"Dobar dan, vaš sin je imao udes" Prevare sa kloniranjem glasa pomoću AI cvetaju, ovo su signali da ih prepoznate
Kloniranje glasa postoji godinama. Ranije je, međutim, trebalo da preuzmete poseban softver da biste sintetizovali ili klonirali glas.
Sada postoji širok spektar usluga kloniranja glasa koje su lako dostupne na internetu. Njihovo korišćenje ne zahteva tehničko znanje, a sada su toliko napredne da mogu da repliciraju glas sa neverovatnom preciznošću.
U kombinaciji sa generativnom veštačkom inteligencijom kao što je ChatGPT, kloniranje glasa postalo je moćno oružje u rukama sajber kriminalaca, upozorava Bitdefender. Prevaranti ga zloupotrebljavaju da bi se lažno predstavljali i prevarili ljude da im daju osetljive informacije ili prebace novac na njihove račune.
Tako je jedna porodica u San Francisku dobila poziv od svog sina koji je rekao da je doživeo saobraćajnu nesreću, da je povredio trudnu ženu i da mu je hitno potrebna pomoć. Prevaranti su se predstavili ne samo kao sin, već i kao policija, i tražili od njegove zabrinute majke da brzo podigne 15.000 dolara i preda ih kuriru koji je već na putu do kuće porodice. Na sreću, roditelji su postali sumnjičavi i kontaktirali policiju a zatim i svog sina na mobilni i otkrili prevaru.
Prevaranti do uzorka dečjeg glasa mogu doći na društvenim mrežama ili telefonskim pozivom. Zatim koriste taj uzorak da naprave ubedljiv klon dečjeg glasa, zovu roditelje pretvarajući se da je dete u nevolji i traže hitnu novčanu pomoć. Oni pokušavaju da unesu paniku kako bi sprečili žrtve da jasno razmišljaju, i traže plaćanje u gotovini ili kriptovaluti. Međutim, govor je nekoherentan, suviše širok ili se ponavlja, nedostaje mu suština.
Savet stručnjaka Bitdefendera je da u takvim situacijama pokušate da ostanete hladne glave i direktno pozovete člana porodice ili prijatelja, postavite im pitanja na koja odgovore samo oni znaju i ispitate sve detalje koji vam mogu potvrditi da je situacija zaista hitna.
Druga vrsta prevare sa kloniranjem glasa su prevare sa kloniranim glasom direktora kompanije.
Tako je 2019. godine, izvršni direktor jedne britanske firme poverovao da je razgovarao telefonom sa svojim šefom u nemačkoj matičnoj kompaniji, koji mu je naložio da odmah prebaci 220.000 funti na, kako je mislio, bankovni račun dobavljača. Prevarant koji se predstavljao kao generalni direktor rekao je izvršnom direktoru u Velikoj Britaniji da je uplata hitna i da bi trebalo da bude izvršena u roku od sat vremena. Žrtva je kasnije rekla da je prepoznala „blagi nemački naglasak“ svog šefa i „melodiju“ njegovog glasa.
Prevaranti mogu da koriste snimke intervjua, govora ili poziva da bi napravili klon glasa. Zatim pozivaju nekog iz finansijske službe kompanije ili nekoga ko je zadužen za novčane transfere u firmi i nalažu im da prebace novac na određeni račun, tvrdeći da je to hitno.
Kako uočiti ovakve prevare? To mogu biti iznenadni zahtevi za velikim sumama novca ili osetljivim podacima. Poziv može doći u kasne sate kako bi se izbegla provera drugih zaposlenih. Zato treba sprovoditi višestepena odobrenja za finansijske transakcije, stroge protokole za plaćanja i obučiti zaposlene, uključujući i menadžment, o prepoznavanju prevara.
Kloniranje glasa udahnulo je novi život prastaroj prevari sa lažnom korisničkom podrškom. Lažni agent korisničke podrške može vas pozvati koristeći klonirani glas da bi izvukao od vas vaše lične podatke ili detalje o plaćanju.
Zamislite ovo: primili ste poziv vaše banke. „Robotski“ glas odgovara onom koji ste čuli mnogo puta u automatizovanim porukama, upućujući vas da potvrdite detalje svog računa da biste rešili „bezbednosni problem“. Međutim, prevaranti imaju cilj da ukradu vaše podatke za pristup.
Prevarant bi mogao da koristi ovu tehniku da uspostavi poziv, a zatim da nastavi razgovor sa kloniranim glasom zaposlenog banke. Progresija od glasa koji zvuči kao automat do naizgled stvarnog ljudskog glasa doprinosi uverljivosti.
Međutim, banke retko traže detalje o računu ili lozinke preko telefona, ali prevaru biste mogli prepoznati i po nepoznatom ili sakrivenom broju pozivaoca. Takođe, prevarantima nedostaju konkretni detalji o računu žrtve.
Ako vam poziv zvuči sumnjivo, makar i najmanje, spustite slušalicu i pozovite banku direktno na njihov službeni broj. Banka vam neće zameriti što ste bili previše oprezni, čak i ako prethodni poziv, u stvari, nije bio prevara. Izbegavajte deljenje ličnih podataka osim ako niste inicirali kontakt.
„Tehnologija kloniranja glasa je mač sa dve oštrice, koji nudi neverovatan potencijal za dobro, dok predstavlja nove rizike u rukama sajber kriminalaca. Važno je znati kako se stvaraju i izvršavaju prevare kako biste mogli preduzeti proaktivne korake da se zaštitite. Kako tehnologija evoluira, tako se mora razvijati i naša svest i spremnost“, poruka je stručnjaka Bitdefendera.
Izvor: Informacija/Kurir/DarkoMulic
"ŽELIM LJUDIMA MIR! NA NAMA JE DA SE BORIMO I ČUVAMO SRBIJU" Predsednik Vučić čestitao praznike, posebnu poruku poslao našem narodu na KiM