Zabrana karbonskih vlakana u EU: Novi izazovi za avio, auto i sportske industrije
Evropska unija planira da zabrani karbonska vlakna do 2029. godine zbog mogućih zdravstvenih rizika. Ova odluka mogla bi ozbiljno da pogodi proizvodnju sportskih i električnih automobila.
Evropska unija priprema novi udarac za automobilsku industriju, karbonska vlakna bi uskoro mogla biti proglašena za rizičan materijal, čime bi se njihova upotreba u proizvodnji vozila postepeno ukinula do 2029. godine. Ova mera, ako bude usvojena, mogla bi uzdrmati temelje industrije performansi i elektrifikacije, a posledice bi se osetile širom sveta.
Zbog čega su karbonska vlakna ključna za električne i sportske automobile
Karbonska vlakna, poznata po izuzetnoj čvrstoći i neverovatno maloj težini, ključni su element u dizajnu sportskih i električnih automobila - omogućavaju manju potrošnju energije, bolju efikasnost i superiorne performanse.
Međutim, evropski regulatori tvrde da bi ovi materijali mogli predstavljati zdravstveni rizik ukoliko se u obliku sitnih čestica nađu u vazduhu ili dođu u kontakt s kožom, što je izazvalo alarm u Briselu.
Nova ekološka pravila dolaze, a tržište reaguje burno
Nova zabrana deo je šire revizije Direktive o vozilima na kraju životnog veka, zakonskog okvira kojim se reguliše reciklaža automobila u EU. Iako je cilj regulative zaštita životne sredine i zdravlja građana, njene posledice bi mogle biti dalekosežne za globalnu auto-industriju - sektor koji trenutno troši oko petinu ukupne količine proizvedenih karbonskih vlakana.
Vest o potencijalnoj zabrani već je uzdrmala tržište, akcije japanskih giganta kao što su Toray Industries, Teijin i Mitsubishi Chemical - kompanija koje zajedno kontrolišu više od polovine svetske proizvodnje karbonskih vlakana - beleže pad. Evropa, drugo najveće tržište za ovaj strateški materijal, sada bi mogla da pokrene talas restrikcija koji će se preliti i na druge regione.
Proizvođači automobila i aviona spremaju otpor
Najviše su pogođeni proizvođači luksuznih i sportskih automobila, poput Ferrarija, McLarena i Lamborghinija, ali i tehnološki orijentisane EV kompanije kao što su Tesla, BMW, Lucid i Hyundai, koje uveliko oslanjaju na lagane kompozite radi postizanja što većeg dometa i brzine.
S obzirom na to da je tržište karbonskih vlakana u 2024. godini vredelo čak 5,5 milijardi dolara, očekuje se snažan otpor iz industrije, naročito iz avio i auto sektora, koji upozoravaju da bi ovakva zabrana mogla unazaditi inovacije i smanjiti konkurentnost evropskih proizvođača.
I dok regulatori insistiraju na bezbednosti, sve je jasnije da se pred EU sprema nova industrijska bitka, sa karbonskim vlaknima kao tačkom spora između održivosti i tehnološkog napretka.
Industrija upozorava da bi ovakve mere mogle zakočiti inovacije i usporiti prelazak na zelenu mobilnost. S druge strane, ekološki lobiji poručuju da zdravlje i bezbednost moraju imati prednost u svakom tehnološkom razvoju.
PREDSEDNIK VUČIĆ POLETEO ZA MOSKVU: U petak bilateralni susret sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom