Slušaj vest

Za Alibabu, najnoviji sporazum sa Apple-om predstavlja ključnu pobedu na izuzetno konkurentnom kineskom tržištu veštačke inteligencije, koje je ovog januara zabeležilo fenomenalan rast zahvaljujući kompaniji DeepSeek. Ovaj kineski gigant razvio je modele po daleko nižim troškovima u odnosu na zapadne rivale, što mu je omogućilo da privuče globalnu pažnju.

Alibaba logo
Foto: Shutterstock

Ovaj poslovni dogovor ne samo da rešava višemesečne spekulacije o Apple-ovoj strategiji u Kini, već je i odgovor na navodne pregovore koje je proizvođač iPhone-a vodio sa velikim kineskim igračima poput Baidu-a, ByteDance-a i Tencent-a.

„Razgovarali smo sa brojnim kineskim firmama, ali na kraju smo se odlučili za saradnju sa Apple-om. Oduvek smo želeli da koristimo našu AI tehnologiju kako bismo unapredili njihove uređaje. Počastvovani smo što ćemo raditi sa tako velikim imenom,“ izjavio je Tsai na Svetskom vladarskom samitu u Dubaiju.

Iako Apple-ovi telefoni van Kine koriste kombinaciju vlastitog Apple Intelligence-a i OpenAI-ovog ChatGPT-a, Tsai nije želeo da otkrije da li će partnerstvo sa Alibabom pratiti sličan model.

shutterstock-215339035.jpg
Foto: Shutterstock

S obzirom na to da AI proizvodi u potrošačkim uslugama u Kini zahtevaju regulatorno odobrenje, The Information je ranije izvestio da su Apple i Alibaba već podneli sve potrebne materijale vlastima.

U međuvremenu, akcije Alibabe na Hongkonškoj berzi porasle su za impresivnih 9,2%, dostigavši najviši nivo od januara 2022. godine, a zatim su nastavile da rastu za dodatnih 2,6%.

shutterstock_2517217595.jpg
Foto: Shutterstock

„Ovo partnerstvo nije samo odraz snage kineskog AI tržišta, već i priznanje za izuzetne sposobnosti Alibabe u oblasti veštačke inteligencije,“ ističe Lian Jye Su, glavni analitičar u istraživačkoj firmi Omdia.

Prema mišljenju drugih analitičara, pravi test za Apple biće brzina implementacije novih funkcionalnosti u Kini. „Ovo će biti težak izazov jer lokalni konkurenti agresivno unapređuju svoje AI tehnologije,“ dodaje Will Wong iz IDC-a.

shutterstock_1025409565.jpg
Foto: Shutterstock

Apple na prekretnici

Za Apple, integracija AI tehnologije dolazi u ključnom trenutku. Kompanija se suočava sa opadajućom prodajom iPhone-a u Kini zbog sve veće konkurencije od strane domaćih rivala, naročito Huaweija.

Analitičari ukazuju na to da nedostatak naprednih AI funkcija predstavlja veliki gubitak za Apple, s obzirom na to da je to ključna prodajna tačka za najnovije pametne telefone.

shutterstock-1757133131.jpg
Foto: Shutterstock

Prošla godina bila je teška za Apple na kineskom tržištu, gde je izgubio poziciju lidera u prodaji pametnih telefona. Za prvi kvartal fiskalne godine, zaključen 28. decembra, prodaja Apple-a u Velikoj Kini pala je za 11% na 18,51 milijardu dolara.

Prema podacima istraživačke firme Canalys, Apple-ova godišnja isporuka u Kini opala je za 17%, omogućivši domaćim proizvođačima da preuzmu tržište. Vivo je sada lider sa 17% tržišnog udela, dok je Huawei na drugom mestu sa 16%, što je Apple gurnulo na treće, sa 15%.

alibaba logo na telefonu
Foto: Shutterstock

U međuvremenu, Alibaba je postala favorit među investitorima, sa skokom od 40% na tržištu u 2025. godini. Kompanija je krajem januara predstavila novu verziju svog Qwen 2.5 modela, čija funkcionalnost premašuje čak i DeepSeek-V3, koji je izazvao veliku pažnju zbog svoje niske cene i snažnih performansi.