Reč je o funkciji „Privacy-Preserving Attribution“ (PPA) koja je razvijena u saradnji sa Metom, kompanijom u čijem su vlasništvu Facebook, Instagram i WhatsApp. Ona je automatski omogućena kao eksperimentalna funkcija u verziji 128 Firefoxa, koja je objavljena u julu ove godine.

Prema tvrdnjama NOYB-a, Mozilla koristi ovu funkciju za praćenje ponašanja korisnika Firefoxa na veb sajtovima.

shutterstock-2136782491.jpg
Shutterstock 

 „Suprotno svom umirujućem nazivu, ova tehnologija omogućava Firefoxu da prati ponašanje korisnika na veb sajtovima. U suštini, sada pretraživač kontroliše praćenje umesto pojedinačnih veb sajtova“, navodi se u žalbi NOYB-a. „Iako bi ovo moglo biti poboljšanje u poređenju sa još invazivnijim praćenjem kolačića, kompanija nikada nije pitala svoje korisnike da li žele da ga omoguće. Umesto toga, Mozilla je odlučila da ga podrazumevano uključi kada ljudi instaliraju nedavno ažuriranje softvera.“

Prema NOYB-u, PPA omogućava Firefoxu da čuva podatke o interakcijama korisnika sa oglasima i grupiše te informacije za oglašivače. Mozilla tvrdi da ovaj sistem poboljšava privatnost merenjem učinka oglasa bez prikupljanja podataka o pojedinačnim korisnicima.

Međutim, NOYB kaže da se deo praćenja obavlja u Firefoxu, čime se krše prava korisnika pretraživača garantovana Opštom uredbom EU o zaštiti podataka (GDPR).

shutterstock-2320070363.jpg
Shutterstock 

 „Mozilla je upravo prihvatila narativ da reklamna industrija ima pravo da prati korisnike pretvarajući Firefox u alat za merenje učinka oglasa“, rekao je NOYB. „Iako je Mozilla možda imala dobre namere, malo je verovatno da će PPA zameniti kolačiće i druge alate za praćenje. To je samo novo, dodatno sredstvo za praćenje korisnika.“

U dokumentu podrške objavljenom u julu, Mozilla je opisala PPA kao „neinvazivnu alternativu unakrsnom praćenju sajtova“, dizajniranu da pomogne oglašivačima da procene efikasnost svojih oglasa bez deljenja informacija o ponašanju korisnika na mreži. Mozilla tvrdi da PPA ne deli informacije o pretraživanju sa trećim stranama, uključujući samu kompaniju, i da oglašivači dobijaju samo zbirne podatke o učinku oglasa.

Korisnici Firefoxa mogu da onemoguće PPA funkciju tako što će otvoriti podešavanja privatnosti i bezbednosti veb pregledača i poništiti izbor opcije „Dozvoli veb sajtovima da vrše merenje oglasa koja čuvaju privatnost“ (Allow websites to perform privacy-preserving ad measurement).

shutterstock-1802041207.jpg
Shutterstock 

 Mozilla kaže da kod za PPA, iako uključen u Firefox 128, nije aktiviran i da nikakvi podaci o korisnicima nisu snimljeni ili poslati. Kompanija je rekla da je trenutna iteracija PPA test ograničen samo na veb sajt Mozilla Developer Network, ali i da u kompaniji i dalje veruju da je PPA važan korak ka poboljšanju privatnosti na internetu. Pravdajući automatsko uključivanje ove funkcije bez saglasnosti korisnika, Mozilla je rekla da korisnici ne mogu doneti informisanu odluku i da bi „objašnjavanje sistema kao što je PPA bio težak zadatak“. „Radujemo se saradnji sa NOYB-om i drugima kako bismo razjasnili zabunu oko našeg pristupa“, rekao je portparol kompanije.

„Šteta je što organizacija poput Mozille veruje da su korisnici previše glupi da bi rekli da ili ne“, rekao je Feliks Mikolaš, advokat za zaštitu podataka u NOYB-u. „Korisnici bi trebalo da budu u mogućnosti da naprave izbor i ova funkcija je podrazumevano trebalo da bude isključena.“

 Izvor: Informacija/Kurir/Darko Mulic