIGITALNA TRANSFORMACIJA AKTUELNA I KUDA NAS ONA VODI? Put kojim mora da se ide
U poslovnom svetu odnos prema digitalizaciji odrediće konkurentnost kompanija, jer oni koji se ne prilagode ovom procesu neće biti u mogućnosti da odgovore na zahteve savremenog tržišta – I u Srbiji počeo proces digitalne transformacije koji je prepoznat kao preduslov konkurentnosti i opstanka na tržištu
Automobili bez vozača, aplikacije preko kojih možemo obaviti najvažnije bankarske transakcije, televizijski sadržaji koje možemo gledati danima nakon što su originalno emitovani…sve su ovo pojave koje je bilo teško zamisliti iz perspektive generacija koje su svoj odnos prema televiziji gradile na dva programa u crno-beloj tehnici, godinama čekale na uvođenje fiksnog telefona, automobile vozile po principu par-nepar.
Digitalizacija svakako znači drastične promene u načinima proizvodnje, marketingu, organizaciji kompanija. Zato ne čudi što program digitalizacije danas imaju praktično sve ekonomski važne zemlje. Jedan od priznatih lidera EU u oblasti digitalizacije je Holandija zahvaljujući brzom razvoju širokopojasnog interneta, mreži pristupa napredne generacije (NGA networks), kao i programu Smart Industry Action Agenda (program aktivnosti u sferi pametne industrije).
S druge strane, fascinantnu pojavu predstavljaju i startapovi koji su postigli vrtoglav uspeh u poslovnom svetu zahvaljujući mogućnosti digitalnih tehnologija, kao što su, na primer, Uber, taksi kompanija koja zapravo ne poseduje nijedno vozilo taksi ili Fejsbuk koji je danas neizostavni deo naših života, ali i kompanija za koju kažu da o svojim korisnicima zna više od njih samih.
Neophodne promene
Digitalne tehnologije su postale izazov za kompanije i uslov njihovog opstanka, jer one sa jedne strane zahtevaju brzo prilagođavanje i potrebu izmene biznis modela, a sa druge strane kompanijama pružaju mogućnost brzog rasta i povećanje vrednosti. To posebno važi za industrije koje se smatraju konzervativnijim i sporijim u procesu donošenja odluka, kao što je, na primer, naftno-gasna industrija.
Stručnjaci ističu da je najbitnija promena načina razmišljanja celokupne kompanije i kvalitetno upravljanje promenom na globalnom nivou, što praktično znači izmenu korporativne kulture. Dakle, nije dovoljno da se proces digitalizacije deklarativno uvede, već da ga svi prihvate i krenu u promene, počev od top menadžmenta do radnika.
U analizama primera uspešnih digitalnih trasnformacija uočava se da su takve kompanije uz promenu biznis modela, učinile još jedan bitan korak - prilagođavanje korisnicima. Tako je, na primer, Netflix, svojim korisnicima putem pošte slao kopije filmova na DVD formatima. Nakon uvođenja striminga promenili su drastično svoj model poslovanja i postali planetarno popularni.
Srbija u digitalnom svetu
Kada je u pitanju Srbija, stručnjaci ističu da su na našem tržištu već prisutne strane kompanije koje su digitalno transformisane ili ambiciozni startapovi, tako da digitalizacija i kod nas postaje preduslov konkurentnosti i opstanka na tržištu.
Na ovu temu raspravlja se na brojim skupovima u zemlji. Njihovi učesnici se slažu da su digitalne promene šansa za jačanje konkurentskih pozicija kompanija, ali i poziciju države na svetskoj mapi. Zato ističu da će oni koji u Srbiji uhvate korak sa svetom uticati na ubrzanje privrednog rasta što će značiti i bolje uslove poslovanja za sve privrednike.
Nosioci digitalne transformacije u našoj zemlji uskoro će biti oni koji sada sede u školskoj klupi, tako da se velika pažnja mora posvetiti kvalitetu informatičke nastave od prvih školskih dana imajući u vidu da će gotovo sva zanimanja u budućnosti zahtevati poznavanje digitalnih veština. Zato ključ za uspešnu digitalnu transformaciju u Srbiji, stručnjaci vide kroz saradnju svih aspekata društva kako bi se započeti proces promena brže razvijao, i to, počev od transformacije obrazovanja do sveobuhvatne primene savremenih tehnologija u privredi i partnerske saradnje svih sektora.
U trku za digitalnu transformaciju, pored IT kompanija, malih i srednjih preduzeća, kod nas su se uključili i „veliki igrači“. Tako EPS ulaže u digitalnu transformaciju rudarskih procesa koji smatra ključnim pitanjem budućnosti rudarstva. Inovacione tehnologije u NIS-u vide kao jedan od pokretača za postizanje strateških ciljeva kompanije, a stvorena je klima u kojoj se na digitalizaciju gleda kao na neophodan proces i resurs koji omogućava bolju i bržu reakciju na izazove tržišta. Ova kompanija ima već 17 digitalnih projekata koji se nalaze u fazi realizacije, a više od 60 projekata je u fazi inicijative. Kako su objasnili, inovacione tehnologije su zastupljene u svim oblastima poslovanja – od istraživanja i proizvodnje, preko prerade do prodaje.
O ovoj važnoj temi, odnosno o uticaju digitalizacije na sektor energetike, trendovima u ovoj industriji, izazovima digitalizacije i mogućnostima koje ona otvara energetskim kompanijama, razgovaraće se i na predstojećem Kopaonik biznis forumu, na panelu koji organizuje kompanija NIS. Na panelu će biti reči i o tome kako proces digitalne transformacije menja moderne kompanije, na koje načine one izlaze u susret potrebama potrošača, kao i o neophodnosti neprestanog usavršavanja zaposlenih na svim nivoima.
Promo tekst
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega