Napadači koriste veštačku inteligenciju za kreiranje lažnih mejlova koji su daleko bolji nego ikada pre

Booking.com upozorava da veštačka inteligencija uzrokuje ogroman porast prevara. Marni Vilking, šef bezbednosti interneta u kompaniji, izjavila je da je u poslednjih 18 meseci zabeležen rast prevara od "500 do 900%".

shutterstock-booking-6.jpg
Shutterstock 

Posebno je naglasila porast fišing prevara - gde ljudi bivaju prevareni da otkriju svoje finansijske podatke - otkako su generativni alati AI poput ChatGPT-a postali dostupni. "Naravno, fišing postoji od nastanka emaila, ali je porast krenuo ubrzo nakon lansiranja ChatGPT-a", rekla je.

Napadači koriste veštačku inteligenciju za kreiranje lažnih mejlova koji su daleko bolji nego ikada pre. Fišing napadi često pokušavaju da ubede ljude da unesu podatke sa kartice putem lažnih, ali vrlo uverljivih internet linkova za rezervacije. Prevaranti često ciljanju sajtove kao što su Booking.com i Airbnb jer omogućavaju korisnicima da sami postave smeštaj.

Nakon što neko uplati, prevaranti ili nestaju bez traga - ostavljajući kupca bez mesta za boravak - ili pokušavaju da iznude još novca kroz dodatne poruke. Ove vrste prevara postoje decenijama, ali često nose prepoznatljive znake, poput pravopisnih grešaka.

shutterstock-booking-3.jpg
Shutterstock 

Govoreći na Collision tehnološkoj konferenciji u Torontu, Vilking je rekla da AI otežava otkrivanje prevara jer može generisati realistične slike i mnogo precizniji tekst, na više jezika. Pozvala je hotele i putnike da koriste dvostepenu autentifikaciju - dodatnu bezbednosnu proveru poput unošenja koda poslatog na telefon - kao "najbolji način borbe protiv fišinga i krađe identiteta". Takođe je naglasila potrebu za povećanom opreznošću pri kliktanju na linkove.

Uprkos kritikama o korišćenju AI od strane prevaranata, Vilking je izjavila da tehnologija takođe omogućava Booking.com-u brzo uklanjanje lažnih hotela koji pokušavaju da prevare ljude. "Postavili smo modele AI da ih otkriju i blokiraju pre nego što se uopšte pojave na sajtu ili ih uklone pre nego što dođe do bilo kakve rezervacije".

shutterstock-booking-4.jpg
Shutterstock 

Džejn Houks, stručnjak za zaštitu potrošača u turističkoj industriji, izjavila je da bi pružaoci usluga putovanja trebali "pojačati napore" kako bi obavestili ljude o prevarama. "Takođe imaju odgovornost da savetuju putnike kako da minimiziraju rizik od prevara", rekla je.

Dodala je da ljudi treba temeljno da istraže i provere da li su kontakt podaci dostupni na sajtovima i da li postoji broj telefona - mnogi prevarantski sajtovi namerno nemaju jednu od te dve stvari.

Preporučila je rezervisanje paket aranžmana, umesto zasebnog rezervisanja letova i smeštaja, i korišćenje kreditne kartice za maksimalnu zaštitu.

Izvor: BBC/Telegraf/Kurir/Darko Mulic