Slušaj vest

Dva zakona koja štite potrošače biće promenjena posle Nove godine. Kupovina i usluge preko interneta biće sigurnije, a pravila o oglašavanju popusta biće strože regulisana, tvrde predlagači zakona.

shutterstock-online-kupovina-1.jpg
Foto: Shutterstock

Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača ističe da će novi zakon o zaštiti potrošača biti donet u 2025. godini, na osnovu kog će prodavci imati obavezu da, kada istaknu sniženu cenu, istaknu i prethodnu, od pre 30 dana.

Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača u članu 11, izričito propisuje obavezu trgovca da proizvod mora da proda po oglašenoj ceni, uz prikaz proizvoda u radnji ili onlajn, putem fotografije.

shutterstock-online-kupovina-2.jpg
Foto: Shutterstock

"Ono što je neophodno, što propisuju i Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o trgovini, pa i kodeks poslovne etike, da potrošač ne sme da se dovede u zabludu u pogledu cene i načina na koji je cena istaknuta", objašnjava Periničićeva.

Sagovornica ukazuje da su internet prevare regulisane Direktivom 2019/770, koja je takođe implementirana u naš Zakon o zaštiti potrošača, i odnosi se upravo na digitalne usluge.

Trgovci će morati da vode računa o tome da postoje recenzije korisnika, koje će biti proveravane – da li je to stvarni potrošač ili zaposleni ostavlja komentare – kako bi potrošači bili sigurniji u istinitost odlika proizvoda, navodi Periničićeva.

shutterstock-387276601.jpg
Foto: Shutterstock/SFIO CRACHO

Internet kupovina preko inostranih aplikacija

Problem nastaje kada naši potrošači kupuju preko aplikacija čije sedište nije u Srbiji. U tom slučaju, prijava Tržišnoj inspekciji da su im ugrožena potrošačka prava nema efekta.

"Kod kupovine od evropskih trgovaca, koji su (u zemljama) članicama Evropske unije, postoji platforma gde potrošači, ipak, imaju vid zaštite, imaju kanale komunikacije u vidu posebnog sajta sa aplikacijom gde se vrše prijave", naglašava Periničićeva.

Izvor: RTS/Ubrzanje/Kurir/DarkoMulic