Zakerbergov "podli" plan: Otkriveno zašto je kupio Instagram, i može biti kažnjen
Kompanija Meta se suočava sa antimonopolskom tužbom zbog kupovine Instagrama i WhatsApp-a.
Kako se vremena menjaju, tako se menjaju i misije kompanija, naročito u svetu tehnologije gde pravila često ne važe. U poslednjim mesecima, videli smo kako je Google povukao svoje obećanje da „ne čini zlo“, dok je OpenAI tiho obrisao politiku koja je zabranjivala upotrebu njihovog softvera za „vojne tehnologije“.
Facebook menja identitet
Ni Mark Zakerbergov Facebook nije izuzetak. Njegov moto iz 2008. godine, „Facebook pomaže da se povežeš i deliš sa ljudima u svom životu“, sada je daleka uspomena, prema rečima samog Zakerberga, koji je ove nedelje svedočio da glavni cilj Facebooka „više zapravo nije povezivanje sa prijateljima.“
Umesto toga, kaže da se platforma razvila daleko od tog modela - koji je, kako se stariji korisnici sećaju, bio njen glavni adut - i za više od 20 godina postojanja postala „više prostor za otkrivanje i zabavu u širem smislu“, što je, izgleda, poslovni govor za „beskonačan niz AI stvari.“
Meta pod istragom
Tehno-mogul je govorio kao svedok u saveznom antimonopolskom slučaju koji je protiv kompanije Meta (danas matične firme Facebooka, WhatsApp-a, Instagrama, Threadsa i Oculusa) pokrenula Savezna trgovinska komisija (FTC).
Slučaj FTC-a se temelji na seriji poruka koje su razmenjivali Zakerberg i njegovi izvršni direktori, a koje otkrivaju strategiju kupovine konkurenata umesto takmičenja sa njima na otvorenom tržištu - taktika koja je više pravilo nego izuzetak u Silicijumskoj dolini, kod giganata poput Googlea, Amazona i Microsofta.
Instagram kao pretnja
FTC tvrdi da je Meta započela svoj monopolistički niz još 2008. godine, kada je Zakerberg u nizu mejlova o tadašnjem konkurentu Instagramu izjavio da je „bolje kupiti nego se takmičiti.“ Na kraju je kupio Instagram 2012. godine, nakon što je poslao dopis da Facebook - koji je 2021. promenio ime u Meta - „mora“ da kupi aplikaciju za deljenje fotografija za milijardu dolara, iz straha od konkurencije i nadmetanja sa tada brzo rastućim platformama poput Twittera.
„Poslovi su u povoju, ali mreže su već uspostavljene“, napisao je Zakerberg u procurenom mejlu o startupovima Instagram i Path. „Brendovi su već značajni i ako narastu do velikih razmera, mogli bi ozbiljno da nas ugroze.“
„To je mejl koji je napisao neko ko je prepoznao Instagram kao pretnju i bio primoran da žrtvuje milijardu dolara jer Meta nije mogla da se takmiči sa tom pretnjom“, rekao je glavni pravni savetnik FTC-a, Danijel Matejson.
Najjači antimonopolski slučaj od razbijanja AT&T-a
Ti interni dopisi sada predstavljaju ključne dokaze u, potencijalno, najvećem antimonopolskom slučaju još od razbijanja AT&T-a 1982. godine, koji ima mnogo sličnosti sa tužbom FTC-a protiv Mete. Tada je AT&T imao neuporediv uticaj na tržištu koji je koristio da eliminiše konkurenciju i kroji zakone po sopstvenim interesima, sve zarad profita.
Slično tome, Meta je potrošila milione dolara na lobiranje, dominira u online oglašavanju i trenutno ima tržišnu vrednost od 1.34 triliona dolara - što je više od ukupne vrednosti svih javno trgovanih kompanija u Južnoj Koreji.
Uspeh FTC-a zavisiće od toga da li savezni tužioci mogu da ubede sudiju Džejmsa Bozberga da su akvizicije Instagrama i WhatsApp-a bile nelegalne po, notorno slabim, antimonopolskim standardima SAD. Neće im pomoći ni činjenica da je Bozberg, kojeg je imenovao Obama, ranije izražavao sumnju u slučajeve protiv Mete.
„FTC će morati da odgovori na teška pitanja o tome da li njihove tvrdnje mogu da izdrže test suđenja“, rekao je Bozberg krajem 2024. godine, dodajući da „njihovi stavovi povremeno testiraju granice zastarelih antimonopolskih presedana u ovoj zemlji.“
"SAMO PAR MINUTA NAS JE DELILO OD GRAĐANSKOG RATA NA VIDOVDAN!" Karan o učestaloj manipulaciji blokadera: Da su upali u Pionirski park, bilo bi krvi do kolena!