Amazon u šoku: Kinezi pakuju kofere i beže sa američkog tržišta!
Kineski prodavci pod pritiskom. Amazon bi mogao izgubiti ogroman deo tržišta zbog Trampovih carina SAD i Kina ulaze u novu rundu ekonomskog obračuna, a kineski prodavci na Amazonu već osećaju udar.
Američke carine koje je uveo bivši predsednik Donald Tramp pretvorile su se u pravi zemljotres za kineske e-trgovce. Tenzije između Vašingtona i Pekinga rezultirale su šokantnim skokom carinskih dažbina – ukupno čak 145% na određene kategorije kineske robe.
Kao rezultat, mnoge kineske kompanije koje prodaju robu putem Amazona u SAD sada razmatraju drastične korake – uključujući i potpuni izlazak s američkog tržišta.
U pitanju je ogroman udarac, s obzirom da skoro polovina prodavaca na Amazonu dolazi iz Kine, a veliki deo njih je iz industrijskog giganta Šenžena.
Šok u srcu kineske e-trgovine
Wang Xin, predsednica Šenžen asocijacije za prekograničnu e-trgovinu koja okuplja više od 3.000 Amazon prodavaca, ne skriva zabrinutost:
“Ovo nije samo fiskalni problem. Ceo troškovni lanac je doveden do pucanja. Logistika, carine, oglašavanje – sve postaje neodrživo.”
Prema njenim rečima, za male kineske proizvođače ovo može značiti talas zatvaranja firmi i otkaza, jer američko tržište više nije stabilna tačka oslonca.
Plan B: Azijski giganti traže nova tržišta
Dok jedni planiraju da podignu cene, drugi se već sele ka tržištima Evrope, Kanade i Latinske Amerike. Pet prodavaca iz Šenžena potvrdilo je za strane medije da aktivno traže alternative – neki povećavaju cene u SAD i čekaju dalji razvoj situacije, dok su drugi već pokrenuli povlačenje.
“Ne možemo više da se oslonimo na američke kupce. Previše rizika, premala margina,” kaže Dave Fong, koji izvozi rančeve i audio opremu. On je već smanjio ulaganja u oglašavanje i povišio cene do 30%.
Profit pod pritiskom: Igračke koje su koštale 3$, sada koštaju 7$
Brian Miller, još jedan prodavac iz Šenžena koji više od sedam godina izvozi u SAD, navodi da trenutna situacija ubija inovaciju:
“Koja je poenta ulagati u nove proizvode kad više ne možemo ni stare da prodamo bez gubitka?”
Jednostavna računica to potvrđuje. Igračke koje su se proizvodile za tri dolara sada koštaju sedam – samo zbog novih carinskih troškova. Da bi se očuvala profitna margina, cene bi morale da skaču i do 50%.
Amerika gubi svoj “kineski lager”?
Amazon se suočava sa potencijalno ozbiljnim udarcem: ako kineski prodavci koji generišu više od 35 milijardi dolara godišnjeg prometa napuste platformu ili prebace fokus, američki potrošači mogli bi uskoro da se suoče sa manjom ponudom i višim cenama.
U međuvremenu, zemlje poput Vijetnama i Meksika već se pozicioniraju kao nove fabrike sveta za isporuke ka SAD-u.
Digitalni hladni rat menja pravila igre
Ako se ništa ne promeni, tržište e-trgovine više neće izgledati isto. Kineski prodavci već gledaju preko okeana – ali ne više ka Americi, već ka novim horizontima. A Amazon? On bi uskoro mogao da se suoči sa najvećim izazovom od svog osnivanja.
ZAVRŠENA BLOKADA U NEMANJINOJ: Šačica blokadera zaustavila saobraćaj, satima se nije moglo od Kneza Miloša do Slavije