Slušaj vest

Evropska unija je u julu 2024. godine uvela privremene carine u rasponu od 17,4% do 37,6% na kineska električna vozila (EV), uz postojeću carinu od 10%.

shutterstock_162128453.jpg
Foto: Shutterstock

Ova odluka predstavljala je odgovor Brisela na, kako se tvrdi, preplavljivanje tržišta subvencionisanim kineskim automobilima koji ugrožavaju konkurentnost evropskih proizvođača.

Istraga EU otkrila je da kineska vlada svojim proizvođačima obezbeđuje velike subvencije – od povoljnih kredita do jeftinih sirovina – što im omogućava prodaju vozila po znatno nižim cenama.

shutterstock_EU AI (1).jpg
Foto: Shutterstock

Kineski odgovor: Tužba Svetskoj trgovinskoj organizaciji

Kina je uzvratila tužbom protiv EU pred Svetskom trgovinskom organizacijom (STO), tvrdeći da carine nemaju ni pravni ni činjenični osnov.
Ministarstvo trgovine Kine navelo je da su subvencije u skladu sa pravilima STO i optužilo EU za protekcionizam.
Diplomatski odnosi dodatno su se zategli, dok su obe strane optuživale jedna drugu za narušavanje principa fer trgovine.

shutterstock-589262105.jpg
Foto: Shutterstock

Nova faza: Pregovori i predlog o minimalnim cenama

U aprilu 2025. dolazi do zaokreta. EU i Kina dogovorile su tehničke pregovore kako bi pronašle održivo rešenje koje bi zamenilo visoke carine.
Jedna od opcija koja se razmatra jeste uvođenje minimalne cene za kineska električna vozila na evropskom tržištu – kompromisno rešenje koje bi obezbedilo ravnopravne uslove bez potpunog zatvaranja tržišta.

Obe strane ovu opciju vide kao izvodljiviju i dugoročniju alternativu carinama, koje su već izazvale potrese na tržištu.

profimedia0636087873.jpg
Foto: GoodIdeas / Alamy / Alamy / Profimedia

Globalne trgovinske tenzije

Pregovori EU i Kine dešavaju se u trenutku eskalacije trgovinskog rata između SAD-a i Kine. SAD su nedavno uvele carine do 145% na kinesku robu, dok je Kina odgovorila kontramerama u visini od 125%.

U tom kontekstu, Kina pojačava diplomatske napore prema EU, pokušavajući da izgradi stabilnije trgovinske odnose sa Evropom, kao protivtežu nepredvidivoj politici Vašingtona. Kineski predsednik Si Đinping jasno je poručio evropskim liderima da Kina želi multilateralne, stabilne i predvidive odnose.

eu-protiv-kine.jpg
Foto: Profimedia

Industrijska pozicija: Evropski proizvođači za pregovore

Evropski proizvođači automobila – posebno iz Nemačke – snažno podržavaju pregovore i pozivaju na kompromis.
VW, BMW, Renault i drugi proizvođači strahuju da bi dugotrajni trgovinski rat sa Kinom mogao poremetiti lance snabdevanja i uticati na cene vozila u EU.

Oni insistiraju na stabilnom tržištu koje omogućava planiranje i razvoj, posebno u eri energetske tranzicije i elektrifikacije saobraćaja.

shutterstock_2411067357.jpg
Foto: Shutterstock

Šta dalje: Posledice za globalno EV tržište

Ishod ovih pregovora mogao bi imati ogroman uticaj na budućnost tržišta električnih automobila:

  • Ako se postigne dogovor, moglo bi doći do ukidanja ili ublažavanja carina, što bi oživelo trgovinu i stimulisalo konkurenciju.
  • Ako pregovori propadnu, moguća je eskalacija carinskog rata, što bi dovelo do viših cena, usporavanja tržišta i ugrožavanja investicija u zelenu mobilnost.
shutterstock-510673159.jpg
Foto: Shutterstock

Ključni trenutak za odnose EU i Kine

Pregovori između Brisela i Pekinga predstavljaju prelomni trenutak za globalne trgovinske odnose.
I dok se svet nalazi na raskrsnici tehnološke i ekonomske transformacije, odluke koje se sada donose imaće dugoročne posledice – ne samo za auto-industriju, već i za geopolitičku ravnotežu.