Slušaj vest

Google je pod istragom prema novom Zakonu o digitalnim tržištima, konkurenciji i potrošačima (DMCCA) u Velikoj Britaniji, kako bi se utvrdilo da li ima "strateški tržišni status" (SMS). Ako se utvrdi da ima SMS, Google bi mogao biti primoran da deli podatke o korisnicima sa konkurentima i da izdavačima omogući veći nadzor nad njihovim podacima.

Google i suđenje
Foto: Shutterstock

Google je prva kompanija koja se istražuje u vezi sa mogućim strateškim tržišnim statusom prema novom zakonu o digitalnim tržištima, konkurenciji i potrošačima u Ujedinjenom Kraljevstvu. Ako dobije ovu oznaku, biće doneti posebni zahtevi za ponašanje koje kompanija mora da poštuje, sprečavajući antikonkurentske prakse.

Kancelarija za konkurenciju i tržišta (CMA) istražuje dominaciju Google-a u pretrazi i oglašavanju u pretrazi i njegov potencijalni antikonkurentski uticaj na potrošače, preduzeća i konkurentske pretraživače. Ovo je prva istraga ovog tipa prema DMCCA, koji je stupio na snagu 1. januara 2025.

shutterstock-757808038.jpg
Foto: Shutterstock

Šta je DMCCA?

DMCCA, koji je stupio na snagu 1. januara, dizajniran je da reguliše ponašanje velikih digitalnih firmi sa značajnom tržišnom moći u zemlji. Ovaj zakon daje CMA nove ovlasti da postavlja zahteve za tehnološke kompanije sa “strateškim tržišnim statusom,” podsećajući na organizacije “čuvara kapije” koje moraju poštovati Zakon o digitalnim tržištima EU.

DMCCA cilja velike digitalne firme sa značajnom tržišnom moći u UK, dajući CMA ovlašćenje da postavi zahteve za ponašanje firmama sa SMS statusom. Ovo može uključivati navođenje Google-a da učini podatke o korisnicima dostupnim konkurentima ili da menja način na koji koristi sadržaj izdavača. Kompanije sa SMS statusom moraju imati značajnu tržišnu moć i ispunjavati određene finansijske pragove, a odluka o Google-ovom statusu očekuje se do oktobra 2025.

shutterstock-eugoogle.jpg
Foto: Shutterstock

EU i SAD povećavaju pritisak

Evropska unija i SAD takođe imaju primedbe na Google-ove antikonkurentske prakse. EU je nedavno kaznila Google zbog favorizovanja svojih usluga u rezultatima pretrage, dok je sud u SAD presudio da Google monopolizuje pretragu i tekstualne oglase.

Kako istrage u više regiona nastavljaju, Google se suočava sa sve većim regulatornim pritiscima da promeni svoje prakse.

shutterstock-google-2.jpg
Foto: Shutterstock

Međutim, Google se neće predati bez borbe. Kompanija je uspešno poništila novčanu kaznu od 1,5 milijardi evra koju je dobila od Evropske komisije 2019. godine zbog sprečavanja trećih strana da koriste svoju AdSense platformu za prikazivanje oglasa konkurencije pored Google rezultata pretrage.

Google je takođe dobio kaznu od 4,34 milijarde evra od Evropske komisije 2018. godine zbog zloupotrebe svoje dominacije preinstaliranjem Google Search-a na Android uređajima, ali je kasnije pokrenuo žalbeni postupak pred Evropskim sudom pravde.