Slušaj vest

Američke carine koje je uveo bivši predsednik Donald Tramp pretvorile su se u pravi zemljotres za kineske e-trgovce. Tenzije između Vašingtona i Pekinga rezultirale su šokantnim skokom carinskih dažbina – ukupno čak 145% na određene kategorije kineske robe.

shutterstock-1122531032.jpg
Foto: Shutterstock

Kao rezultat, mnoge kineske kompanije koje prodaju robu putem Amazona u SAD sada razmatraju drastične korake – uključujući i potpuni izlazak s američkog tržišta.

U pitanju je ogroman udarac, s obzirom da skoro polovina prodavaca na Amazonu dolazi iz Kine, a veliki deo njih je iz industrijskog giganta Šenžena.

shutterstock_2513282451.jpg
Foto: Shutterstock

Šok u srcu kineske e-trgovine

Wang Xin, predsednica Šenžen asocijacije za prekograničnu e-trgovinu koja okuplja više od 3.000 Amazon prodavaca, ne skriva zabrinutost:

“Ovo nije samo fiskalni problem. Ceo troškovni lanac je doveden do pucanja. Logistika, carine, oglašavanje – sve postaje neodrživo.”

Prema njenim rečima, za male kineske proizvođače ovo može značiti talas zatvaranja firmi i otkaza, jer američko tržište više nije stabilna tačka oslonca.

shutterstock-2050982981.jpg
Foto: Shutterstock

Plan B: Azijski giganti traže nova tržišta

Dok jedni planiraju da podignu cene, drugi se već sele ka tržištima Evrope, Kanade i Latinske Amerike. Pet prodavaca iz Šenžena potvrdilo je za strane medije da aktivno traže alternative – neki povećavaju cene u SAD i čekaju dalji razvoj situacije, dok su drugi već pokrenuli povlačenje.

“Ne možemo više da se oslonimo na američke kupce. Previše rizika, premala margina,” kaže Dave Fong, koji izvozi rančeve i audio opremu. On je već smanjio ulaganja u oglašavanje i povišio cene do 30%.

shutterstock-online-kupovina-1.jpg
Foto: Shutterstock

Profit pod pritiskom: Igračke koje su koštale 3$, sada koštaju 7$

Brian Miller, još jedan prodavac iz Šenžena koji više od sedam godina izvozi u SAD, navodi da trenutna situacija ubija inovaciju:

“Koja je poenta ulagati u nove proizvode kad više ne možemo ni stare da prodamo bez gubitka?”

Jednostavna računica to potvrđuje. Igračke koje su se proizvodile za tri dolara sada koštaju sedam – samo zbog novih carinskih troškova. Da bi se očuvala profitna margina, cene bi morale da skaču i do 50%.

shutterstock-1027103350.jpg
Foto: Shutterstock

Amerika gubi svoj “kineski lager”?

Amazon se suočava sa potencijalno ozbiljnim udarcem: ako kineski prodavci koji generišu više od 35 milijardi dolara godišnjeg prometa napuste platformu ili prebace fokus, američki potrošači mogli bi uskoro da se suoče sa manjom ponudom i višim cenama.

U međuvremenu, zemlje poput Vijetnama i Meksika već se pozicioniraju kao nove fabrike sveta za isporuke ka SAD-u.

čip sa zastavom kine i amrike
Foto: Shutterstock

Digitalni hladni rat menja pravila igre

Ako se ništa ne promeni, tržište e-trgovine više neće izgledati isto. Kineski prodavci već gledaju preko okeana – ali ne više ka Americi, već ka novim horizontima. A Amazon? On bi uskoro mogao da se suoči sa najvećim izazovom od svog osnivanja.