Ako ste ikada putovali avionom duže od dva sata, velike su šanse da ste koristili avionski WC. Donosimo vam 5 zanimljivih činjenica o tom nezaobilaznom delu svakog dužeg leta.

1. Nužda u kutiju.

Bez obzira na to koliko glasno hrče osoba u sedištu pored vas ili koliko glasno vrišti dete dva reda ispred vas, budite srećni da niste bili među prvim putnicima aviona ikada. Tokom ekspanzije ovog prevoznog sredstva 30-ih i 40-ih godina prošlog veka, avioni nisu imali posebne prostorije sa toaletima pa su nuždu vršili u kutije ili kante koje bi se pri turbulencijama gotovo uvek prevrnule. Prve šolje pojavile su se krajem tridesetih godina, a do sredine četrdesetih osoblje je posle leta moralo ručno da ih prazni.


2. Čarls Lindberg je mokrio na Francusku.

Poznati avijatičar Čarls Lindbergh odradio je svoj legendarni prekookeanski let iz Njujorka u Pariz 1927. godine, pa se ubrzo posle sletanja sreo sa kraljem Džordžom V. S obzirom na to da je let trajao 33 sata, kralj je pitao Lindberga kako je tokom dugog leta vršio nuždu. Ovaj mu je odgovorio kako se pomokrio u aluminijsku posudu koju je bacio iz aviona iznad Francuske.

profimedia0254567219.jpg
Profimedia 

3. Zabeležen je jedan slučaj povrede genitalija.

Sistem koji se temelji na pneumatskom vakuumu, kojeg danas koriste svi avioni, koristi snagu pritiska kako bi iz šolje izbacio izmet bez puno tečnosti kako se ne bi dodatno opterećivao avion. Zvuk koji čujete prilikom puštanja vode može biti glasan i pomalo uznemirujuć, ali ovo uglavnom nije opasno. Kažemo uglavnom jer je 2006. godine zabeležen slučaj žene koja je pustila vodu dok je još sedela na školjci te je tako stvorila svojevrsnu barijeru vakuumu i tako se zaglavila na šolji. Pošto su je stjuardese oslobodile pregledao ju je lekar koji je ustanovio da je zadobila povrede na usnici što je rezultiralo značajnim krvarenjem.

4. Formula 1 među WC-ima.

Određeni modeli Airbusa, uglavnom oni proizvedeni oko 2007. godine, imaju WC-e koji imaju neverojatnu usisnu snagu. U jednoj demonstraciji zabeležena je brzina odvoda od preko 200 km/h. Velike brzine su nužne kad odvodi ide ispod putničke kabine do septičkih tankova u pozadini aviona.

5. Postoji razlog zašto još imaju pepeljare.

Iako se u avionima više ne sme pušiti, sigurno ste u WC-ima primetili pepeljare. Razlog tome je – zlu ne trebalo. Iako se ne sme pušiti, u slučaju da neko od putnika zapali u WC-u, zbog visokog rizika od požara, bolje je da ima odgovarajuće mesto na koje će baciti cigaretu nego da je baca, na primer, u kantu ili šolju.

profimedia0343904768.jpg
Profimedia 

(Kurir.rs/Net.hr, Foto: Profimedia)