AliExpress bi se mogao suočiti sa velikom kaznom nakon što je Evropska komisija u četvrtak otvorila istragu o širenju potencijalno ilegalnih i pornografskih materijala, što je treća takva istraga nakon platforme društvenih medija X i TikTok.

Ovaj potez dolazi u okviru ovlašćenja koja su izvršnoj vlasti EU dodeljena Zakonom o digitalnim uslugama (DSA) koji zahteva od kompanija da učine više u borbi protiv nelegalnih i štetnih proizvoda na svojim platformama i nakon zahteva za informacijama poslatim AliExpress-u prošlog novembra.

Zvaničnici Komisije rekli su novinarima da su zabrinuti zbog mogućeg širenja ilegalnih proizvoda kao što su lažni lekovi, hrana koja nije u skladu sa standardima i neefikasni dijetetski suplementi na AliExpress-u. Oni takođe istražuju moguće skrivene veze na kojima se neusaglašeni proizvodi mogu prodati na način koji nije transparentan za korisnike.

shutterstock-1638743815.jpg
Shutterstock 

- U ovoj fazi još nismo otkrili da AliExpress nije usklađen. Jednostavno sumnjamo da imamo elemente sa kojima oni nisu usklađeni. Ovo nije nalaz kršenja, rekao je jedan od zvaničnika.

AliExpress je rekao da poštuje sva primenljiva pravila i propise na tržištima na kojima posluje.

- Radili smo i nastavićemo da radimo sa relevantnim organima kako bismo bili sigurni da smo u skladu sa važećim standardima i nastavićemo da osiguravamo da ćemo biti u mogućnosti da ispunimo zahteve DSA, saopštila je kompanija.

aliekspres2.jpg
Printscreen 

- AliExpress je posvećen stvaranju bezbednog i usaglašenog tržišta za sve potrošače.

Takozvani VLOP-i kao što je AliExpress ili veoma velike onlajn platforme su kompanije sa više od 45 miliona korisnika u Evropi koje podležu najstrožim pravilima DSA. Kršenja mogu dovesti do kazni do 6% globalnog godišnjeg prometa.

Komisija je u četvrtak takođe poslala zahteve za informacije Microsoft-u, Bingu, Google pretrazi, Meta platformama, Facebooku, Instagramu, Snapchat-u, BiteDance-ovom TikToku i X-u Elona Muska zbog njihove upotrebe generativne veštačke inteligencije.

shutterstock-1788361922.jpg
Shutterstock 

Zvaničnici Komisije su rekli da žele da znaju da li kompanije sprovode procene rizika i da li imaju mere za ublažavanje rizika kako bi se pozabavile potencijalno štetnim generativnim sadržajem veštačke inteligencije.

„Naravno, zabrinuti smo za štetnu kategoriju, bilo da se radi o dubokim lažnim vestima ili dubokim lažnjacima relevantnim za izbore koji nastoje da manipulišu javnim okruženjem“, rekli su zvaničnici.

Kompanije imaju rok do 3. aprila da odgovore na pitanja u vezi sa zaštitom izbora i 24. aprila o ostalim pitanjima.

shutterstock-dsa-1.jpg
Shutterstock 

Rastuća popularnost generativnih sistema veštačke inteligencije kao što su OpenAI-ov ChatGPT koji podržava Microsoft i Google-ov chatbot Gemini podstakla je zabrinutost zbog dezinformacija i lažnih vesti.

Komisija je takođe poslala zahtev za informacije Microsoft-ovom Linkedinu o potencijalnoj upotrebi ličnih podataka za ciljano oglašavanje nakon žalbe organizacija civilnog društva, dajući joj rok za odgovor do 5. aprila.