Grupa od 200 muzičara potpisala je otvoreno pismo pozivajući tehnološke kompanije i programere da ne potkopavaju ljudsku kreativnost alatima za generisanje muzike sa veštačkom inteligencijom.

Lista dole potpisanih umetnika je toliko moćna i široka da bi mogla da stvori odličnu postavu Koačele - na njoj se nalaze Billie Eilish, imanje Bob Marley, Chappell Roan, Elvis Costello, Greta Van Fleet, Imagine Dragons, Jon Bon Jovi, the Jonas Brothers, Kacey Musgraves, Katy Perry, Mac DeMarco, Miranda Lambert, Mumford & Sons, Nicki Minaj, Noah Kahan, Pearl Jam, Sheryl Crow i Zayn Malik, između ostalih.

„Kada se koristi neodgovorno, veštačka inteligencija predstavlja ogromnu pretnju našoj sposobnosti da zaštitimo svoju privatnost, naše identitete, našu muziku i sredstva za život“, navodi se u pismu. „Neke od najvećih i najmoćnijih kompanija, bez dozvole, koriste naš rad za obuku AI modela. … Za mnoge zaposlene muzičare, umetnike i tekstopisce koji samo pokušavaju da sastave kraj s krajem, ovo bi bilo katastrofalno.”

shutterstock-billie-eilish.jpg
Shutterstock 

Ovi umetnici su u pravu. AI modeli koji generišu novu muziku, umetnička dela i pisanje funkcionišu tako što treniraju na ogromnim skupovima podataka postojećeg rada, i u većini slučajeva, traženje da se vaš rad ukloni iz ovih modela je uzaludna vežba. Bilo bi kao da je jedan od ovih umetnika pokušao da spreči bilo koga da piratira njihovu muziku - to jednostavno nije realno. Već je moguće napraviti ubedljive deepfake popularnih umetnika, a tehnologija će biti samo sve bolja.

Neke kompanije kao što su Adobe i Stabiliti AI rade na AI muzičkim generatorima koji koriste licenciranu muziku ili muziku bez naknade. Ali čak i ovi alati mogu negativno uticati na umetnike koji prave rezultate za TV reklame ili druge ritmove koje bi umetnik mogao da licencira za svoj rad.

shutterstock-adobe.jpg
Shutterstock 

Istorijski gledano, muzičari su dobili kratak kraj štapa kako tehnologija postaje sve sofisticiranija. Prvo, deljenje datoteka je olakšalo besplatno dobijanje muzike; striming se pojavio kao odgovor na to pitanje, ali to nije onaj koji zadovoljava umetnike. Unija muzičara i udruženih radnika (UMAV) provela je godine radeći na obezbeđivanju boljih isplata za striming za umetnike - umetnici u cehu procenjuju da je prosečna stopa honorara za striming Spotifi-a oko 0,0038 dolara, ili oko četvrtine centa. Zato ima smisla da muzičari ostaju skeptični prema ovoj tehnologiji u nastajanju.

Autori su takođe zauzeli stav protiv porasta generativne veštačke inteligencije. U julu je preko 15.000 pisaca, uključujući James Patterson, Michael Chabon, Suzanne Collins, Roxane Gay i druge, potpisalo slično otvoreno pismo, upućeno izvršnim direktorima OpenAI, Alphabeta, Meta, Stabiliti AI, IBM-a i Microsofta.

shutterstock-2261170113.jpg
Shutterstock 

„Ove tehnologije oponašaju i vraćaju naš jezik, priče, stil i ideje. Milioni knjiga, članaka, eseja i poezije zaštićenih autorskim pravima pružaju „hranu“ za sisteme veštačke inteligencije, beskrajne obroke za koje nema računa“, navodi se u pismu autora.

Ali ove tehnološke kompanije ne slušaju. Još uvek možete da odete na ChatGPT i zamolite ga da napravi odlomak u stilu Margaret Atwood, to nije nužno dobro, ali ukazuje da je veliki jezički model progutao „Sluškinjinu priču“ i da može da ispljune degradiranu verziju. A pošto zakon o autorskim pravima nije nužno dovoljno sofisticiran da se pozabavi generativnom veštačkom inteligencijom, pravni lek je u ovom trenutku prilično beskorisan.

shutterstock-2240966573.jpg
Shutterstock 

„Ovaj napad na ljudsku kreativnost mora biti zaustavljen“, kaže se u pismu muzičara. „Moramo se zaštititi od predatorske upotrebe veštačke inteligencije za krađu glasova i likova profesionalnih umetnika, kršenje prava kreatora i uništavanje muzičkog ekosistema.