PILOTI ODGOVARAJU: Ne plašite se turbulencija
Svi avioni se veoma dobro održavaju i prolaze rigorozni servis svaki put kada slete, tako da apsolutno nema razloga za strah
Mnogi ljudi užasno se boje se leta avionom, zbog čega ga često zaobilaze ili radije biraju neka druga, za njih sigurnija prevozna sredstva.
Kako bi se umirili plašljivi putnici, piloti su odlučili da razbiju mnoge predrasude i odgovore na najčešća pitanja koja im ljudi postavljaju.
1. Šta uzrokuje turbulencije, da li je to opasno?
Turbulencije nisu prijatne, ali nisu ni opasne. Uzroci su razni: oblaci, vetar i neke druge stvari, a nikad se ne mogu otkriti unapred. Međutim, avioni su napravljeni tako da izdrže i najgore turbulencije, tako da ne brinete, u njima ste potpuno sigurni.
2. Treba li brinuti zbog lošeg vremena?
Ne! Piloti nikad ne rizikuju sigurnost putnika ukoliko se proceni da vreme nije pogodno za let. Stručnjaci iz časa u čas prate vremensku prognozu na aerodromu sa kog se i na koji se leti, kao i na ruti leta. I ne brinite, u avionu uvek ima dovoljno goriva ukoliko iskrsne neka neprediđena situacija, poput one da mora da se sleti na neki drugi aerodrom.
3. Da li je ikad prevetrovito za let?
Svaki tip letelice ima preporučenu granicu za bočni vetar. Takođe, postoji i maksimum za sigurno rukovanje na zemlji, kako bi pazili na sigurnost osoblja koje radi na tlu - inženjera, čistača i tima za prtljag. Zato u slučajevima jake oluje letovi znaju biti preusmereni. Postoji tehnika za sigurno sletanje za vreme bočnog vetra, koja može biti malo dramatična, ali vrlo je sigurna i za pilote rutinska.
4. Šta ako nas pogodi munja?
Komercijalni avioni su dizajnirani tako da na njih ne utiče udar groma, jer su opremljeni većim brojem statičkih fitilja za pražnjenje munja.
5. Šta ako autopilot zakaže?
Tada piloti prelaze na ručno upravljanje.
Prvo, kontrolori leta pažljivo se biraju, prolaze treninge i testove pre nego što dobiju licencu. Njihov zadatak je da stvore „sigurnosni mehur“ oko letelice. Piloti se treniraju tako da budu koncentrisani. Sve letelice imaju elektronsku opremu, koja im omogućava međusobnu komunikaciju i upozorava na drugu letelicu u blizini.
7. Jesu li sve kompanije sigurne? Što je s onim niskobudžetnim?
Treninge i testiranja moraju proći svi članovi Međunarodne organizacije civilne avijacije, zbog čega je letenje svuda sigurno.
8. Da li su manji avioni nesigurniji?
Ne. Ljudi ih se više boje zato što se u manjim letelicama turbulencije više osete.
9. Kako avion nađe pistu u gustoj magli?
Koristeći automatsko sletanje. To je sofisticirani sistem koji koristi kombinaciju vazduha sa zemlje, što usmerava letelicu sigurno do piste, čak i kroz najgušću maglu. Automatski sistem se koristi vrlo retko, ali piloti svakih šest meseci vežbaju njegovo korišćenje u simulatoru.
10. Treba li se bojati sudara s pticama?
Ne. To se zaista događa veoma retko, a ako se i dogodi, napraviće minimalnu, skoro nikakvu štetu.
11. Koliko često se avioni sudaraju?
Prošla godina bila je najsigurnija za letenje, a u vazduhu je bilo više od 3,5 milijardi ljudi.
12. Koji deo leta je najopasniji?
Statistički, opasnija je vožnja do aerodroma nego sam let.
13. Kada dostignemo visinu leta, zašto motori počnu da tutnje?
To se događa kad se lagano popnemo da poboljšamo efikasnost u potrošnji goriva, pa motori i letelica postaju lakši.
14. Spavaju li piloti za vreme leta?
Na letovima koji traju duže od devet sati postoji i treći (pa i četvrti) pilot, pa se oni smenjuju, kako bi mogli da se odmore.
15. Šta ako se nešto dogodi pilotu?
Jedan pilot može sam da upravlja letelicom. Još se nikad, osim u filmovima, nije desilo da se nešto dogodi i drugom pilotu na letu.
VUČIĆ I LAVROV RAZGOVARALI TELEFONOM O 3 VAŽNE TEME: Upoznao sam ministra da Priština pokušava da Srpskoj listi zabrani učešće na predstojećim izborima