Slušaj vest

WhatsApp je nedavno uveo novu funkciju zasnovanu na veštačkoj inteligenciji, koju je kompanija opisala kao "potpuno opcionalnu". Međutim, uprkos ovom tvrđenju, funkcija je izazvala široku negativnu reakciju jer nije moguće isključiti je niti ukloniti iz aplikacije. Ova odluka izazvala je talas nezadovoljstva, naročito među korisnicima u Evropi, koji su putem društvenih mreža izrazili svoje frustracije.

shutterstock-whatsapp-4.jpg
Foto: Shutterstock

Stalna prisutnost Meta AI

Nova funkcionalnost, koja uključuje čet-bota pokretanog Meta AI, prikazana je u obliku plavog kruga sa roze i zelenim detaljima u donjem desnom kutu ekrana za ćaskanje. Iako je WhatsApp ovu funkciju predstavio kao opcionalnu, činjenica da je nije moguće isključiti ili potpuno ukloniti iz aplikacije, ostavila je mnoge korisnike u osećaju bespomoćnosti. Ova situacija podseća na prethodnu kontroverzu oko Microsoftove funkcije "Recall", koja je takođe bila uvek uključena, dok nije povučena zbog masovnih pritužbi korisnika.

U izjavi za BBC, WhatsApp je uverio korisnike da "cenimo davanje opcija korisnicima" i da "uvek slušamo povratne informacije". Kompanija je pokušala da ublaži nezadovoljstvo upoređujući ovu funkcionalnost sa stalnim opcijama u aplikaciji, kao što su "kanali" i "status", koje nisu izazvale sličnu reakciju.

Mark Zakerberg
Foto: Shutterstock

Gde se nalazi nova AI funkcija?

Ako još niste primetili plavi krug, moguće je da funkcija još uvek nije dostupna u vašem regionu. Meta trenutno uvodi ovu opciju samo u određenim zemljama, ali važno je napomenuti da "možda još uvek nije aktivna u vašem području, iako je dostupna drugim korisnicima".

Pored plavog kruga, na vrhu ekrana se pojavljuje traka za pretragu koja poziva korisnike da "pitaju Meta AI" ili da pretražuju. Ova funkcija već je prisutna i na drugim platformama u vlasništvu Mette, poput Facebook Messengera i Instagrama, koji su već integrisali slične AI funkcionalnosti.

shutterstock-llama-3-1.jpg
Foto: Shutterstock

Meta AI: Tehnologija iza čet-bota

Čet-bot pokreće model Llama 4, jedan od ključnih jezičkih modela koje Meta koristi. Pre nego što korisnici postave bilo kakvo pitanje, pojavljuje se obaveštenje koje objašnjava šta je Meta AI i naglašava da je "opcionalan". Međutim, uprkos ovom obaveštenju, mnogi korisnici smatraju da je prisutnost funkcije u aplikaciji daleko od "dobrovoljne".

Na zvaničnoj stranici WhatsApp-a, Meta AI je opisana kao alat koji "može da odgovori na vaša pitanja, pomogne vam da naučite nešto novo ili vas inspiriše na nove ideje". Iako ovo zvuči korisno, stalna prisutnost AI čet-bota i nemogućnost da se ukloni ostavljaju mnoge korisnike sa pitanjem o stvarnoj "opcionalnosti" ove funkcije.

shutterstock_Meta.jpg
Foto: Shutterstock

Zabrinutost zbog privatnosti i negativne reakcije

Do sada je reakcija korisnika u Evropi uglavnom negativna. Na platformama kao što su X, Bluesky i Reddit, korisnici su izrazili nezadovoljstvo, naročito zbog nemogućnosti da se isključi funkcija veštačke inteligencije. Kritičari tvrde da je njena stalna prisutnost u aplikaciji previše invazivna, a mnogi se pitaju o posvećenosti Mette zaštiti privatnosti korisnika.

Iako Meta nastavlja da promoviše prednosti AI tehnologije u svojim proizvodima, negativna reakcija korisnika pokazuje rastuće zabrinutosti o ravnoteži između inovacija i korisničke autonomije. Kako se debata o privatnosti, kontroli i izboru nastavlja, WhatsApp bi mogao biti primoran da preispita svoj pristup integraciji AI u budućnosti.