Slušaj vest

Globalna studija koju je sprovela izdavačka kuća Future Publishing krajem 2024. godine donosi šokantne podatke o tome kako se ponašamo prema digitalnim asistentima. Istraživanje, koje je obuhvatilo više od 1.000 ispitanika iz SAD-a i Velike Britanije, pokazuje da većina ljudi zapravo ulaže napor da bude ljubazna prema svojim AI uređajima.

AI uredjaji
AI uredjaji Foto: Shutterstock

Oko 67% Amerikanaca i 71% Britanaca koji koriste veštačku inteligenciju priznaju da redovno koriste fraze poput "molim" i "hvala" kada komuniciraju sa svojim digitalnim asistentima.

Ovi podaci ukazuju na značajan porast u odnosu na prethodne rezultate – povećanje od 3% u SAD-u i čak 11% u Velikoj Britaniji, što pokazuje da raste svest o tome kako komuniciramo sa mašinama.

statistika i istraživanje
statistika i istraživanje Foto: Shutterstock

Zašto smo ljubazni prema robotima?

Zašto se ljudi trude da budu ljubazni prema digitalnim pomoćnicima? Većina (82%) ispitanika kaže da je to zato što veruju da ljubaznost predstavlja univerzalnu vrednost, koja se primenjuje i na mašine.

Međutim, iznenađujuće 12-18% ispitanika priznaje da su ljubazni prema AI zbog straha da bi roboti mogli "zapamtili" njihovo ponašanje i potencijalno doneti negativne posledice kada (kako veruju) AI preuzme kontrolu.

S druge strane, trećina korisnika ne vidi potrebu da bude ljubazna u komunikaciji sa mašinama. Ova grupa se deli na one koji smatraju da nema smisla biti ljubazan prema računarskom programu, i one koji žele da komunikacija bude što efikasnija i kraća.

Robot pomaže učeniku
Robot pomaže učeniku Foto: Shutterstock

Mlađi korisnici i ljubaznost

Zanimljivo je da mlađi korisnici češće preskaču ljubazne fraze kada razgovaraju sa AI, dok stariji korisnici često tretiraju digitalne asistente sa istim poštovanjem kao prema ljudima. Ovo pokazuje da generacija i odgoj igraju ključnu ulogu u tome kako komuniciramo sa tehnologijom.

Da pristojnost donosi bolje odgovore su potvrdili i eksperimenti koje su sproveli stručnjaci sa Botify-a. Upiti koje su korisnici postavili AI sistemima, jednom kao kratke komande, a drugi put kao pristojne molbe, pokazali su jasne razlike u kvalitetu odgovora. Upiti formulisani sa ljubaznošću gotovo uvek su rezultirali detaljnijim i korisnijim odgovorima.

robot pomaže
robot pomaže Foto: Shutterstock

Giganti prepoznali važnost ljubaznosti

Velike kompanije, kao što je Amazon, takođe su prepoznale važnost ljubaznosti u interakciji sa AI. Još 2018. godine, Amazon je uveo funkciju "Magic Word" za Alexa uređaje, koja podstiče decu da koriste reči "molim" i "hvala" prilikom komunikacije sa uređajem.

Iako je ovo započelo kao dizajnerska odluka za podučavanje dece bontonu, stručnjaci veruju da bi moglo imati dalekosežne društvene posledice.

shutterstock-amazon-alexa-3.jpg
Foto: Shutterstock

Ljubaznost prema AI je ipak više od bontona

Bilo da verujete da je potrebno biti ljubazan prema mašinama ili ne, jedno je sigurno: naš odnos prema tehnologiji postaje sve složeniji kako veštačka inteligencija postaje integralni deo naših života. A, možda, ako ništa drugo, biti ljubazan prema ChatGPT-u može imati svoje prednosti, nikada ne znate kada će vam zatrebati dodatno detaljan odgovor.