Balkanski magijski rituali ne zaobilaze upotrebu soli, hleba ili ljuske od jaja. Čak i najbezazlenije namirnice mogu da budu izvor zla.

Najbezazleniji predmeti, situacije ili otpaci mogu da budu važan rekvizit u magijskim ritualima.

Balkanska paganska verovanja u magijske rituale uključuju razne dodatke poput: perja, krvi, noktiju, a ni namirnice nisu izuzete iz magijskih verovanja.

Zašto baš hrana u magijskim ritualima?

Upravo te namirnice imaju jaku energiju, daju život – one su pogonsko gorivo za aktivnost i razvoj.

Zloupotreba namirnica i njihovo iskrivljeno energijsko delovanja na ljude utiču negativno, ponekad izazivaju loše pojave.

Oduzimaju vitalnost – umesto da je daju, novi početak koji simboliše jaje postaje kraj ako je jaje razbijeno.
Nekada u vreme kada su ljudi sami pripremali hleb bez kvasca, rupa u hlebu značila je smrt bližnjeg. Da, i hleb je imao svoju simboliku i mesto u narodnim ritualima.

hleb-ovsene-pahuljice.jpg
Shutter 

Hleb, amajlije i zaštita od uroka

Hrišćani za vreme verskih misa služe hleb i vino. Hleb nazivaju telo Isusovo, a vino simbolizuje njegovu krv. U ovom primeru hleb je simbol, a ne sredstvo za izvođenje magije. A, šta kada zloupotrebe svetost hleba i njegova namena postane nešto drugo? Čovek se oduvek povezuje s nečistim silama i upotrebljava sva sredstva da učini dobro sebi ili štetu drugima.

Ljubinko Radenković (naučni savetnik Balkanološkog insituta SANU, koji je u nizu knjiga i članaka objavio rezultate etnoloških istraživanja o verovanjima i običajima starih Slovena, o srpskoj narodnoj religiji u kojoj su i danas prisutna mnoga verovanja, zadržana još iz predhrišćanskog doba, o specifičnostima slovenske mitologije i drugim srodnim temama) često obrađuje ulogu hleba kao magijskog sredstva u ritualima Južnih Slovena i navodi:

"Na ostrvu Hvar su se svetili detetu tako da su mu u kolevku postavljali malo presnog ili pečenog hleba, dete bi tada bilo nemirno."

U Bosni i Srbiji su komadić hleba koristili kao zaštitu od zlih duhova. Naime, ako se dete nosi van kuće ili iz kolevke, i to tokom zalaska sunca, obavezno se s njim nosi komadić hleba, koje služi kao zaštita.

U Makedoniji bi komadić hleba stavljali u nedra kao zaštitu od demona, a u okolini Ljubovije pravili su posebne amajlije od magijskih rekvizita: vučijeg zuba, dlaka životinja, tisovog drveta i komadića hleba, kao simbola dobitka.

hleb-israna-beli-hleb-kriska-hleba.jpg
Shutter 

Šuplji kolačići

Često se i brašno upotrebljavalo kao magijsko sredstvo; od posebnog brašna napravio bi se hleb koji bi potom bio zloupotrebljavan u nanošenju štete drugima. Birane su nove vodenice, mlelo se žito u nevreme, a posebnu prednost su imale vodenice koje melju u levo (smatralo se da leva strana pripada đavolu).

U Bugarskoj su pravili "đavolji hleb" od vina, meda i brašna, pa su ga žrtvovali đavolu koga su molili da bolesnika oslobodi ropstva.

Hleb je bio jako magijsko sredstvo ako su se u pripremi koristili nečisti elementi poput: petlove krvi, đurđevdanske rose ili majčinog mleka. Posebno su bilo popularni "šuplji kolačići". Po celom Balkanu su mladići i devojke pravili "šuplje kolačiće", pa uz njih izvodili magijske rituale želeći da zarobe nečije srce.

Radenković je u svojim istraživanjima došao do raznih otkrića. Bosanci su "šuplji kolačić" pravili od prvog brašna iz novog mlina, kolačić su bušili starim vretenom, kroz kolačić gledali željenu devojku izgovarajući reči: "Kako se onaj mlin okretao, koji je ovo brašno mleo, onako se i ti za mnom okrenula."

Poželjno je bilo da žrtva proba magijsko-ljubavni kolačić.

Srbi iz okoline Niša su prosipali vodu niz leđa, sakupljali je kod zadnjice, pa od nečiste vode pravili šuplje ljubavne kolačiće kojima su opčinili izabranice svog srca.

U Vlasenici su uz pravljanje magijskih hlebova koristili žive žabe – domaćica bi postavljala žabu na hleb, uz udaranje prućem od leske dozivala žrtvu, a Visočaci su verovali da ljubavne kolačiće treba zamesiti šapom mačeta koje još nije progledalo, pa su verovali da će njihova žrtva da bude podjednako slepa kao mačka čiju bi šapu potom odrezali.

kolac-od-sargarepe-recept.jpg
Shutter 

So i sirće u magijskim ritualima

So i sirće se takođe često pojavljuju u magijskim ritualima. Veruje se da kuhinjska so štiti, ali i da može da nanese veliku štetu. So pomešana s hlebom, sirćetom i belim lukom bila je sigurna zaštita i lek protiv zla.

Upotreba spomenutih namirnica je mnogo manja od zloupotrebe hleba u magijskim ritualima, a jaja ili ljuske zauzimaju posebno mesto u balkanskoj magiji koja je raširena i danas.

so.jpg
Shutterstock 

Smrvljena ljuska – krah

Jaja simbolizuju novi početak i vitalnost. Hrišćani u prolećnom periodu slave Vaskrs, proleće je vreme novog rađanja i početka. Uz spomenute praznike idu obavezno uskršnja, odnosno vaskršnja jaja koja simbolizuju novo rađanje i godišnji ciklus.

Jaja imaju jaku simboliku, energetski i psihološki uticaj na ljude. Oni loši ljudi, puni mržnje i zavisti, jaja koriste kao sredstvo u magijskim ritualima.

Jaja omotana konopcem pronađena na mestima gde kokoška nije uopšte mogla da snese jaje, značila su da neko baca čini na domaćina.

Jaja površno zakopana travom pronađena u vrtu, otkrivala su komšijsku ljubomoru i prepreku da nekome vrt bolje rađa. Za bacanje jakih uroka koristili su se jaje crne kokoši, koje je imalo jači energetski naboj od običnih jaja.

To se smatralo vrlo jakim urokom, te su se sumnjiva jaja uvek tretirala kao jak energijsko-magijski napad nekoga iz okoline.

jaje.jpg
Printscreen 

Energija jajeta nimalo nije pozitivna, jače i misterioznije od toga su ljuske jaja pronađene na sumnjivim mestima.
Ljuska simbolizuje oklop oko jajeta koje bi trebalo da donese život. Uništavanjem ljuske simbolično se uništava i vitalnost čoveka.

Česti nailasci na ljuske od jaja u vrtu, okućnici ili putem kojim se krećete siguran je znak da neko uz pomoć paganskih rituala želi da vas uništi.

Zapitajte se kome i zbog čega smetate i to odmah ako primetite ljuske od jaja na svom kućnom pragu, u vrtu, putem kojim prolazite.

Česte su priče o naivcima koji su pronađene ljuske od jaja preskakali, ali, zlu sudbinu nisu mogli da izbegnu.
Njihov početak ili život je bio uništen, piše aura.ba.

Moderne legende tvrde da su ljudi koji su pronalazili i ignorisali uticaj odbačenih jaja završili tragično.

Nepodeljena jaja nakon vaskršnjih rituala se obavezno bacaju. Jaje, pa i njegova ljuska, simbolizovali su neki novi početak, smrvljena ljuska jajeta je simbol kraha, neuspelog novog početka ili smanjene vitalnosti.