Još 2016. godine, HMD Global, finska kompanija koju je osnovao bivši izvršni direktor Nokie Žan-Fransoa Baril, kupila je brend Nokia. Od tada, svi Nokia telefoni su objavljeni u vlasništvu HMD Global. Međutim, u novom videu za pregled proizvoda, HMD Global je sugerisao da će napustiti brend Nokia. Umesto toga, kompanija će koristiti sopstveni brend za lansiranje budućih mobilnih telefona.

Video predstavlja značenje brenda Human Mobile Devices i prikazuje nadolazeće pametne telefone, bežične slušalice i tablete, koji koriste brend HMD. Vredi napomenuti da video takođe prikazuje novu verziju telefona sa funkcijom Nokia 3310 koji podržava 5G. Međutim, ova nova verzija ne koristi brend Nokia, već novi brend HMD.

shutterstock-hmd-3.jpg
Shutterstock 

Pored toga, HMD Global je na svojoj zvaničnoj web stranici značajno najavio popust za većinu postojećih Nokia pametnih telefona i tableta. Neki modeli imaju skoro prodajne cene (Nokia G100, na primer, trenutno se prodaje za 139,99 dolara na Best Buy-u). Svi znaci ukazuju na to da HMD Global radi na osvežavanju linije proizvoda.

Šta će se dogoditi sa brendom Nokia?

Ovo je pitanje koje će se provlačiti kroz misli mnogih Nokia fanova. Iako trenutno nema direktnog odgovora na ovo pitanje, postoji naznaka šta će HMD uraditi sa brendom Nokia. U ovom trenutku, zvanična web stranica HMD Global i dalje kaže: Mi smo proizvođač Nokia mobilnih telefona.

shutterstock_nokia (3).jpg
Shutterstock 

Ovo najverovatnije sugeriše da će kompanija nastaviti da pruža Nokia brendirane telefone sa funkcijama u budućnosti. Međutim, njegovi pametni telefoni će verovatno biti lansirani koristeći novi brend. U video snimku, pametni telefon je imao slova „HMD“ na zadnjoj strani. Međutim, nije prikazan nijedan telefon sa istim logotipom. Ovo sugeriše da će novi brend HMD biti namenjen pametnim telefonima i nagoveštava da će brend HMD uzeti neke stare klasike kao što je Nokia 3310 dodajući više od funkcija i osvežavajući njihov dizajn kako bi doneli nove moderne telefone.

Potencijalni rizici i koristi od odluke HMD Global

Odluka HMD Globala da napusti brend Nokia mogla bi predstavljati nekoliko potencijalnih rizika. 

  • Nokia brend ima preko 150 godina nasleđa. Udaljavanjem od ovog dobro uspostavljenog brenda, HMD Global može izgubiti poverenje i lojalnost potrošača. Ovo uglavnom važi za potrošače koji imaju jak interes i vezu sa imenom Nokia.
  • Pad brenda Nokia u mobilnoj industriji je evidentan. Došlo je do smanjenja linije proizvoda i pada tržišnog udela. Ovo bi moglo dovesti do gubitka tržišne pozicije i konkurentnosti za HMD Global na tržištu pametnih telefona.
  • Nokiin brend ima snažno nasleđe i prepoznatljivost, a njegovo napuštanje može dovesti do gubitka diferenciranog i autentičnog identiteta koji je brend gradio godinama. Ovo bi moglo predstavljati izazov za HMD Global da stvori jedinstvenu i ubedljivu ponudu vrednosti za svoje proizvode.
shutterstock-hmd-2.jpg
Shutterstock 

Potencijalne koristi

Odluka HMD Globala da napusti brend Nokia mogla bi imati nekoliko potencijalnih prednosti. 

  • Brend Nokia se suočio sa izazovima u mobilnoj industriji, sa padom tržišnog udela i percepcijom da je povezan sa jeftinim telefonima. Udaljavanjem od brenda Nokia, HMD Global može imati priliku da repozicionira sebe i svoje proizvode na tržištu.
  • Kompanija bi imala više fleksibilnosti u pogledu brendiranja i marketinga, što bi joj potencijalno omogućilo da stvori novi identitet i efikasnije razlikuje svoje proizvode.
  • Ekskluzivni pristup HMD Global-a istaknutoj globalnoj prodajnoj i distributivnoj mreži, kao i vodećim svetskim proizvodnim i inženjerskim sposobnostima, mogli bi se efikasnije iskoristiti pod novim brendom ili identitetom.
shutterstock_nokia (1).jpg
Shutterstock 

Istorija kompanije Nokia

Nokia, finska multinacionalna korporacija, ima bogatu i raznoliku istoriju koja se proteže preko 150 godina. Osnovana je 1865. godine kao jedna fabrika papira, a kasnije se proširila na različite industrije, uključujući gumu, kablove, elektroniku i telekomunikacije. Godine 1967, Nokia Corporation je formirana spajanjem tri kompanije, što je označilo značajnu prekretnicu u njenoj istoriji. Krajem 20. veka Nokia se pojavila kao ključni igrač na tržištu mobilnih telefona, postigavši značajne prekretnice i postala svetski lider u industriji.

Uprkos svom uspehu, Nokia se suočila sa izazovima na tržištu mobilnih telefona, što je dovelo do promena u njenim poslovnim aranžmanima. Microsoft je 2014. godine preuzeo Nokia poslovanje sa mobilnim telefonima, što je označilo značajnu tranziciju za kompaniju.

shutterstock-microsoft.jpg
Shutterstock 

Istorija kompanije Nokia odražava njenu otpornost i sposobnost da se prilagodi promenljivoj tržišnoj dinamici. Od svog nastanka u industriji papira do svoje evolucije u globalnu kompaniju za telekomunikacije i potrošačku elektroniku, Nokia je prošla kroz nekoliko transformacija. Trajno nasleđe brenda i doprinosi industriji mobilnih telefona i dalje su deo njegove istorije.

shutterstock_nokia (2).jpg
Shutterstock 

HMD preuzima kontrolu

Uprkos akviziciji od strane Microsofta 2014. godine, Nokia se i dalje borila i to je dovelo do različitih promena u vlasništvu. Ove promene uključuju otkup poslovanja mobilnih telefon od HMD Globala a i Foxconn je preuzeo njihove fabrike. Kompanija ima ekskluzivna prava na brend Nokia za mobilne telefone putem ugovora o licenciranju. HMD Global je počeo da prodaje pametne telefone i telefone sa funkcijama brenda Nokia 2016. godine i od tada obnavlja brend Nokia.

Učinak HMD Global-a sa brendom Nokia je zapažen. Kompanija je ponovo predstavila kultne uređaje i niz Nokia pametnih telefona na Android platformi, uspostavljajući partnerstva za obradu slika, softver i proizvodnju sa liderima u industriji. U prvoj polovini 2017. prodato je 1,5 miliona Nokia pametnih telefona, što je značajno povećanje u odnosu na prethodnu godinu.

shutterstock-hmd-1.jpg
Shutterstock 

HMD Global je takođe postao najprodavaniji prodavac mobilnih telefona u Vijetnamu i većini zemalja Bliskog istoka u četvrtom kvartalu 2017, a br. 1 dobavljač telefona sa funkcijama širom sveta. U trećem kvartalu 2018. imao je najveći rast prodaje na godišnjem nivou od 71% na 4,8 miliona jedinica isporučenih u tom kvartalu, što ga čini 9. najvećim dobavljačem pametnih telefona u svetu.